وقتی حرف از پرزنت محصول میشه، اولین چیزی که به ذهن خیلی از بچههای تیم فروش میرسه اینه که «خب چی بگیم که مشتری قانع بشه؟» واقعیتش اینه که پرزنت محصول فقط چندتا اسلاید و آمار و نمودار و اینها نیست. اگه درست آماده بشه، هم نگاه مشتری رو عوض میکنه، هم مسیرش رو به سمت خرید هموار میکنه. ما اینجا هم نمونه متن پرزنت براتون آماده کردیم، هم خیلی خلاصه و خودمونی میگیم چیکار کنید که پرزنتتون واقعاً دیده بشه.
نمونه متن پرزنت حرفهای توی ۷ اسلاید
معمولاً پرزنت خوب با یه سری اسلاید مشخص جلو میره. اول از همه یه اسلاید عنوان داریم که اسم شرکت، هدف و یه شعار کوتاه توش باشه. بعدش یه اسلاید آمار لازمه تا مخاطب حس کنه جدی هستید. بعد نوبت اسلاید «فواید» میرسه؛ همونجایی که به طرف مقابل نشون میدید زندگیش با محصول شما چه شکلی میشه.
یه اسلاید هم برای معرفی کلی شرکت میاد: کی هستید و چه کمکی میتونید بکنید. اسلاید «پل» هم مهمه؛ همون چیزی که نشون میده قبل از محصول چی بوده و بعدش چی میشه. بعدش نوبت اسلاید اثبات اجتماعیه؛ لوگوی مشتریها و یه جمله کوتاه از مأموریت برند. آخر سر هم یه اسلاید ساده برای «تماس با ما» که مخاطب راه ارتباطی رو گم نکنه. پس لیست اسلایدها شما باید اینها باشه:
- اسلاید عنوان
- تصویری از آمار
- تصویری از فواید
- بررسی اجمالی شرکت
- اسلاید پل (بیانیههای کوتاه نتایج)
- اسلایدهای اثبات اجتماعی
- اسلاید تماس با ما
تکنیکهای مهمی که پرزنت رو زنده میکنه…
- عکسهای ساده استفاده کنید. بهجای اینکه مغز مخاطب رو با توضیحات سنگین خسته کنیم، یه تصویر ساده خیلی بهتر جواب میده.
- نمادها بهتر از متنهای طولانی هستند. برای نشون دادن آمار، لازم نیست لیست بنویسیم. مثلاً ۳۰ نفر از ۱۰۰ نفر رو با رنگ نشون بدید. اینطوری راحتتر و قابل فهمتره.
- آمار واقعی رو بگید. عدد و رقم الکی نذارید.
- اسلاید «پل» مهمتر از چیزیه که فکرشو میکنید. اینجا دقیقاً جاییه که مشتری مسیر رو میفهمه. قبل: مشکل چی بوده؟ بعد: چی درست شده؟ پل: شما دقیقاً چه کار کردید؟ این بخش باعث میشه مخاطب تو ذهنش یه تصویر کامل از «سفر مشتری» بسازه.
- زیاد بولتگذاری نکنید. لیست زیاد چشم مخاطب رو خسته میکنه.
- داستان تعریف کنید. یه روایت کوتاه از اینکه مشتری قبلیتون چه مشکلی داشت و شما چطور کمکش کردید، خیلی تأثیرگذارتر از توضیح خشک و رسمیه.
- بعضی وقتها لازمه فقط دو محصول رو کنار هم بذارید تا مخاطب خودش نتیجه رو بگیره.
- رنگها احساس میسازن. بهتره با تیم مارکتینگ هماهنگ کنید و یه پالت ثابت برای اسلایدها داشته باشید تا همهچیز یکپارچه باشه.
- CTA آخر کار فراموش نشه.
۷ کاری که بهتره انجام ندید…
- اسلاید رو با متن پر نکنید.
- فرض نکنید مخاطب همهچیز رو از قبل میدونه.
- بدون مقدمه سراغ معرفی شرکت نرید.
- از روی اسلاید نخونید.
- استرس رو منتقل نکنید؛ تماس چشمی داشته باشید.
- بدون چککردن تجهیزات وارد جلسه نشید.
- از اسلایدها سریع عبور نکنید؛ مکث کنید.
جمعبندی
برای اینکه از نمونه متن پرزنت و نکاتی که اینجا گفتیم بهترین خروجی ممکن رو بگیرید، قبل از ساخت اسلایدها فقط سه سؤال ساده از خودتون بپرسید: درد مشتری چیه؟ چه تصویری بیشترین تأثیر رو داره؟ شرکت ما چطور وارد بازی بشه؟ اگه جواب اینها مشخص باشه، سه بخش اصلی «قبل، بعد، پل» هم خودش درست میشه و قطعاً پرزنتتون از رقبا جلو میزنه.