یکی از دوستام چند ساله که ویزیتوره، چند وقت پیش بهم گفت درخواست کار بازاریابی دادم چون حقوقش بیشتره؛ ولی با ویزیتوری یکیه. گفتم که اصلا اینجوری نیست. دقیقا یادمه که گفت از چند نفر پرسیدم گفتن یکیه. راستش رو بخواین این حرفش بهم بر خورد برای همین سعی کردم بهش بگم که ویزیتوری و بازاریابی چی هستن و چه تفاوتهایی با هم دارن. به نظرم اومد بد نیست توی یه مقاله درباره ویزیتوری و تفاوت آن با بازاریابی توضیح بدم تا اگه شما هم همچین نگاهی به ویزیتوری و بازاریابی دارید یکم نظرتون رو تغییر بدید.
ویزیتور کیست و وظایفش چیه؟
برای اینکه تفاوت ویزیتوری و بازاریابی رو بدونین لازمه اول با مفهوم این دو واژه آشنا شین. ویزیتور عضوی از تیم فروشه که تو کارهای مدیریتی نقشی نداره. اصلیترین وظیفه این شخص دریافت سفارشاته. بهتر بگم که ویزیتور سفارشات رو تحویل میگیره و تو قیمت گذاری، روشهای تبلیغ و غیره نقشی نداره. ویزیتورها میتونن به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین کار کنن. این کار از پردرآمدترین شغلهای ایرانه. ویزیتور باید ویژگیهای زیر رو داشته باشه:
- ظاهر مناسب و آراسته
- پیگیری در فروش کالا
- فن بیان قوی
- مسئولیت پذیری
- وقت شناسی
ویزیتوری چیست؟
حالا که وظایف ویزیتور رو میدونین احتمالا میدونین چیه. ویزیتوری شغلیه که توش فروشنده سراغ مشتری میره تا اون رو متقاعد کنه از محصولات و خدمات شرکتش استفاده کنه. اگر این شغل به روش درست انجام بشه درآمد خیلی خوبی داره. مثلا شخصی که به سوپرمارکتها میره تا ببینه چی لازم دارن و محصولات رو بهشون نشون میده، ویزیتوره.
قبل از بررسی ویزیتوری و بازاریابی لازمه کمی هم با بازاریابی آشنا بشین.
بازاریابی چیست؟
با وجود اینکه توی یه درسنامه به طور کامل توضیح دادیم که بازاریابی چیه؟ و شامل چه وظایفی میشه، بد نیست یه مرور کوتاهی روی مفهوم بازاریابی داشته باشیم. بازاریابی یکی از اجزای اصلی مدیریت هر بیزنسه. بازاریابها چند وظیفه متفاوت دارن که برای موفق بودن باید همهشون رو بدونن. این افراد باید خواسته و نیاز مشتری رو بشناسن و بهترین روش رو برای رفع این نیازها پیدا کنن. به عبارت دیگه بازاریابی یعنی تلاش شرکت برای جذب مشتری و معرفی محصولات و خدماتش برای برطرف کردن نیاز مشتریان.
وظایف بازاریاب
بازاریاب وظیفه پیشنهاد٬ تدوین اجرا٬ نظارت بر استراتژیها٬ اهداف و برنامههای بازاریابی٬ مدیریت برند و همچنین بهبود راهکارهای ارتباط با مشتریان و افزایش رضایت آنها رو داره. بازاریاب برخلاف ویزیتوری تو کارهای مدیریتی نقش داره. به جز وظایف بالا کارهای زیر رو هم انجام میده:
- تجزیه و تحلیل مشتری
- ایجاد برنامههای قیمتگذاری
- بررسی روند بازار
- دنبال کردن محصولات رقیب
- بدست آوردن سایر اطلاعات مربوط به اهداف بازاریابی
- برنامه ریزی تبلیغاتی
- تاکتیک فروش و کمک به استراتژی فروش
ویژگیهای بازاریاب
- انعطاف پذیری
- داشتن دانش تخصصی تو بازاریابی
- توانایی مذاکره با شیوههای مختلف
فرق ویزیتوری و بازاریابی
قبلا هم بهتون گفتم که این دو شغل متفاوتی هستن و کارشون هم متفاوته. بزرگترین تفاوت ویزیتوری و بازاریابی تو اینه که ویزیتور نقشی تو قیمت گذاری و شرایط تحویل محصول نداره. ولی بازاریابی خلاف اینه و کاملا نقش داره. ویزیتورها باید طبق دستورات واحد فروش عمل کنه؛ ولی بازاریابن آزادتر هستن. بازاریاب به قدری آزاده که میتونه قیمت محصولات رو تغییر بده. مثلا بازاریابی برای جذب مشتری روی محصولات خاصی 20% تخفیف میگذاره.
فرق ویزیتور و بازاریاب چیست؟
همانطور که تا الان متوجه شدهاید ویزیتوری و بازاریابی دو شغل متفاوت هستند. همچنین ویزیتور و بازاریاب هم دو عنوان شغلی مجزا هستند. یکی از مهمترین تفاوتها بین ویزیتور و بازاریاب این است که ویزیتور نقشی در قیمتگذاری و شرایط تحویل محصول ندارد. ویزیتور موظف است که طبق دستورات واحد فروش عمل کند اما بازاریاب در تصمیمگیریهایش به نحوی آزاد است و در قیمتگذاری و موارد دیگر نیز به طور مستقیم نقش دارد. ویزیتوری و تفاوت آن با بازاریابی بابررسی تخصصهای لازم برای هر کدام آشکارتر هم میشود.
تخصصهای لازم برای بازاریابی:
- توانایی طراحی استراتژی هدفمند برای فروش کالا
- توانایی شناخت رقبا و بررسی وضعیتشون
- توانایی جذب و حفظ مشتریان
- توانایی شناسایی محصول و تجزیه و تحلیلش
تخصصهای لازم برای ویزیتوری:
- شناخت مشتریان و ارائه محصول
- تهیه گزارش و ارائهاش
- تجزیه و تحلیل بازار
- مهارتهای فروشندگی
تفاوت اصلی کار بازاریاب و ویزیتور
بازاریابها محصول رو معرفی میکنن؛ ولی ویزیتورها افراد رو جذب میکنن تا ازشون بخره.
بازاریابها نویسنده هستن و داستان میگن؛ ولی ویزیتورها با سوال پرسیدن گفتگو رو شروع میکنن.
نتیجهگیری
به طور کلی بازاریابها باید اطلاعات بیشتری نسبت به ویزیتورها داشته باشن. چون فعالیت اونها گسترده تره. اما از طرف دیگه ویزیتورها مستقیما با مشتری در ارتباط هستن و مطمئنا چالش های خاص خودشون رو دارن. اما خب نمیشه گفت که این دوتا وظیفه توی یه بیزینس یکی هستن.