استراتژی گاو بنفش به معنی ساخت محصولیه که خودش فروشنده خودش باشه. خیلی سنگین بود فکر کنم نه؟ راستش رو بخواین منم اولش معنی این جمله رو نفهمیدم. ولی این کاملترین تعریف کوتاه از این استراتژیه که ست گادین تو کتاب گاو بنفش آورده. خب بذارید یه مثال بزنم شاید بهتر بشه. تصور کنین دارین اطراف شهر دور میزنین کلی گاو میبینین این خیلی عادیه و هیچ کدومشون توجهتون رو جلب نمیکنه. ولی اگه یکی از این گاوها بنفش باشه چی؟ توجهتون جلب میشه؟ حتما!
آدمها به چیزهای جدید و خاص واکنش نشون میدن و توجهشون رو جلب میکنه. این همون استراتژی گاو بنفشه.
به گفته ست گودین نویسنده کتاب این راز مهمی تو آموزش استراتژی بازاریابی هست که بیشتر بازاریابهای موفق ازش استفاده میکنن. این نویسنده میگه بازاریابی برای ایجاد علاقه و به یاد ماندن برندتون تو ذهن مشتریه. برای همین لازمه همه یه گاو بنفش داشته باشن تا با رقیبهاشون تمایز داشته باشن.
استراتژی گاو بنفش چیه؟
به گفته ست گودین نویسنده کتاب purple cow این راز مهمی تو استراتژی بازاریابیه که بیشتر بازاریابان موفق ازش استفاده میکنن. این نویسنده میگه بازاریابی برای ایجاد علاقه به یاد ماندن برندتون تو ذهن مشتریه. برای همین لازمه همه یه گاو بنفش داشته باشن تا با رقیبهاشون تمایز داشته باشن.
مراحل استراتژی گاو بنفش (Purple Bull Strategy)
1. کاری کنین که همه درباره محصولتون حرف بزنن.
با وجود اینکه زندگیمون تو عصر دیجیتاله و بیشتر پروموشنها هم دیجیتالیه. ولی بیشترین بازدهی تبلیغات رو روش بازاریابی دهان به دهان داره. دلیلش هم معلومه این روزها پروموشنها خیلی زیادن و آدمها تو یه اقیانوس پروموشن اینترنتی افتادن. مردم دیگه به این تبلیغات عادت کردن و بیتاثیر شدن. این باعث میشه خیلی از تبلیغات جذاب هم بدون خوندن رد بشن.
برای متفاوت بودن از استراتژی گاو بنفش استفاده کنین تا همه درباره محصولتون حرف بزنن. ثابت شده که مردم به حرف دوستان و آشناهاشون بیشتر اعتماد دارن تا پروموشنهای دیگر. این نوع تبلیغات در عین بازدهی بالا ارزونترینه. محصولی رو طراحی کنین که توجه مردم رو تو برخورد اول جذب کنه و مشتری رو وادار به تعریف ازش کنه.
نمیدونم که اصطلاح ویروس ایده (Idea virus) رو شنیدین یا نه. وقتی یکی مریضمیشه با عطسه ویروس رو منتقل میکنه. وقتی هم یکی مجذوب محصولی میشه یعنی ویروسش رو گرفته. با تعریف از این محصول که بهش عطسه ویروسی بازاریابی میگن آن را به بقیه منتقل میکنه. سعی کنین ویروس محصولتون رو تو سطح شهر پخش کنین.
2. خسته نشین
اگه نتونستین محصولی جذاب بسازین چی؟ ساختن محصول جذاب متفاوت خیلی سخته و تو بعضی بیزنسها تقریبا غیر ممکنه. تو این حالت لازمه کمی اغراق کنین و با گفتن حرفی متفاوت خلاف جهت رقیباتون قدم بردارین. بهترین مثال چیزهاییه که ست گودین تو کتابش آورده. تو این کتاب از اپل، کریسپی کرم و استارباکس صحبت شده.
این برندها آداب و رسوم خارج از عرف رو ول کردن و رفتن دنبال اختراع تازه. یادتون باشه ایده بازاریابی جدید قبل انجامش تخیلی، هیجان انگیز و گاهی غیرقابل باوره. زندگی و فروختن تو محدودیتها آسونه. جدا شدن از این محدودیتها سخته؛ ولی شرکت رو تو جهت مثبتی پیش میبره.
3. ریسک کنین
کسی که تو کسب و کارش ریسک نکنه خیلی خیلی سخت موفق میشه، این حرف من نیست مال بزرگ معاملهگرهای جهانه. محافظه کار بودن تو کسب و کار به درد نمی خوره و فقط جلوی پیشرفت رو میگیره. محافظه کاری مثل دویدن رو تردمیله خستهتون میکنه، کلی تلاش میخواد؛ ولی از جاتون تکون نخوردین و پیشرفت نکردین.
گاهی اوقات محافظه کاری باعث پسرفت هم میشه. چون میترسین از فرصتهای جدید استفاده کنین. جدا از اینها درجا زدن باعث میشه رقیباتون ازتون پیشی بگیرن که این هم نوعی پس رفته.
کلام آخر
استراتژی گاو بنفش یکی از کمهزینهترین روشهای بازاریابیه. تو بیشتر مواقع چیزای ارزون بازدهیشون کمه؛ ولی این استراتژی برعکسه. برای متمایز بودن، لازم نیست حتما کار خارقالعادهای انجام بدید، میتونید از کوچکترین بازار قابل تصور شروع کنین و محصول تون رو طوری توصیف کنید که منحصربهفرد به نظر بیاد. یک چیز خاص که همه ندارن. یا مثلا کاری کنید که توی صنعت شما قبلا انجام نشده بوده.
برای استفاده از این استراتژی فقط کافیه متفاوت باشید، جوری که گاو بنفش بین هزاران گاو قهوهای، سفید و سیاه توجه مردم روبه خودش جذب میکنه.