توی بازار رقابتی امروز که اتفاقا انتظارات مشتریا هم تغییر کرده، دیگه نمیتونید فقط روی محصول همیشگی تون حساب کنید. باید نوآوری داشته باشید و روی توسعه محصولتون کار کنید. حالا این فرآیند توسعه محصول جدید چیه؟ چطور میتونید یه محصول جدید رو برای شرکتتون توسعه بدیدکه باعث پیشرفت کسب و کارتون بشه؟ تو این مقاله میخوایم در مورد توسعه محصول جدید یا همون New Product Development، مراحل توسعه و ویژگیهای اون صحبت کنیم.
نکات این مقاله بهتون کمک میکنه، که پروژه توسعه محصول جدیدتون رو با موفقیت طی کنید.
توسعه محصول جدید چیه؟
توسعه محصول جدید (NPD) یه فرآیند برای طراحی، تولید و فروش یه محصول جدید هست که معمولا شامل چند مرحله هست، که در ادامه بهشون اشاره میکنیم.
ویژگیهای توسعه محصول جدید موفق
برای طی کردن پروسه تولید محصول جدید با موفقیت، باید یه استراتژی توسعه محصول جدید و خیلی خوب بنویسید. پس باید بدونیم توسعه محصول جدید موفق، باید چه ویژگیهایی داشته باشه؟
- این کار با بررسی و تعریف مفاهیم محصول جدید شروع میشه، که به نیازهای مشتری جواب میده.
- مفاهیم طراحی محصول جدید، با استراتژی توسعه محصول جدید همراستا هستن.
- برای پرورش ایدهها، به یه فرآیند سبک و انعطافپذیر نیاز هست.
- فرآیند توسعه محصول جدید فعالیتی هست، که به واسطه تیمهای متخصص و ماهر انجام میشه.
- تولید موفق یه محصول جدید باعث رضایت مشتری و در نهایت توسعه یه کسبوکار میشه.
فرآیند توسعه محصول مجموعه فعالیتهایی هست که طی اون یه شرکت ابداع جدیدی انجام میده، مفاهیم اون موضوع رو استخراج میکنه، توسعه میده و در نهایت یه محصول جدید به بازار عرضه میکنه. توسعه محصول جدید فقط مربوط به فرآیندها نیست، بلکه نوآوری، استراتژی محصول، تیمهای چند تخصصه و تصمیمگیری رو هم دربرمیگیره.
در اصل توسعه محصول جدید یه قابلیت هست، که به شرکت اجازه میده تا مفاهیم محصولات جدید رو درک کنه و این مفاهیم رو طوری به مشتری ارائه بده، که قابل اعتماد باشه و در عین حال هم، بتونه به نیازهای مشتری جواب بده.
مراحل توسعه محصول جدید
در گذشته فرآیند توسعه محصول جدید 6 یا 7 مرحله بود. هر مرحله هم به بررسیهای طولانی و سختی نیاز داشت. برای همین هم یه متخصص تو حوزه توسعه محصول، باید همه این مراحل رو بررسی کنه و ازشون گذر کنه.
اما امروزه اونقدر سرعت همه چیز بالاست، که سازمانها عملا نمیتونن یه زمان طولانی رو به نقد و بررسیهای مکرر اختصاص بدن. بنابراین برای توسعه محصول جدید باید از یه سری فرآیندهای حداقلی مناسب رشد و ترقی که روی نوآوری تاکید داره، استفاده بشه. این جور کسبوکارها خدمات بهتری رو به مشتریها ارائه میدن.
فرآیند حداقلی مناسب رشد و ترقی برای یه فرآیند توسعه محصول معمولی (با قابلیت پیشرفت ویژگیها) سه مرحله داره. اما برای شرکتهایی که میخوان روی محصولات جدید تکیه کنن، فرآیند توسعه محصول 4 مرحله اصلی داره، که تو ادامه در موردشون صحبت میکنیم.
مرحله 0: کشف (شناسایی و غربالگری ایده)
فعالیتهایی که تو مرحله کشف فرآیند توسعه محصول جدید تعریف شدن، روی بررسی قابلیت پیادهسازی محصول و تحقیق و بررسیهای جامع تمرکز دارن. درسته که با اضافه شدن این مرحله، زمان ارائه محصول به بازار طولانی میشه، اما اگه مرحله “کشف” درست پیش بره، پیشرفتهای بزرگی رو به دست میارید.
مرحله 1: تعریف (تحلیل کسبوکار و توسعه مفهوم)
تو این مرحله باید از الگوی زیر پیروی کنید:
- یه آزمایش از مفهوم جدید انجام بدید. بررسی اولیه ایدهها گام اول این مرحله هست.
- همهچیز رو اونقدر تکرار و بررسی کنید، تا فرآیند تولید محصول به یه رویکرد مشخص برسه.
- تکنولوژی آزمایش شده و ریسکهای اصلی رو شناسایی کنین.
- منابع مناسبی رو انتخاب کنید.
- یه پتانسیل تجاری معنادار برای محصول مشخص کنید.
تو پایان این مرحله تیم توسعه طی یه جلسه با مدیریت، شرایط و محدودیتهای پروژه رو بررسی میکنه و مطمئن میشه که پروژه پیشنهادی با اولویتهای استراتژیک فعلی شرکت مطابقت داره. شرکت هم تعهد میده، که سرمایه لازم رو تو اختیار تیم بذاره تا وارد مرحله بعد بشن.
مرحله 2: طراحی
وظایف مرحله طراحی تو توسعه محصول جدید فرآیند، شامل موارد زیر هستن:
- بررسی جایگاه فناوری تو مفهوم محصول
- طراحی ساختاری و عملکردی
- ادامه دریافت بازخورد از مشتریها و بررسی دادهها با هدف شناسایی بیشتر نیازهای مشتری
- برآورد هزینه کامل توسعه و راهاندازی
- تعیین پتانسیل تجاری به صورت کمی
طی بررسیهای نهایی این مرحله، جزئیات محصول رو تعریف کرده و امکانپذیری اون رو از لحاظ فنی اثبات میکنید. همه این مراحل نیاز به سرمایهگذاری مالی دارن و هیچ درآمد و بازدهی برای شرکت نخواهند داشت.
مرحله 3: توسعه (شامل تجاریسازی)
وظایفی که تو گام سوم توسعه باید انجام بشن، شامل موارد زیر هستن:
- توسعه محصول تکمیل شده
- آزمایش و اعتبارسنجی
- اصلاح برنامههای بازار
- توسعه کارکردهای موفق مربوط به مشتری
- توسعه برنامههای عرضه به بازار
مرحله توسعه زمانی انجام میشه، که محصول به طور کامل طراحی شده و مورد سنجش هم قرار گرفته و همینطور مشخص شده که میتونه به نیازهای مشتری جواب بده. این مرحله قلب فرآیند توسعه محصول جدید هست. تو این مرحله بعد از تکرار آزمایش و توسعه محصول، کار رو به پایان میرسونید.