بازاریابی چند سطحی MLM چیست؟

مدل بازاریابی mlm برای کسانی طراحی شده که به دنبال یه درآمد جانبی هستن و دوستان و رفقای زیادی دارن. در این صورت می‌تون محصولات شما رو به طیف گسترده‌ای از آدم‌ها معرفی کنن. بیایید ببینیم بازاریابی چند سطحی چی هست و چی نیست!

بازاریابی چند سطحی MLM چیست؟

مدل بازاریابی mlm برای کسانی طراحی شده که به دنبال یه درآمد جانبی هستن و دوستان و رفقای زیادی دارن. در این صورت می‌تون محصولات شما رو به طیف گسترده‌ای از آدم‌ها معرفی کنن. بیایید ببینیم بازاریابی چند سطحی چی هست و چی نیست!
بازاریابی چند سطحی mlm

تا حالا برای شما پیش اومده که به یک مهمونی برین و یکی از اعضای فامیل‌تون محصولی رو برای فروش آورده باشه؟ بعضی از بیزنس‌ها از این روش برای فروش و بازاریابی محصولات‌شون استفاده می‌کنن که بهش بازاریابی چند سطحی یا MLM میگن. هر چند که خیلی از افراد این نوع بازاریابی رو با فروش هرمی اشتباه می‌گیرن؛ ولی این دو مثل هم نیستن. در ادامه همراه من باشید تا با هم بببینیم MLM چیه و چه تفاوتی با فروش و بازاریابی هرمی داره؟!

 

بازاریابی چند سطحی چیه؟

قبل از هر چیزی لازمه بدونیم MLM مخفف چیه؟ Multi-level marketing یا همون بازاریابی چند سطحی. این واژه مدلی از بیزینسه که شامل تیم‌های فروش سلسله مراتبی و بدون دستمزد میشه. تو این شکل از بازاریابی، محصولات مستقیما به دست مشتری می‌رسن و دلال‌ها حذف می‌شن. برای این کار باید فروشنده‌های زیادی رو استخدام کنین تا محصولات‌تون رو به همه معرفی کنن.

 

بازاریابی چند سطحی چطور کار می‌کنه؟

تو این نوع بازاریابی شرکت B2C محصولاتش رو به فروشنده ها می‌فروشه. فروشندها هم معمولا مغازه و ویترین ندارن و خودشون به صورت مستقل مثل نماینده فروش، سفیر برند و میکرو اینفلوئنسر عمل می‌کنن. تو این نوع بازاریابی وقتی فردی در سطح پایین چیزی رو می‌فروشه، افراد سطح بالا هم سود می‌کنن. هر چند که تو این شرکت‌ها افراد بیشتر روی جذب افراد جدید تمرکز می‌کنن؛ ولی درآمد شرکت از طریق فروشه.

 

بیشتر افرادی که تو این زمینه کار می‌کنن افراد جوان، زنان خانه دار و کسانی هستند که دنبال شغل دوم هستن. یعنی این کار برای کسانی که تنها یا منبع اصلی درآمد خانواده هستن، مناسب نیست. مگه اینکه خیلی زیاد بفروشن و فروشنده های زیادی رو هم معرفی کرده باشن. در واقع بازاریابی چند سطحی روی این اصله که افراد به دوست و آشناهاشون بیشتر اعتماد دارن و از طریق اون راحت‌تر می‌خرن.

 

مسئله مهمی که اینجا وجود داره اینه که بازاریابی چند سطحی یا مدل mlm با بازاریابی هرمی فرق داره.

 

تفاوت MLM با بازاریابی هرمی

تنها تفاوت این دو در اینه که بازاریابی چند سطحی قانونیه؛ ولی طرح هرمی تو بیشتر کشورها غیر قانونیه. طرح هرمی بیشتر تمرکزش رو روی افرادی میذاره که فروشنده جدید میارن؛ ولی MLM روی فروش تمرکز داره. MLM محصول یا خدمت واقعی ارائه می‌ده؛ ولی شرکت هرمی روی افراد و تشویق‌شون به آوردن فرد جدید سرمایه گذاری می‌کنن. توی طرح هرمی افراد از سرمایه گذاری دیگران سود می‌کنند؛ ولی تو MLM افراد از فروش سود میبرن.

 

تو بازاریابی چند سطحی یک کارمند به خاطر فروش خودش و کسانی که معرفی کرده، پول میگیره. یعنی مهم نیست چند نفر معرفی کرده، مهم اینه افرادی که معرفی کردن در نهایت چقدر فروش داشتن. ولی تو شرکت هرمی، کارمند برای معرفی افراد به شرکت پول میگیره.

 

بازاریابی چندسطحی برای چه افرادی مناسبه؟

از اونجایی که MLM بر اساس پورسانت فروشه، فروشنده حقوقی نمی‌گیره. یعنی این کار برای افرادی مناسبه که روحیه کار آفرینی دارن. کسانی که دوست دارن برنامه و اهداف‌شون رو خودشون تعیین کنن یا توانایی‌شون تو فروش خوبه و بلدن شبکه سازی کنن و با مشتریان ارتباط برقرار کنن.

 

کلام آخر

پس اگه جایی از شما خواستن تا توی فروش یه سری محصول مشارکت کنید، نگران نباشید این شرکت هرمی نیست. اما قبلش باید بدونید مدل بازاریابی mlm نیاز به فروشنده‌هایی داره که ارتباطات گسترده ای دارن و می‌تونن به افراد زیادی محصولشون رو بفروشن.