OKR چیه؟ بذارید با یه مثال شروع کنم. مدتی پیش یکی از دوستانم بهم گفت کسب و کارم یه جوری شده فضای داخلش پر هرج و مرجه چون مشتریمون کم شده. برای همین ازم خواست که برم چند روزی تو شرکتش بمونم و تحقیق کنم مشکل چیه. بعد از دو روز فهمیدم این نداشتن هماهنگی بین اعضای شرکته که باعث شده فروش کاهش پیدا کنه و دوستم برعکس متوجه شده. برای همین به دوستم گفتم باید اتحاد رو به شرکتت برگردونی.
شرکت دوستم کوچک بود و این مشکل را داشت. این شرکت فقط 30 تا کارمند داره. تصور کنین شرکتی با 500 کارمند چقدر میتونن ناهماهنگ بشن. برای همین این یک چالش بزرگه. ولی برخلاف تصورات، شرکتهای بزرگ خیلی هماهنگن. به نظرتون این شرکتها چجوری هماهنگ میشن؟ چجوری برای رسیدن به اهدافشون برنامهریزی میکنن؟
این کار به مدیریتی قوی نیاز داره که همه چیز رو کنترل کنه. ولی تو شرکتهای بزرگ یک مدیر به تنهایی وقت نداره همهی این کارها رو انجام بده. حتی این سوال مطرحه چجوری این کار رو انجام بده. امروز این مقاله رو نوشتیم تا به این سوالات مهم پاسخ بدیم. پس همراهمون باشین تا بریم بترکونیم.
OKR چیه؟
OKR مخفف Objectives and Key Results به معنای اهداف و نتایج کلیدیه. OKR چهارچوب مدیریت اهدافه که به اجرای استراتژی کمک میکنه. قبلا هم گفتم که شرکتهای بزرگ از این روش برای مدیریت برنامههایشون استفاده میکنن.
مزایای OKR چیه؟
1. تأثیر بر کسبوکار
کسانی که از OKR استفاده میکنن تو کسب و کارشون موفقترن و بیشتر میفروشن. البته که تکنیکهای موثر فروش هم مهمن اما داشتن اهدف و شناخت نتایج کلیدی معادله بازی رو به نفع شما تغییر میده!
2. مزایای فرهنگی
این بزرگترین تاثیر OKR است. تغییر فرهنگی از حالت خروجی محور به نتایج محور که باعث باعث افزایش مشارکت کارکنان میشه.
3. همراستایی استراتژیک
OKR کمک میکنه مسیر حرکت همهی اعضای شرکت یکی شه.
4. عملکرد متمرکز
نرم افزار OKR بهتون کمک میکنه که کارهایتون رو اولویت بندی کنین.
5. کارکنان درگیر
OKR باعث میشه همه بدونن هدف اصلی چیه و وقتشون رو صرف هدفهای فرعی نکنن.
OKR از چه بخشهایی تشکیل شده؟
این ابزار از یک هدف و چند نتیجه کلیدی تشکیل شده. هدف بهتون میگه که به کجا برین و نتیجه کلیدی لازمهی دستیابی به هدفه. نتیجه کلیدی (Key Result) نتیجهای قابل اندازه گیری برای رسیدن به هدفه. البته بخشی هم به اسم طرحهای ابتکاری وجود داره که بهتون تو دستیابی به نتایج کلیدی کمک میکنه.
مثال OKR
مثلا شما میخواین که کسب و کارتون توی آمریکا بهترین باشه. این میشه هدفتون دیگه چون میخواین بهش برسین. برای این کار باید تو لیست 100 شرکت برتر Fortune قرار بگیرین و تو این لیست به ردههای بالا برسید. این هم میشه نتایج کلیدی که میتونه بهتون تو رسیدن به هدف کمک کنه. تنها چیزی که اینجا میمون طرح ابتکاریه که لازمه یه مدیر تو حوزه مردم و فرهنگ استخدام کنین.
ویژگیهای OKR
برای تعیین هدف، نتایج کلیدی و طرح ابتکاری، ویژگیهای زیر را در نظر داشته باشید:
ویژگی اهداف
- همراستا بودن اهداف گروه و شرکت.
- رسیدن به اهداف تیم باید تاثیر زیادی روی شرکت داشته باشه.
- وقتی گروه بدونن زمان کمه، تمرکزشون رو بالا میبرن.
نمونه اهداف تیمی و شخصی
- ساخت موتوری سبکتر
- بیشتر کردن فروش کتابهای غیرداستانی
ویژگیهای نتایج کلیدی
- نتایج باید به قدری تاثیر گذار باشه که اگر به 70% ازش رسیدین کل شرکت متوجه شه.
- نتایج کلید باید متمرکز و دامنه مشخصی داشته باشن به زبونی دیگر باید دقیق و خاص باشن.
- نتایج کلیدی رو میتونین اندازه بگیرین؛ ولی نقشی رویشون ندارین. فقط میتونین رویشون تاثیر بگذارین. مثلا نتایج کلیدی افزایش بازدید وبلاگه. شما نقشی تو بازدید ندارین ولی با نوشتن محتوای جذاب یا تغییر محتوا بر اساس اصول سئو میتونین این مقدار رو افزایش بدین.
نمونه نتایج کلیدی
- کاهش 10 درصدی وزن پمپ مخصوص بنزین
- فروش یک میلیون تومان کتابهای آموزشی
ویژگی طرح ابتکاری
- طرح ابتکاری باید خاص و دارای محدوده خاص و مشخص باشه.
- لازمه روی طرح ابتکاری کنترل کاملی داشته باشین.
نمونه طرحهای ابتکاری
- ساخت نمونه اولیه پمپ سوخت
- اضافه کردن 10000 کتاب به فروشگاه آنلاین
نتیجه گیری
در نهایت باید برنامه ریزی برای اجرای OKR رو شروع کنین. مثل هر کار دیگه ای هدف شرکت رو مشخص کنین. نتیجه کلیدی که از تغییر باید به دست بیاد رو بنویسید. مشخص کنین هر بخش چه کمکی میتونه به کل مجموعه بکنه. بازه زمانی تعریف کنید. بعد برنامه عملیاتی تون رو بنویسید. طی کار هم تیم ها باید گزارش از عملکردشون بدن. باید نتیجه کار هر بخش رو توی بازه های زمانی کوتاه تر بررسی کنید تا مطمئن بشید کار درست پیش میره.