تحلیل فروش چیست؟ روش‌های آنالیز داده‌های فروش

تحلیل فروش و داده‌های فروش دقیقا کاری هست که باید انجام بدید تا به بهینه سازی عملیات، افزایش بهره‌وری و در نتیجه افزایش فروش برسید. توی این مقاله ابزارهای آنالیز فروش و معیارهای تحلیل اون رو با هم بررسی می‌کنیم.

تحلیل فروش چیست؟ روش‌های آنالیز داده‌های فروش

تحلیل فروش و داده‌های فروش دقیقا کاری هست که باید انجام بدید تا به بهینه سازی عملیات، افزایش بهره‌وری و در نتیجه افزایش فروش برسید. توی این مقاله ابزارهای آنالیز فروش و معیارهای تحلیل اون رو با هم بررسی می‌کنیم.
تحلیل فروش

واسه اینکه بتونین تو بیزنس‌تون موفق باشید لازمه که مشتریان و داده‌ها رو تحلیل کنین. تقریبا همه‌ی برندهای بزرگ از یک ابزار مثل CRM واسه این کار استفاده می‌کنن. سوالی که اینجا مطرحه اینه که چرا تحلیل داده‌های مشتری مهمه و روش‌های آنالیز فروش کدوم‌ها هستن؟

 

تحلیل فروش چیست؟

تجزیه و تحلیل فروش به معنی بررسی داده‌های مشتری و شناسایی الگوهای موجود در اون داده‌هاست. به کمک داده‌های فروش و تحلیل‌شون می‌تونین تصمیمات بهتری تو کارتون بگیرین. آنالیز فروش می‌تونه ساده مثل بررسی منظم آمار و ارقام فروش یا کمی پیچده‌تر باشه. هدف از تحلیل فروش اینه که بینش درستی پیدا کنین تا فروش‌تون رو افزایش بدین.

 

از روش‌های آنالیز فروش می‌شه به استفاده از نرم‌افزار، کشیدن نمودار و تجزیه و تحلیل دستی تو اکسل رو نام برد. نکته‌ای که تو این کار خیلی مهمه اینه که اون رو به صورت مرتب انجام بدیم تا اثر تحلیل‌هامون رو در طولانی مدت متوجه بشیم.

 

تحلیل داده‌های فروش چیست؟

اگه شما از ابزارهای اتوماسیون فروش مثل CRM استفاده می‌کنید قطعا داده های فروش زیادی رو تونستید جمع کنید که از تحلیل اونها می‌تونید به اطلاعات خوبی برسید. اما باید حواستون باشه سراغ داده‌هایی برید که اطلاعات مهمتری در اختیار شما میذاره. انتخاب این داده‌های مهمتر، نیاز به استفاده از معیارهایی در فروش داره. با ترکیب تحلیل داده‌های فروش با کاریز فروش، می‌تونین سراغ معیارهایی برید که با اهداف‌تون مطابقت داره.

 

معیارهای اصلی فروش

معیارهای زیادی وجود داره که توی مسیر تحلیل فروش به شما کمک میکنه. من مهمترین‌هاش رو اینجا توضیح میدم که احتمالا توی همه صنایع مشترک باشه.

 

معیار اصلیچیزی که اندازه گیری می‌کنهنحوه‌ی اندازه گیری
نرخ موفقیتدرصد معاملاتی که تو کاریز فروش بسته می‌شهتعداد معاملات بسته شده تقسیم بر کل معاملات (تو یک بازه زمانی) × 100
میانگین اندازه معامله

میانگین درآمد به ازای هر فروش

(نکته: اگر معاملات‌تون تو میزان درآمد متفاوته، این معیار کاربرد کمتری داره)

درآمد کل فروش تقسیم بر تعداد معاملات بسته شده (در یک بازه زمانی مشخص)
میانگین زمان مورد نیاز واسه بستن معاملهمیانگین زمانی که یک معامله موفق تو کاریزتون می‌مونهکل زمان صرف شده واسه بستن معاملات موفق در کاریز تقسیم بر تعداد معاملات بسته شده (در یک بازه زمانی مشخص)
تعداد معاملات موجود در کاریزتعداد سرنخ‌هایی که تو هر زمان تو کاریزتون حرکت می‌کنه.تعداد معاملات فعال تو هر مرحله از کاریزتون رو بشمارین
پیش‌بینی فروش

پیش بینی فروش هیچوقت قرار نیست ۱۰۰٪ درست باشه، ولی هرچه دقیق‌تر بهتر.

