اگه تازه کسب و کارتون رو راه انداختین، به اسکرام (Scrum) به عنوان راهی برای انجام کار تیمی و تقسیم کار به بخشهای کوچیکتر فکر کنین. البته آموزش اسکرام باید با آزمایش مستمر و بازخورد گرفتن در کنار یادگیری همراه باشه تا نتیجه مثبتی به همراه داشته باشه و باعث بهبود عملکرد تیمیتون بشه. اسکرام به افراد و تیمها کمک میکنه ارزشی رو به صورت تدریجی و به طریق مشارکتی ارائه بدن. اسکرام به عنوان یک چارچوب چابک، ساختار کافی برای افراد و تیمها فراهم میکنه تا اون رو در کارشون ادغام کنن و شیوهای صحیح انجام کار رو به اونا نشون میده تا نیازای خاصشون رو برآورده کنه.
در این مقاله میخوایم نگاهی کلی به این مسئله بندازیم که اسکرام چیست تا بیشتر با چارچوب اسکرام آشنا بشید.
اسکرام چیه؟
اگه بخوایم ساده بگیم، میشه اسکرام رو به عنوان چارچوبی برای انجام کارها توصیف کرد. اوایل این اصطلاح برای توسعه نرمافزار به کار برده میشد، ولی حالا استفاده از اسکرام در مدیریت پروژها از جمله توی بخش بازاریابی، توسعه محصول و خدمات مالی رایجتر شده. در واقع اسکرام مکمل بحث اجایل توی مدیریت پروژه هاست.
البته بد نیست اینجا گریزی بزنیم به نرمافزارهای مدیریت پروژه که توی بحث اجایل خیلی موثر هستن و کارهای مدیریت پروژه رو برامون خیلی آسان میکنن.
اعضای تیم اسکرام
هر تیم اسکرام از 3 تا تسک تشکیل شده. پست مالک محصول، مدیر محصول و تیم توسعه اعضای تیم اسکرام رو تشکیل میدن. حدود ده عضو یا حتی کمتر برای اطمینان از بهینه بودن ارتباطات و بهرهوری و عملکرد بهتر همیشه توصیه میشه. بیایید با مسئولیت هر عنصر بیشتر آشنا بشیم.
مالک محصول (Product Owner)
مالک محصول، کسیه که در مورد نحوه موفقیت در پروژه، حرف آخر رو میزنه؛ چون ذینفع اصلیه. درواقع مالک محصول، ایده یا هدفی رو تصور کرده و تیم رو موظف به اجرای اون میکنه. مالک محصول درواقع مسئول اینه که مطمئن بشه تیم اسکرام با اهداف کل محصولی که تیم در اون مشارکت داره، همسو هست یا نه.
مدیر محصول (Scrum Master)
در حالی که مالک محصول اغلب مبدع پروژه هست، اکثر اعضای تیم برای گرفتن مشاوره و راهنماییهای لازم از شخص اسکرام مستر کمک میگیرن. این وظیفه اسکرام مستره که تیم رو منظم و اکتیو نگه داره، موانع پیشرفت کار رو برداره و ارتباط بین مالک محصول و سایر اعضای تیم رو توسعه بده و تسهیل کنه.
تیم توسعه
تیم توسعه متشکل از افرادیه که هر کدوم مهارت خاص خودشون رو دارن و به وظیفه تعیینشدهای مشغول میشن. به طور مثال تیم توسعه شامل یک شخص کپیرایتر برای تولید محتوا، گرافیست برای خلق تصاویر و لوگو و … است.
اجزای اسکرام
اجزای اسکرام، برنامهریزی دقیق و اطلاعات کار رو در اختیار تیم اسکرام قرار میدن، و گاها آموزش اسکرام رو هم میشه ازشون دریافت کرد. بعضی از اجزای اسکرام شامل:
بک لاگ محصول (product backlog)
بکلاگ محصول، فهرستی از ویژگیها، الزامات، پیشرفتها و تعمیراتیه که برای موفقیت پروژه باید تکمیل شن. این جزء اسکرام اساسا to-do لیست تیمه و همواره بررسی میشه تا مطابق با تغییرات بازار باشه.
بکلاک اسپرینت (Sprint backlog)
بکلاگ اسپرینت فهرستی از آیتماییه که باید توسط تیم توسعه در چرخه اسپرینت فعلی تکمیل بشه. قبل از شروع هر اسپرینت، تیم انتخاب میکنه که کدوم آیتمهای بکلاگ محصول به دردش میخوره.
افزایشی (increment)
جزء افزایشی گامی در جهت رسیدن به یک هدف یا بینشه. این محصول نهایی قابل استفاده از اسپرینته. تیمها میتونن روشهای مختلف رو با هم تطبیق بدن تا اهداف اسپرینت خودشون رو مشخص کنن.
مدیریت پروژه اسکرام چطور اجرا میشه؟
به عنوان یک نقطه شروع، در فرایند مدیریت پروژه اسکرام، فهرستی از اهداف یا الزامات تهیه میشه تا برنامه پروژه طبق اون تهیه بشه. البته مشتری پروژه این اهداف رو با در نظر گرفتن تعادل ارزش و هزینه اون اولویت بندی میکنه، به این ترتیب کارایی که باید تکرار بشه و بخشهایی که باید در نهایت تحویل مشتری بشه مشخص خواهد شد.
تشابه و تفاوت اسکرام و Agile
به زبان ساده میتونیم بگیم Agile یک نوع طرز فکره. روش فکر کردن در مورد یک مشکل یا یک دیدگاه خاص برای رسیدن به یک راهحل. از طرف دیگه، اسکرام یک روش برای پیادهسازی این طرز فکره. یعنی اسکرام در هسته خودش روشیه که سعی میکنه به سوالاتی که Agile مطرح میکنه، جواب بده.
کلام آخر
اسکرام یک روش مدیریت پروژه چابکه که به تیمها کمک میکنه کارهاشون رو به صورت تیمی و تدریجی انجام بدن و بازخورد مشتری رو در نظر بگیرن. اسکرام از چند جزء، نقش و فرایند تشکیل شده که هر کدوم وظیفه و مسئولیت خاصی دارن. اسکرام از اصول Agile پیروی میکنه و هدفش ارائه یک محصول با کیفیت و ارزشمنده.