بالاخره کدوم کاریز فروش برای شرکت ما مناسبه؟ در پاسخ به این سوال میتونیم چندین جلد کتاب بنویسیم. اما به طور خلاصه میشه گفت کاریزی خوبه که تمام فرایند فروش رو به شکل واضح نشون بده تا فروشندگان بتونن از موقعیت مشتریان در سفر خرید آگاه بشن و بهترین پیشنهادها رو بهشون ارائه بدن. اینجا قراره علاوه بر آشنایی با کاریز فروش و مزایاش، درباره فایل اکسل کاریز فروش صحبت کنیم و ببینیم چه زمانی باید از اکسل به نرمافزار CRM مهاجرت کنیم.
کاریز فروش، ابزاری ضروری برای مدیران فروش
یک مدیر فروش اگر کاریزی در دسترس خودش نداشته باشه، نمیتونه هر لحظه که خواست عملکرد تیم فروش رو ارزیابی کنه. مدیر فروش با بررسی عملکرد تیم میتونه به کارهای مثبت بها بده و معایب تیمش رو برطرف کنه.
برای همین، داشتن فایل اکسل کاریز فروش تا حد زیادی در اصلاح کارهای تیم فروش موثره. در ضمن، نباید فراموش کنیم که این فایل به فروشندههایی که چند معامله رو همزمان انجام میدن کمک میکنه بتونن معاملات موازی رو کنترل کنن.
مزایای استفاده از اکسل به عنوان قالب کاریز فروش
اگرچه نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM مزایای زیادی نسبت به اکسل داره؛ اما اگه قرار باشه یک تیم کوچیک رو مدیریت کنید، برای شروع میتونید از نرمافزار اکسل استفاده کنید. این نرمافزار مراحل فروش، میزان سودآوری و توابع فروش رو به خوبی نمایش میده.
یکی از بهترین مزایای اکسل به عنوان قالب کاریز فروش اینه که قابلیت اجرای محاسبات هم داره. البته این رو هم نباید فراموش کنیم که اکسل رایگانه و برای استفاده از اون لازم نیست حق اشتراک یا هزینهای بپردازید. حتی اگر اکسل نداشته باشید، Google Sheets هم میتونه جایگزین خوبی باشه.
در فایل اکسل کاریز فروش چه محتوایی باید بگذاریم؟
کاریز فروش شرکت شما تا حد زیادی به ماهیت شرکت و فرایند فروش خاص شما بستگی داره. با این حال، همۀ شرکتها هدف ثابتی از بکارگیری این ابزار دارن و اون چیزی نیست جز: کنترل و مستندسازی مراحل فروش.
برای رسیدن به این هدف، یک سری توصیههای مهم وجود داره که برای همۀ کسبوکارها صدق میکنه. در ادامه این توصیهها رو به صورت لیستوار بیان میکنیم:
- یک نقشۀ اولیه و راهنمای گامبهگام طراحی کنید تا مدیریت کاریز فروش سادهتر بشه.
- جزئیات اساسی مثل نام و شغل مشتریان رو وارد کنید. اگر در این زمینه نظم کافی رو به خرج بدید، فروشندگانتون کمتر اشتباه میکنن.
- کمکم جزئیات کوچک رو وارد کنید. بهترین فروشندهها اونهایی هستن که در هنر جمعآوری اطلاعات دقیق در مورد مشتری مهارت دارن.
- مراحل فرایند فروش رو درج کنید. (ایدهپردازی، تماس، ارائه پیشنهاد، مذاکره اولیه، امضای قرارداد)
- اندازۀ معاملات رو در نظر بگیرید.
- دقیقاً تعیین کنید هر معامله چقدر احتمال بسته شدن داره.
- فروش فصلی رو پیش بینی کنید.
- مسئول هر معامله رو مشخص کنید.
- همیشه به فکر مراحل بعدی باشید.
چه زمانی باید به CRM مهاجرت کنیم؟!
استفاده از اکسل برای مدیریت کاریز نمیتوانه همیشگی باشه. وقتی کسبوکارتون توسعه پیدا کرد، تعداد معاملات بیشتری خواهید داشت و باید افراد بیشتری رو مدیریت و راهنمایی کنید. مطمئناً اکسل در این زمینه محدودیتهای خودش رو داره.
چرا؟ چون اصلاً برای مدیریت روابط با مشتری و مدیریت کاریز فروش طراحی نشده.
برعکس اکسل، نرمافزار CRM به شما امکان دسترسی به گزارشهای فروش و تحلیلهای پیشرفتهای رو میده که به شکل خاص، فقط برای بازاریابی و فروش طراحی شدن. این ابزار به مدیران فروش کمک میکنه درک عمیقتری از پیشرفت تیمشون داشته باشن و دادههای دقیقتری دریافت کنن.
جمعبندی
حتی اگه تجربۀ زیادی در زمینه بیزنس نداشته باشید، میدونید که مدیریت بهینۀ کاریز فروش چقدر برای کسب درآمد شرکتها مهم و حیاتیه. در این مقاله دیدیم که یک کاریز فروش حتماً نباید پیچیده باشه و شما برای سازماندهی و مدیریت تیم فروش میتونید از فایل اکسل کاریز فروش هم استفاده کنید. اگرچه این ابزار هیچوقت به پای نرمافزار CRM نمیرسه.