مدیر محصول (Product Manager) کیست؟

این روزها مدیر محصول بودن یکی از جذابترین شغل‌هاست. اگه برای شما هم همچین جذابیتی رو داره حتما این مقاله رو بخونید.

مدیر محصول (Product Manager) کیست؟

این روزها مدیر محصول بودن یکی از جذابترین شغل‌هاست. اگه برای شما هم همچین جذابیتی رو داره حتما این مقاله رو بخونید.
مدیر محصول

مدیر محصول (Product Manager) مثل یه کاپیتان تو کشتیِ محصوله و کارش اینه که چشم‌انداز محصول رو بسازه. این آدم باید نیازهای کاربران رو بفهمه، بازار رو بررسی کنه و مشخص کنه چه ویژگی‌هایی باید توی محصول باشه تا خوب فروش بره. تیم مهندس‌ها، طراح‌ها، بازاریاب‌ها و فروش کار اجرا رو انجام می‌دن؛ ولی نقشه‌ راه و تصمیم‌ها رو مدیر محصول چیده. یه جورایی می‌شه گفت مدیر محصول ترکیبی از بیزینس، تکنولوژی و حس کاربرپذیریه تا محصولی بسازه که هم قابل اجرا باشه، هم ارزش داشته باشه و هم کاربر پسند باشه.

 

مدیریت محصول چیست؟

مدیریت محصول یعنی هدایت و نظارت روی تمام مراحل طراحی، تولید و عرضه یه محصول؛ از زمانی که ایده‌اش شکل می‌گیره تا زمانی که به بازار میاد و بعد هم بر اساس بازخورد مشتری بهبود پیدا می‌کنه. این کار شامل موارد زیر میشه:

  • تحقیق درباره نیازِ مشتری
  • برنامه‌ریزی
  • اجرای طرح
  • لانچ کردن محصول
  • پیگیری و ادامه‌دادن فرآیند با توجه به بازخوردها
  • به‌روزکردنش به مرور زمان

 

مدیر محصول رابطِ بین کسب‌وکار، تیم فنی، طراح‌ها و مشتری‌هاست که باید هم نیاز مشتری رو بفهمه، هم اهداف کسب‌وکار رو در نظر بگیره و هم کار فنی رو در مسیر درست نگه داره.

 

وظایف مدیر محصول چیست؟

گفتم که مدیر محصول رابط بین تیم‌های مختلف اما چندتا وظیفه مشخص هم داره:

 

چشم‌انداز و مسیر محصول رو تعیین می‌کنه

مدیر محصول بازار و نیازهای مشتری رو بررسی می‌کنه، بعد یه چشم‌انداز برای محصول تعریف می‌کنه و یه راهنما (roadmap) می‌سازه تا همه بدونن داریم به کجا می‌ریم.

 

می‌فهمه مشتری چی می‌خواد

بازخوردها رو جمع می‌کنه، تحقیق می‌کنه، بررسی بازار و رقبا رو انجام می‌ده تا محصول چیزی باشه که واقعاً نیاز دارن.

 

تیم‌ها رو برای اجرا هدایت می‌کنه

با تیم طراحی، توسعه، بازاریابی و فروش کار می‌کنه تا ویژگی‌ها رو اولویت‌بندی کنه، برنامه بده و مطمئن بشه همه روی یه هدف مشترک کار می‌کنن.

 

نظارت و بهتر کردن محصول

بعد از عرضه محصول، روی عملکرد محصول نظارت می‌کنه، شاخص‌ها رو بررسی می‌کنه و بر اساس داده و بازخوردها، اونو بهتر و بهتر می‌کنه.

 

چگونه مدیر محصول شویم؟

اگه قصد دارید وارد حوزه مدیریت محصول بشید باید خودتون رو آماده کنید:

 

اول نقش مدیر محصول رو خوب بشناسین

اول بفهمین این شغل دقیقاً چیه و چه چیزهایی باید انجام بدین؛ مثلاً هدف، مسیر، همکاری با تیم‌های مختلف و استفاده از بازخورد مشتری‌ها رو باید به‌خوبی درک کنین.

 

آموزش ببینین

توی دوره‌های رسمی مثل بوت‌کمپ‌ها شرکت کنین و مدرک بگیرین تا مهارت‌های کلیدی مثل تحقیق بازار، تحلیل داده، مدیریت پروژه و ارتباط با تیم‌ها رو یاد بگیرین.

 

دست به کار شین و پروژه بگیرین

یه پروژه شخصی یا داوطلبانه شروع کنید، حتی اگه پروژه شخصی ندارید، توی شرکت و تیم های کوچک شروع به کار کنید.

 

شبکه‌سازی کنین

با مدیرهای محصول توی جاهایی مثل لینکدین ارتباط بگیرین، توی رویدادها شرکت کنید و تو لینکدین فعال باشین. اینطوری هم چیزهای جدید یاد می‌گیرین هم فرصت پیدا می‌کنید که با افراد حرفه‌ای‌تر شبکه سازی کنید.

 

رزومه و پورتفولیو حسابی داشته باشین

یه رزومه قوی و پورتفولیوی جذاب بسازین که پروژه‌ها و مهارت‌هاتون رو نشون بده تا بقیه بفهمن چه کاری بلدین و چرا به درد این نقش می‌خورین.

 

پا پس نکشین و پیگیر باشین

حتی اگه سابقه ندارین، از فرصت‌های کارآموزی یا نقش‌های سطح ابتدایی استفاده کنین تا بتونین وارد این عرصه بشین.

 

کلام آخر

در کل، مدیر محصول کسیه که با ترکیب دید بیزینسی، درک فنی و شناخت نیاز کاربر، محصول رو از ایده تا موفقیت در بازار هدایت می‌کنه. اگه در این حوزه علاقه، مهارت و پشتکار داشته باشین، با یادگیری و تجربه می‌تونین این نقش مهم و جذاب رو به دست بیارین و تو رشد هر کسب‌وکاری تاثیرگذار باشین.