فرقی نمیکنه بیزنستون چیه، برای موفقیت لازمه که نیاز مردم رو بشناسین. این اولین جملهای بود که بدو ورود به دنیای بازاریابی بهم گفتن. همه بیزینس های بزرگ قبل از هر اقدام بازاریابی یا فروش، ابتدا یه دوره طولانی رو به بررسی بازار و شناخت مشتریها اختصاص میدن. اما چطور میشه نیاز مشتریها رو توی بازار هدف بشناسیم؟ توی این مقاله 9 تا راهکار رو گفتم که برای تشحیص بیشترین نیاز مردم در بازار به شما کمک میکنه؛ پس همراه من باشید.
9 راه برای پیدا کردن بیشترین نیاز مردم در بازار
بی مقدمه بریم سراغ اصل مطلب:
1. مشخص کردن بازار
یکی از راههای اصلی واسه شناسایی نیاز بازار، شناسایی بازار هدفتونه. مطمئن بشید محصولی که میفروشین یا تولید میکنین واسه بازار جذابه.
2. درونگرا باشین
از خودتون شروع کنین، روزانه به چی نیاز دارین؟ خب نیاز مردم هم مثل شما است. میتونین خودتون رو مثل خریداران بازار هدفتون جا بزنین. مثلا یه روز مثل یه پدر یا مادر زندگی کنین تا بدونین به چی نیاز دارن.
3. مصاحبه کنین
قدم بعدی واسه کشف نیازهای مردم مصاحبه کردنه. اگر ایدهای برای تولید محصول دارین، از مشتریان درباره اون بپرسین. این کار بهتون کمک میکنه نیازهای بازار هدف رو بشناسین و نظر مشتریان درباره محصولتون رو بدونین.
4. شناسایی و بررسی رقبا
بعد اینکه فکر کردین و از دیگران پرسیدین، ممکنه به چند ایده نهایی برسین. بعد نیازه رقبا رو تحلیل کنین تا متوجه بشید که اونها این نیاز رو برطرف میکنن یا نه.
5. همیشه هوشیار باشید
همیشه حواستون جمع باشه تا بتونین از فرصتهای به دست آمده استفاده کنین و نقاط ضعفتون رو بشناسین. وقتی که هوشیار باشین، نیازهای مردم رو با چشمتون میبینین. وقتی که خودتون یه نیاز رو ببینید خیلی راحتتر میتونین به اون جواب بدین و جوابتون خیلی بهتر میشه.
هوشیاری بهتون کمک میکنه مراقب نیازهای ضروری و جدید مشتریان باشین. مثلا تو دوران کرونا که همه ماسک میزدن، عینکها بخار میگرفتند. شرکتهایی که زود متوجه این موضوع شدن، عینکهایی تولید کردن که بخار نمیگرفتن و اتفاقا فروش خوبی هم داشتن.
6. در نظر گرفتن عوامل فرهنگی
واسه شناخت بیشتر نیازهای مردم لازمه به فرهنگشون توجه کنین. مثلا فروش چادر و مانتو تو ایران و عراق ممکنه خیلی خوب باشه. چون فرهنگ ما استفاده از چادره. ولی تو اروپا کمتر کسی از مانتو و چادر استفاده میکنه. البته این یه مثال ساده است و در نظر گرفتن عوامل فرهنگی خیلی پیچیدهتره.
7. به کار گیری تئوری کارها باید انجام شوند
با خودتان بگویید که این محصول خریداری میشه تا چه کاری باهاش انجام بشه؟ جواب سوالتون همون نیاز مشتریانتونه.
8. متمایز کردن بیزنس
رقبا رو تحلیل کنین تا بدونین نقطه ضعفشون چیه. حالا این نقطه ضعف رو به نقطه قوت خودتون تبدیل و اون رو برجسته کنید. این کار باعث میشه برند متمایزی داشته باشین.
9. سوشیال مدیا
از طرف دیگه افراد روزانه از شبکههای اجتماعی مختلفی استفاده میکنن. این شبکهها راهی عالی واسه شنیدن صدای مشتریانه. مشتریاتون تو کامنتها چی میگن؟ دنبال چی هستن؟ نظرشون درباره کارتون چیه؟ همهی این موارد کمک میکنه نیاز مشتریان رو بهتر بشناسین.
کلام آخر
اما یادتون باشه اگه میخواین توی کسبوکارتون موفق باشین، اول باید حسابی نیازهای مشتریهاتون رو بشناسین. این شناخت از راههایی مثل گذاشتن خودتون جای مشتری، مصاحبه باهاشون، بررسی رقبا، دقت به فرهنگ جامعه و حتی چک کردن نظرات تو شبکههای اجتماعی بهدست میاد. اینطوری میتونین محصولی بسازین که هم نیاز مشتری رو جواب بده و هم تو بازار متمایز و جذاب باشه.