نفوذ در بازار (Market Penetration) چیست؟

ما برای فروختن محصولات یا خدماتمون نیاز به نفوذ در بازار داریم. اما نفوذ در بازار چیه؟ چطور میشه استراتژی نفوذ در بازار خوبی نوشت و اجرا کرد؟ اینها موضوعاتی هستن که توی این مقاله درباره‌اش با هم صحبت می‌کنیم.

نفوذ در بازار (Market Penetration) چیست؟

ما برای فروختن محصولات یا خدماتمون نیاز به نفوذ در بازار داریم. اما نفوذ در بازار چیه؟ چطور میشه استراتژی نفوذ در بازار خوبی نوشت و اجرا کرد؟ اینها موضوعاتی هستن که توی این مقاله درباره‌اش با هم صحبت می‌کنیم.
نفوذ در بازار

همه‌مون این سوالو داریم که چطوری شرکت‌های بزرگ تجاری توی بازار جا باز کردن. همه‌ی کسب‌وکارها دنبال رشد تجارتشونن. اما چطور می‌تونن نفوذشون توی بازار رو بالا ببرن؟ آیا فقط استراتژی بازاریابی اونها موثر بوده؟

 

اگه به شرکتای موفق و معروف امروزی مثل اپل یا آمازون یک نگاهی بندازیم، رشد تجاری، افزایش درآمد، آگاهی از برند گسترده و وفاداری مشتریان به برند رو میشه به وضوح توی کارهاشون ببینیم. حالا این رشد چطور اتفاق میوفته؟ اصلا نفوذ در بازار یعنی چی؟

 

نفوذ در بازار چیه؟

میزان فروش یک محصول نسبت به اندازه بازارش رو نفوذ در بازار می‌گن. ارزیابی و اندازه‌گیری نفوذ بازار، پیش‌بینی میزان نفوذ بالقوه یک محصول توی بازار رو راحت‌تر می‌کنه. به‌علاوه، نفوذ در بازار هدف یک معیار خوب برای برنامه ریزی افزایش سهم بازار یک محصول خاص هستش.

 

چطوری نرخ نفوذ توی بازار رو محاسبه کنیم؟

برای اندازه‌گیری نرخ نفوذ یه محصول توی بازار، از فرمول زیر استفاده کنید. با استفاده از این فرمول می‌تونید میزان مصرف یه محصول یا خدمات رو نسبت به کل بازار (که توسط مشتریان مشخص می‌شه) برآورد کنید. یعنی، حجم فروش فعلی محصول یا خدمات خودتون رو در نظر بگیر و اون رو بر حجم فروش کل محصولات مشابه‌ موجود توی بازار تقسیم کنید. در واقع:

 

100 × اندازه بازار هدف ÷ تعداد مشتریان = نفوذ در بازار

 

استراتژی نفوذ در بازار

استراتژی نفوذ در بازار هدف زمانی موفق می‌شه که یک شرکت با استفاده از محصولات موجود توی بازار، سهم بیشتری رو برای خودش ایجاد کنه. یعنی اگه یک شرکت (که الان با یک نوع محصول توی بازار فعالیت می‌کنه) بتونه تجارتش رو توی بازار گسترش بده، از استراتژی نفوذ بازار استفاده کرده.

 

با پیاده‌سازی استراتژی‌های نفوذ در بازاری که ادامه بررسی میکنیم، می‌تونید روشی آسون رو برای رشد کسب‌وکارتون به کار بگیرید.

 

قیمت محصولات رو عوض کنید

گاهی اوقات کسب‌وکارها برای فروش بیشتر، قیمت بعضی ازمحصولاتشون رو پایین میارن. بعضی وقت‌‎ها هم بسته به تقاضای محصول و امید به افزایش فروش، قیمت‌ها رو بالا می‌برن.

 

بازاریابی رو اصلاح کن

وقتی متوجه می‌شید که یک استراتژی بازاریابی دیگه بازده قبلی رو نداره، بهتره برنامه و یا نقشه راهتون رو تغییر بدید و روش‌های جدیدی رو امتحان کنید تا به نتیجه موردنظر برسید.

 

محصولات جدیدی رو شناسایی و تولید کنید

وقتی می‌خواید استراتژی‌های نفوذ در بازار هدف رو بنویسیید، مخاطبان هدف رو برای شناخت نیاز بازار به محصول (یا ویژگی) جدید، بررسی و تحلیل کنید. بعد از اون محصول رو تولید کنید و توی بازار معرفی کنید.

 

محصول (یا ویژگی‌هاش) رو به‌روزرسانی کنید

با به‌روزرسانی محصول یا تغییر دادنش (مثل اضافه کردن ویژگی‌های خاص)، چالش‌های مشتری‌هاتون رو به روش مؤثرتری حل کنید و به نگرانی‌هاشون پاسخ مثبت بدید.

 

تجارتتون رو توسعه بدید

امتیاز فروش محصولاتتون رو به شرکت‌های دیگه بدید و یا مرزهای جغرافیایی کسب‌وکارتون رو گسترش بدید. از خودتون بپرسید: مشتریان بالقوه‌، بیشتر توی کدوم مناطق هستن؟ بهتره کجا فروشگاه‌های جدید رو باز کنیم؟

 

شراکت کنید

با مشاغل دیگه شریک و یا ادغام بشید، به نحوی که برای هر دوتون سودآور باشه (مثلا کمپین بازاریابی مشترک اجرا کنید). اینجوری می‌تونید نفوذ بیشتری توی بازار هدفتون داشته باشید.

 

تولیداتتون رو کامل‌تر کنید

اگه منابع لازم رو در اختیار دارید، سعی کنید کسب‌وکار کوچک دیگه‌ای رو توی زمینه‌ی فعالیتتون ایجاد کنید. با استفاده از این روش می‌تونید تعداد مشتریان، پیشنهادها و قابلیت‌های خودتون رو افزایش بدین.

 

یک برنامه تبلیغاتی برای افزایش وفاداری مشتریان طراحی کنید

برنامه وفاداری یا باشگاه مشتریان درست کنید. مثلا به ازای سقف خرید مشخصی، بهشون امتیاز بدید و از این سیستم برای ارائه تخفیف، هدایای تولد، شرکت توی قرعه‌کشی و … استفاده کنید.

 

کلام آخر

توی این مقاله به معرفی مفهوم نفوذ توی بازار و استراتژی‌ها و راهبردهاش پرداختیم. نفوذ توی بازار هدف تکنیکی موفق و کم خطر برای توسعه و رشد کسب‌وکارهاست. به‌ علاوه، پیاده‌سازی استراتژی نفوذ توی بازار معمولا هزینه‌های کمی رو به دنبال داره. توصیه می‌کنم تا با انتخاب مناسب‌ترین استراتژی (بسته به چشم‌انداز و اهداف شرکت)، روی رشد کسب‌ و کارتون سرمایه‌ گذاری کنید.