به نظرتون چرا کارها همیشه سر وقت خود یا دیرتر تموم میشن؟ مثلا وقتی میخواید تکنیکهای مدیریت زمان رو اجرا کنید و میگید فلان کار دو ساعت طول میکشه، در بهترین حالت 2 ساعت یا حتی بیشتر طول میکشه؟ اشتباه نکنین، شما پیشبینی تون دقیق نبوده، بلکه کار به اندازهای طول میکشه که واسهش وقت میگذارین. این همون قانون پارکینسونه. اما قانون پارکینسون چیه؟
قانون پارکینسون چیست؟
این قانون رو برای اولین بار یک تاریخ دان نیروی دریایی بریتانیا به اسم سیریل نورثکوت پارکینسون توی یک مقاله طنز در 1955 مطرح کرد. این فرد 60 کتاب نوشته که معرفترینشون کتاب قانون پارکینسونه.
این قانون میگه وقتی برای یه کار 3 ساعت زمان بگذارین، اون کار 3 ساعت یا بیشتر طول میکشه. اگه یه روز دیگه برای همون کار 5 ساعت زمان بگذارین، 5 ساعت یا بیشتر طول میکشه. در واقع اصل پارکینسون میگه کار به اندازهای طول میکشه که برای اون زمان گذاشتین.
نمونه قانون پارکینسون
فرقی نمیکنه کارتون چیه، این قانون در هر بیزینسی کاربرد داره، حتی توی زندگی هم به دردتون میخوره. برای اینکه بتونین روی این قانون غلبه کنین، لازمه اون رو بشناسین. چه چیزی بهتر از مثالهای واقعی میتونه یه مفهوم جدید رو آموزش بده؟
درس خواندن در شب امتحان
سال 96 بود که برای امتحان فیزیک 6 روز وقت داشتم. اولاش میگفتم که آسونه و خیلی وقت دارم و برای همین هی میچرخیدم و نمیخوندم. هر روز یکی دو ساعت درس میخوندم و بقیهش رو پابجی یا کلاش رویال بازی میکردم. قرار بود سه روز آخر بخونم ولی هر کاری میکردم نمیتونستم چون به بازی کردن، عادت کرده بودم. در نهایت دو روز آخر برای اون امتحان خوندم و در آخرش هم 8 شدم.
تابستون همون سال برای پاس کردن فیزیک دوباره تو امتحانات شرکت کردم. این دفعه واقعا وقت نمیکردم بخونم چون مشغول کار بودم و یک روز آخر سعی کردم همش رو جمع کنم. در آخر هم امتحان دادم و 17 شدم. این همون قانون پارکینسونه، هر چند که برای یک کار وقت بگذاری، اون کار به این اندازه طول میکشه.
قانون پارکینسون در مدیریت زمان
غلبه بر قانون پارکینسون ساده نیست. چون ذهن آدمها به تنبلی عادت کرده و همیشه دنبال کاری هست که توش آرامش بیشتری باشه. ولی با استفاده از تکنیک پارکینسون میتونین پیروز این مبارزه بشید. بهترین راه برای پیروز شدن تو این مسابقه مدیریت زمانه. در واقع بهترین تکنیک پارکینسون، مدیریت زمانه. برای مدیریت زمان لازمه به چندتا نکته توجه کنین.
1. پیگیری زمان
وقتی که بدونین یه کار چقدر طول میکشه، بهتر میتونین براش برنامه ریزی کنین. جدا از اون بهتره برای مدیریت زمان از ابزارهای مناسب استفاده کنین. اینها به کنار، لازمه با خودتون صادق باشین. پس پیگیری زمان رو حتما در نظر بگیرید.
2. استفاده از ضرب الاجل
یه تکنیک دیگه استفاده از ضرب الاجلهاست که کمکتون میکنه روی قانون پارکینسون غلبه کنین. وقتی که بدونین ضرب الاجل کاری زیاده، مثل همون امتحان من، واسهش زمان زیادی میذارین و در انجام دادنش عجله نمیکنین. ولی وقتی ضرب الاجل یک روزه داشته باشه، تو همون روز اون رو انجام میدین.
3. تکنیک Timeboxing
تایم باکسینگ یک تکنیک مدیریت زمانه که اون رو به عنوان دشمن سرسخت پارکینسون میشناسن. با استفاده از این تکنیک قبل از شروع هر کار مشخص میکنین که چه مدتی باید روی این وظیفه کار کنین. تو این روش مدت زمان انجام کار خیلی محدوده. و فقط توی اون بازه زمانی خاص باید کار رو انجام بدید.
4. تکنیک Pomodoro
Pomodoro از تکنیکهای مدیریت زمانه که میگه بعد از هر 25 دقیقه کار سخت و متمرکز، 5 دقیقه استراحت کنین.
کلام آخر
یادتون باشه یکی از قوانینی که مانع موفقیتتون توی زندگی و بیزنس میشه، همین اصل پارکینسونه. این قانون میگه کار به اندازهای طول میکشه که براش زمان گذاشتین. اگه یه روز برای نوشتن مقاله زمان بذارین یه روز و اگه 2 ساعت براش وقت بگذارین، 2 ساعت طول میکشه. برای شکست این قانون لازمه از تکنیکهای مدیریت زمان استفاده کنین، زمانتون رو پیگیری کنین و برای کارها ضرب الاجل بذارین.
1. موثرترین تکنیکهای مدیریت زمان کدامها هستند؟
3. نمونه جدول برنامه ریزی کارهای روزانه افراد موفق
4. نرم افزارهای یادآوری و پیگیری کارهای روزانه
5. تکنیکهای مدیریت زمان در فروش
6. استراتژیهای مدیریت زمان در پروژههای متفاوت
7. برنامه ریزی به روش ایلان ماسک
8. قانون پارکینسون در مدیریت زمان
9. مدیریت زمان به روش آیزنهاور
10. تکنیک مدیریت زمان به روش GTD
11. قانون پارتو (20/80) در مدیریت زمان
12. قانون پومودرو در مدیریت زمان چیست؟
13. روش برنامهریزی سریع (RPM) برای مدیریت زمان
14. نکاتی از مدیریت زمان در کسبوکار برای کارآفرینها