پس خیلی مهمه که نتایج رو با آنچه پیش بینی کرده بودین، مقایسه کنین.

(درآمد حاصل از فروش تقسیم بر درآمد پیش بینی شده فروش)× 100
پوشش کاریز فروشمدت زمانی که کارشناسان به طور فعال صرف فروش می‌کنن در مقایسه با زمان وارد کردن دادهاگر CRM شما گزارش فعالیت داره، زمان ثبت شده تو هر فعالیت فروش رو جمع ببندین
تعداد سرنخ‌های پرورش یافتهتو طول یک بازه مشخص، آیا کارشناسان مطابق سهمیه‌شون، سرنخ به کاریز اضافه می‌کنن؟پایگاه داده سرنخ واسه هر کارشناس تو بازه زمانی مشخص را تو CRM بررسی کنین.

 

ابزارهای تحلیل داده فروش

حالا که با تجزیه و تحلیل داده‌های فروش آشنا شدین، بیاین که چندتا از بهترین نرم افزارهای تحلیل فروش رو هم بررسی کنیم که تو تسهیل فرآیند فروش بهمون کمک می‌کنه. بریم که داشته باشیم:

 

1. نرم‌افزار CRM

CRM یکی از بهترین نرم افزارها واسه تحلیل فروشه. این ابزار با اطلاعات دقیق و کاملی که در اختیار تیم فروش میذاره، کار تحلیل داده‌های فروش رو واسه‌شون خیلی آسون می‌کنه. این ابزار بهتون کمک می‌کنه که فروش رو پیش بینی و عملکرد تیم فروش‌تون رو ارزیابی کنین. همچنین ارتباط کسب‌وکارتون رو با مشتریان نشون می‌ده.

 

2. نرم افزار اکسل

یکی از محبوب‌ترین ابزارهای تحلیل داده که تقریبا تمامی افرادی که تو زمینه مدیریت بیزنس‌ها فعالیت دارن، باهاش کار کردن، اکسله. ویژگی Analyze data تو این برنامه بهتون کمک‌ می‌کنه که فرآیند آنالیز رو ساده‌تر، سریع‌تر و دقیق‌تر انجام بدین. هر چند که استفاده از نرم افزار CRM بهتره، چون دقت بیشتری داره، آسون‌تره و زودتر انجام می‌شه؛ ولی هنوزم بعضی از برندها واسه تحلیل داده‌های فروش از این روش دستی استفاده‎ می‌کنن.

 

3. نرم افزار Power BI

یکی دیگه از بهترین ابزارها واسه تحلیل دادهای فروش، Power BI هست. این ابزار توسط شرکت مایکروسافت به بازار عرضه شده. امروزه برندهای زیادی از این برنامه واسه تحلیل داده‌های فروش‌شون استفاده می‌کنن. این ابزار می‌تونه از داده‌ها واسه اطلاع رسانی بهتر و تلاش‌های فروش موثرتر استفاده کنه.

 

کلام آخر

با داده‌های فروش مناسب، موفقیت تو فروش قابل دستیابی و اندازه‌گیریه. برای این کار فقط لازمه که بدونین چجوری داده‌ها رو تجزیه و تحلیل کنین. واسه این کار لازمه:

  • معیارهای فروش‌تون رو بشناسین.
  • از یک نرم افزار مثل CRM واسه تحلیل داده‌ها استفاده کنین
  • گزارش تصویری بگیرین
  • واسه نظارت بر رشد و پیدا کردن مناطق مشکل دار، داده‌ها رو به صورت منظم با میانگین داده‌های فروش قبلی مقایسه کنین.