چه مقدار از زمان روزانهتون رو صرف شبکههای اجتماعی یا حتی جلسات کاری میکنید؟ احتمالا فکر میکنید ربط این دو مورد به هم چیه؟ در هر حال اگه این تایم زیاده، احتمالا فضای کمی واسه کار عمیق و متمرکز دارین. ناتوانی در انجام کار عمیق روی خروجیتون تاثیر میذاره و جلوی رشد شغلیتون رو میگیره.
احتمالا اسم کال نیوپورث نویسنده کتاب پرفروش کار عمیق رو شنیدین، این فرد مثل بقیه از 8 صبح تا 5.30 عصر سر کار بود؛ ولی تو ساعت کم غیر کاریاش 4 تا کتاب عالی نوشته، یکی از کتابهاش کار عمیقه که نشون میده چجوری تو اون تایم کم روی کتاب نوشتن تمرکز کرده. کار عمیق میتونه نحوه برخوردمون با کار و زندگی شخصیمون رو تغییر بده.
کار عمیق چیست؟
کار عمیق یعنی هر چیزی که باعث حواس پرتیتون میشه رو از محیط کارتون حذف کنین. با بررسی مطالعات نیوپورث به یه نظریه قطعی میرسیم:
بهرهوری واقعی با قطع ارتباط از همهی ابزارهای ارتباطی و تمرکز روی کار بیوقفه تو دورههای زمانی طولانی روزانه به دست میاد.
چند تکنیک برای استفاده از کار عمیق
زندگی مدرن امروز باعث سخت شدن تمرکز روی کارهای مهم شده. طبق کتاب کار عمیق نیوپورت، رها شدن از دست موبایل، ایمیل و تلفن این روزها واقعا کار آسونی نیست. واسه تمرکز و کار عمیق میتونین کارهای زیر رو انجام بدین:
1. اولویت بندی وظایف
مطالعات هاروارد بیزینس ریویو نشون داده که یه کارمند تا 41 درصد از ساعات اداری رو واسه کارهای کمارزش هدر میده. یادگیری اولویت بندی کار خیلی مهمه. وقتی بتونین کارهای مهم رو تو اولویت بذارین و بعد سراغ کارهای کم اهمیتتر برین، بهتر میتونین تمرکز کنین. مثلا بگین بعد تموم شدن یه فصل از کتاب پیامهای گوشیم رو چک میکنم.
2. ایجاد تنظیمات شخصی
منظور اینه که تنظیمات شخصی مثل نور پردازی، گوش دادن به موسیقی بیکلام یا یه تمرین ساده قبل کار انجام بدین تا حواسپرتیتون به حداقل برسه و بتونین روی کارها بهتر تمرکز کنین. از نظر علمی صبحها واسه کار عمیق بهتره؛ ولی این به افراد هم بستگی داره.
3. برنامه ریزی واسه کار عمیق
واسه اینکه بتونین کار عمیق انجام بدین، لازمه که یه برنامه ریزی دقیق داشته باشین (یه مرحله از چرخه دمینگ). لازمه کارهاتون رو تو تقویم زمانی به خوبی سازمان دهی کنین و واسه هر کار وقت خاص و کافی بگذارین تا حواس پرتی رو به حداقل برسونین.
4. حواستون به نحوه صرف وقتتون باشه
با ارزشترین چیز روی زمینه، زمانه (البته سلامتی هم خیلی مهمه؛ ولی نظر من با زمانه) با یادداشت کردن نحوه گذراندن هر ساعت واسه انجام وظایف شروع کنین و بعد میتونین عمیقترین ساعات تمرکزتون رو ببینین. از این دادهها میتونین واسه پیدا کردن بهترین زمان واسه کار عمیق استفاده کنین.
5. محدود کردن تغییر زمینه
تغییر زمینه به مدیریت جریان مداوم وظایف، پیامها و ایمیلهای غیرمرتبط توی روز اشاره داره. این مسئله باعث کاهش بهره وری و حتی IQ میشه. این برنامهها سرعتتون رو کم میکنن و بهترین کار اینه که موقع کار یا مدیریت پروژه ازشون دوری کنین.
6. استفاده از تکنیکهای بهرهوری
تکنیکهای بهره وری زیاد هستن که در زیر به مهمترینهاشون اشاره کردم:
- تایمر پومودورو
- ماتریس آیزنهاور
- سیستم انجام کارها (GTD)
- روش کانبان
- قانون دو دقیقه
- قورباغه را قورت دهید
7. به حداقل رساندن عوامل حواس پرتی
تو عصر سوشیال مدیا حواس پرتی، بزرگترین دشمن کار عمیقه. واسه غلبه روی این مشکل لازمه که محیط کاری آروم و دور از حواس پرتی داشته باشین. مثلا موقع انجام کار گوشی رو تو اتاق دیگهای بذارین.
کلام آخر
در نهایت واسه اینکه بتونین تو بیزنس و زندگیتون موفق بشید، لازمه که کار عمیق و تمرکز کردن رو یاد بگیرین. اینجا 7 تا تکنیک واسه غلبه به حواس پرتی و تقویت کار عمیق رو گفتم. وقتی روی کارها تمرکز کنین، بازدهیتون خیلی بالاتر میره و در آخر به موفقیت بیشتر میرسین.