چطور یک برنامه وفاداری موثر داشته باشیم؟

برنامه وفاداری مشتری یه برنامه حیاتی برای کسانی هست که تعداد مشخصی (نسبت به اندازه بیزینس) مشتری جمع کردن و حالا باید برای خرید دوباره اونها برنامه‌ریزی کنن.

چطور یک برنامه وفاداری موثر داشته باشیم؟

برنامه وفاداری مشتری یه برنامه حیاتی برای کسانی هست که تعداد مشخصی (نسبت به اندازه بیزینس) مشتری جمع کردن و حالا باید برای خرید دوباره اونها برنامه‌ریزی کنن.
برنامه وفاداری

اگه بتونید بیزنس‌تون رو بدون هزینه خاصی گسترش و هزینه‌هاتون رو کاهش بدید، انجامش می‌دید؟ فک نکنم کسی جوابش به این سوال منفی باشه، کی دوست نداره درآمدش بیشتر بشه. بهترین و به‌صرفه‌ترین راه برای این کار، تمرکز روی مشتریان فعلی با استفاده از برنامه وفاداری مشتریانه.

 

تا چند سال پیش بازاریاب‌ها بیشترین تمرکزشون رو روی پیام‌رسانی و معرفی محصول به افراد جدید میذاشتن تا مشتری‌ها رو جذب کنن. ولی نباید این رو فراموش کنید که حفظ مشتریان فعلی خیلی مهم‌تر از جذب مشتری جدیده. چون این کار به مراتب آسون‌تر و کم‌هزینه‌تره. جدا از اون گزارش‌های مختلف نشون داده مشتریان فعلی بیشتر از مشتریان جدید خرج می‌کنن، چون بهتون اعتماد دارن.

 

برای همینه که می‌گیم روی برنامه‌ی وفادار سازی مشتریان تمرکز کنین.

 

برنامه‌ی وفاداری مشتری چیست؟

این برنامه یک رویکرد بازاریابیه که مشتری‌هایی که به صورت مکرر از یک برند خرید می‌کنن رو شناسایی کرده و بهشون پاداش میدن. یعنی افراد سعی می‌کنن با پاداش دادن به مشتری‌ها، اون‌ها رو قانع کنن تا ابد ازشون خرید کنن.

 

برنامه وفاداری مشتی چگونه کار می‌کند؟

برنامه‌ی وفاداری هم به نفع مشتریه و هم بیزنس. وقتی مشتری دوباره ازتون می‌خره، بیزنس‌تون به هدفش که افزایش درآمده، نزدیک‌تر می‌شه. در ازای این وفاداری، مشتری مزایای خاصی مثل ارسال رایگان و تخفیف دریافت می‌کنه. اما چطور مشتری‌ها رو راضی به خرید مجدد کنیم؟

 

برای اینکه یه برنامه وفاداری موفق اجرا کنیم باید بریم مرحله بعد.

 

چطور یک برنامه وفاداری مشتری موفق پیاده کنیم؟

اما برنامه وفاداری مشتریان فقط ارائه هدیه و تخفیف نیست، این فقط بخشی از این برنامه‌ست. تو پیاده‌سازی مدل وفاداری خریدار باید نکات زیر رو رعایت کنین:

 

1. تحقیق

برای اجرای یک برنامه‌ی وفاداری مشتری موفق قبل از هر کاری لازمه که درباره تمایلات و ترجیحات مشتریان تحقیق کنین تا اون‌ها رو بیشتر بشناسین.

 

2. بررسی کنین که کدام برنامه‌ی وفاداری مشتری برای کسب‌وکارتون بهتره

وقتی بدونید مشتریان‌تون چه کسانی هستن و چرا سراغ بیزنس‌تون اومدن، می‌تونین تشخیص بدید کدوم برنامه‌ی وفاداری براشون مناسب‌تر و بیشتر جواب می‌ده.

 

3. انتخاب کنید که به کدام رفتار مشتری پاداش می‌دید

تو مرحله بعد باید مشخص کنین به چه رفتاری پاداش می‌دین. مثلا به خرید، به معرفی بیزنس‌تون به افراد یا حتی شرکت تو نظرسنجی پاداش بدید.

 

4. ساده‌سازی فرایند

بعد تا جایی که امکان داره برنامه وفادارسازی مشتریان رو ساده کنین تا مشتری گیج نشه و از بیزنس‌تون فاصله نگیره.

 

5. شخصی سازی تجربه مشتری

به کمک فناوری و ابزارهایی مثل CRM دیدار می‌تونین برنامه‌ی وفاداری مشتریان رو شخصی سازی کنین. این ابزار بهتون کمک می‌کنه تجربه‌ای یکپارچه و شخصی بر اساس رفتار و ترجیحات مشتریان داشته باشید. اگه براتون سواله سی آر ام چیه مقاله «نرم افزار CRM چیست» رو بخونید.

 

6. پاداش دادن

حالا نوبت پاداش دادنه، برای انگیزه دادن به مشتریان و تحریک‌شون به خرید دوباره ازتون، هیچ چیزی بهتر از پاداش دادن نیست.

 

چطور موفقیت برنامه وفاداری مشتری را ارزیابی کنیم؟

بعد از پیاده‌سازی برنامه‌ی وفاداری مشتری، سنجش میزان تاثیر برنامه وفاداری مشتریان لازمه. برای این کار چند راه وجود داره که سه تا از بهترین‌هاشون رو اینجا من میگم. اولیش بررسی نرخ حفظ مشتریه. دومی استفاده از نظرسنجی و در نهایت نرخ ریزش مشتری‌ه.

 

1. نرخ حفظ مشتری

هر چه نرخ حفظ مشتری بالاتر باشه، موفقیت برنامه وفاداری مشتریان بیشتره.

 

2. نرخ ریزش مشتری

در کنار نرخ حفظ مشتری باید نرخ ریزش رو هم حساب کنید. علاوه بر محاسبه تعداد مشتری‌هایی که دوباره ازتون خرید می‌کنن باید تعداد یا نرخ مشتری‌هایی که از دست می‌دید رو هم مشخص کنید.

 

3. نظرسنجی

اگه می‌خواین بدونین برنامه وفاداری مشتری موفق بوده یا نه بهتره از خود مشتریان بپرسین. با انجام نظرسنجی می‌تونین بینش ارزشمندی از مشتریان به دست بیارید. با انجام این کار می‌تونید بدونید مشتری به چه چیزی علاقه داره و چه مسائلی باعث تجربه منفی‌شون می‌شه.

 

نرم‌افزار وفاداری مشتری

برای اجرای موفقیت آمیز برنامه وفاداری مشتری به ابزارهای مناسب نیاز دارین. یکی از این ابزارها CRM ه. این ابزار مدیریت ارتباط با مشتری یک برنامه تجربه مشتری ارائه می‌ده که تیم‌های فروش، بازاریابی و خدمات مشتری رو متحد می‌کنه. این ابزار کمک می‌کنه مشتریان‌تون رو حفظ کنین و شاخص ارزش طول عمر مشتری رو بالا ببرین.

 

کلام آخر

اگه می‌خواید توی بیزنس‌تون با کمترین هزینه بیشترین افزایش درآمد رو داشته باشین، روی برنامه‌ی وفاداری مشتریان تمرکز کنین. یه برنامه وفاداری خوب نیاز به شناخت دقیق مشتری‌ها و برنامه ریزی صحیح برای اینکار داره. در نهایت هم استفاده از ابزارها چند قدم شما رو از رقبا جلو می‌ندازه.