امروز روی صحبتمون با مدیرهای عزیز و محترمه! قبل از هر حرفی یه سوال: اینکه شما به عنوان یه مدیر، دوست دارید صرفا تو یه محیط رسمی فقط همه کارمندها کارشون رو روی روال انجام بدن، یا اینکه نه، کار سرجای خودش، اما یه رفاقت و صمیمیت حساب شدهای هم تو محیط کارتون بین شما و کارمندهاتون، برقرار باشه؟
اگه حالت اول رو ترجیح میدید، شما هنوز با دنیای امروز آداپته نشدید. کلا دنیای مدیریتی امروز با قدیما خیلی فرق کرده. اون زمان، هر چی مدیر عصا قورت دادهتر و جدیتر و خشکتر بود، مدیرتر محسوب میشد! ولی امروز دیگه اونطور نیست، این رفتارها بیشتر همه رو فراری میده.
اصلا میدونید ویژگیهای یه مدیر خوب؟ بیایید این ویژگیها رو با هم مرور کنیم.
فقط همیشه یه نکته رو یادتون باشه و اون هم اینکه: یه مدیر موفق، یه شبه مدیر موفق نشده! کلی زمان صرف کرده، تجربه کسب کرده و خلاصه که راههای مختلف رو امتحان کرده، تا به اینجایی که الان هست، رسیده. اما نکته مهم هم اینه که هر مدیری، لزوما رهبر نیست. این دوتا با هم فرق دارن. حالا یه مدیر خوب چه ویژگیهایی داره؟
ویژگی های یک مدیر خوب
انصافا مدیر بودن، خیلی کار سختیه. ما آدمها گاهی از مدیریت درست زندگی خودمون هم وامیمونیم، چه برسه به اینکه بخوایم یه عده دیگه رو مدیریت کنیم تا به یه هدفی برسن. پس همیشه یادتون باشه مدیریت اصلا شوخی بردار نیست و یه کار پرچالشه و تلاش و تخصص بالایی لازم داره. برای همین هم برای مدیریت انسانها، باید قدرت برنامهریزی و کنترل خوبی داشته باشید. این 6 تا ویژگی برای مدیر شدن خیلی مهمن:
1. ایجاد ارتباط موثر
یه مدیر خوب، کسیه که بتونه ارتباط درستی با کارمندهاش برقرار کنه. تا وقتی نتونید شرایط کارمندهاتون رو درک کنید و خودتون رو جای اونها بذارید، نمیتونید یه مدیر تاثیرگذار باشید.
یه مدیر موفق در رو به روی بقیه باز میذاره و صحبتها، پیشنهادها و انتقاداتشون رو، به خوبی میشنوه. اگر هم با مسئلهای مخالف هست، حتما دلیل محکم و قانعکنندهای برای مخالفتاش داره.
2. راستگویی
هیچکس یه مدیر دروغگو رو دوست نداره. ممکنه با پنهانکاری و دروغگویی، چند روزی مدیریت کنید و سروته قضیه رو هم بیارید؛ اما این مسئله نمیتونه خیلی دوام داشته باشه. یادتون باشه که پرسنل شما هم انسان هستن و شرایط سخت رو درک میکنن، پس سانسور نکنید و همهچیز (حتی مسائل تلخ) رو با صداقت براشون توضیح بدید.
3. پذیرش مسئولیت
یه آدم محکم و قابل اتکا برای کارمنداتون، باشید تا بتونن روی شما حساب کنن. ممکنه گاهی برای عمل به قولتون و رسیدن به هدف، کلی اضافه کار بمونید، فقط برای اینکه کار رو تموم کنید. چون خیلی مهمه که برنامهها خوب پیش بره و به اهداف سازمانتون برسید. برای انجام این کار باید مسئولیتپذیر باشید و بتونید وظایف محوله رو بهخوبی انجام بدید.
4. همراهی و همدلی
باید سعی کنید با کارمندهاتون در انجام کارها، سهیم و همراه بشید. این کار حس مثبتی رو براشون ایجاد میکنه و باعث همراهی و همدلی هرچی بیشتر شما با کارمندهاتون میشه. اینجوری همکاری تیمی قویتری دارید.
5. برنامهریزی
نداشتن برنامهریزی و باری به هر جهت پیش رفتن، مثل یه سم مهلک و کشنده کسبوکارتونه. برای همین از کلیدیترین ویژگیهای یه مدیر، اینه که بتونه برنامههای خوب و منسجمی بریزه. برنامهریزی باید با توجه به استراتژی سازمانتون و کاملا حسابشده باشه. قانع کردن پرسنل برای اجرای برنامه هم، یه قسمت دیگه از ماجراست، که حتما باید بهش توجه کنید.
6. صبر و تحمل
مدیریت سخته و چالشهای زیادی داره. و یه مدیر خوب کسیه که صبر زیادی داره، با مشکلات مواجه میشه و بقیه رو هم به امید داشتن تشویق میکنه. یه مدیر عجول، نمیتونه تیمش رو خوب مدیریت کنه و باید منتظر رفتن اعضای تیمش باشه. پس مدیریت برای افراد کمظرفیت اصلا خوب نیست.
7. بودجهبندی
مدیر موفق هیچ وقت پول رو به باد نمیده و برای خرج کردنهاش هم برنامه حسابشده داره، تا بتونه بهترین خروجی رو داشته باشه.
8. اعتماد به نفس
اگه نتونید به خودتون اعتماد کنید و قوی باشید، چطور انتظار خواهید داشت که بقیه بهتون اعتماد کنن؟ اما یادتون باشه اعتماد به نفس دو روی یه سکه هست. اگر خیلی بیش از حد بالا باشه، باعث توهم و خود بزرگبینی در مدیر میشه. اگر هم خیلی پایین باشه که از اون ور بوم میافتید و کارمندهاتون شما رو جدی نمیگیرن.
امیدواریم این 8 مورد بهتون کمک کنه، تا بتونید به تمام اهداف سازمانتون برسید. جدای از اینها، باید حواستون به سوگیریهای خودتون و تیم هم باشه. در نهایت یادتون باشه که تبدیل شدن به یه مدیر ایدهآل و موفق ارزشش رو داره. مخصوصا توی وضعیت الان ایران که با کمبود مدیر خوب مواجه هستن. مطمئن باشید که تلاش کردن ارزشش رو داره. از اونجایی که هدف سایت ما آموزش فروشه، توصیه میکنم مدیران فروش همین ویژگیها رو در مورد خودش تقویت بکنه.