خیلی از افراد توجهی به مدیریت زمان ندارن و زیاد طرفدار ترفندها و نکات افزایش بهرهوری نیستن. اونها دوست دارن کارها رو ساده نگه دارن. مطمئن باشید که ما هم اوایل اینجوری بودیم و به مرور تکنیکهای مدیریت زمان رو خوندیم و ازشون استفاده کردیم. یکی از دلایل موفقیتمون توی این بیزینس، همین استفاده از تکنیکهای مدیریت زمانه. یکی از همین تکنیکها هم پومودورو است. ولی پومودورو چیه و به چه دردی میخوره؟
تکنیک پومودورو چیست؟
تکنیک پومودورو یک روش مدیریت زمانه که افراد رو تشویق میکنه با زمانی که دارن کار کنن نه علیه و مقابلش. این یعنی چیه؟
اول باید به مراحل اصلی این روش دقت کنید:
- یک وظیفه منحصر به فرد انتخاب کرده و روش تمرکز کنین.
- تایمر رو برای 25 دقیقه تنظیم کنین و تو این زمان با حداکثر تمرکز و دوری از حواس پرتیها روی اون کار کنین.
- 5 دقیقه استراحت کنین
- مراحل 1 تا سه رو چند بار تکرار کنین و 15 تا 30 دقیقه استراحت کنید.
چطور از تکنیک پومودورو استفاده کنیم؟
زمان محدوده و نمیتونیم اون رو متوقف کنیم، برای اینکه بیشترین استفاده رو از وقتمون ببریم، لازمه برنامه داشته باشیم. این جدول رو لازمه به سه بخش تقسیم کنین. تو مرحله اول کاری رو انتخاب کنین و تو مرحله دوم 25 دقیقه روش کار کنین. در نهایت 5 دقیقه استراحت کنین تا چرخه پومودورو کامل بشه.
فرآیند اجرای تکنیک پومودورو
تکنیک پومودورو میتونه به افراد کمک کنه عادتهای کاری موثرتری رو توسعه بدن. با استفاده از این تکنیک میتونین در مدت زمانی کمتر، کارهای بیشتری انجام بدین، این درحالیه که از کار لذت میبرین و احتمال شکست رو کم میکنین.
به طور کلی تکنیک پومودورو یه فراینده که به 4 حالت قابل اجراست:
- فرآیند داخلی پومودورو یعنی یه رابطه موثر با زمان برقرار کنید تا بتونید بهرهوریتون رو افزایش بدین.
- فرآیند اصلی پومودورو به این صورت که یک عادت روزانه ایجاد کنین، فرآیند کار روزانه رو بهبود بدین و چندتا کار رو به صورت موثرتر تکمیل کنید.
- فرآیند هفتگی پومودورو یعنی که یک عادت هفتگی ایجاد کنید، زمان رو به طور موثرتری سازماندهی کنین و به در نتیجه میتونید اهدافتون برسید.
- فرآیند تیمی پومودورو به این صورت که یاد بگیرید تکنیک پومودورو رو با شرایط تیمی وفق بدین.
۴ نکته برتر برای استفاده از تکنیک پومودورو
برای اینکه کارایی این تکنیک رو بالا ببرین لازمه به یک سری نکات توجه کنید.
1. پومودوروهای خودتون رو از قبل برنامهریزی کنین
قبل اینکه تایمر رو بزنین، لازمه بدونین که قراره با 25 دقیقه خودتون چه کاری انجام بدین. این کار کمک میکنه مستقیم سراغ کار اصلی برید و زمان رو تلف نکنین.
2. واقعا از وقت استراحتتون استفاده کنین
لازمه حتما بعد از 25 دقیقه کار، 5 دقیقه استراحت کنین. این کار باعث افزایش بهرهوریتون میشه.
۳. تکنیکتون رو شخصی سازی کنین
یعنی نیازی نیست که حتما تکنیک پومودروتون 25 به 5 باشه. میتونین این زمان رو با توجه به خودتون تغییر بدین. مثلا من هر 1 ساعت 10 دقیقه استراحت میکنم.
۴. یه همراه پیدا کنین
پیدا کردن یک همکار که با هم این تکنیک رو انجام بدین، کمک میکنه به این تکنیک وفادار بمونین.
کلام آخر
پومودورو بیشتر از اینکه یه تکنیک مدیریت زمان باشه یه فلسفه است که میگه برای رسیدن به موفقیت در کنار کار کردن، استراحت هم لازمه. اینکه به برنامهریزیتون وفادار بمونید و روتینی که دارید رو رعایت کنید.
1. موثرترین تکنیکهای مدیریت زمان کدامها هستند؟
3. نمونه جدول برنامه ریزی کارهای روزانه افراد موفق
4. نرم افزارهای یادآوری و پیگیری کارهای روزانه
5. تکنیکهای مدیریت زمان در فروش
6. استراتژیهای مدیریت زمان در پروژههای متفاوت
7. برنامه ریزی به روش ایلان ماسک
8. قانون پارکینسون در مدیریت زمان
9. مدیریت زمان به روش آیزنهاور
10. تکنیک مدیریت زمان به روش GTD
11. قانون پارتو (20/80) در مدیریت زمان
12. قانون پومودرو در مدیریت زمان چیست؟
13. روش برنامهریزی سریع (RPM) برای مدیریت زمان
14. نکاتی از مدیریت زمان در کسبوکار برای کارآفرینها