اگر تیم خوبی دارین که مشتریها رو به بهترین شکل ممکن پیگیری میکنن؛ ولی باز هم هر روز میزان فروشتون کم میشه، نگران نباشین؛ این مشکل خیلی از کسب و کارهاست. تجربه نشون داده که این مواقع مشکل از نبود لید کافی باکیفیته! یعنی چی؟ یعنی اینکه به اندازه کافی برای محصول یا خدماتتون تبلیغ نکردید تا دیده بشه. پس باید یه کمپین تبلیغاتی خوب راه بندازین.
راه انداختن این کمپین هم نیاز به یه طراحی کمپین اصولی داره.
طراحی و ساخت کمپین تبلیغاتی
برای طراحی کمپینهای تبلیغاتی باید 12 مرحله رو طی کنید. این مراحل بهتون کمک میکنن یک کمپین باکیفیت و استاندارد طراحی کنین که بازدهی بالایی هم داشته باشه. این 12 مرحله شامل موارد زیر میشه:
1. مشخص کردن هدف و بودجه
قبل از اینکه دست به ساخت کمپین تبلیغاتی بزنین، هدفتون رو مشخص کنین. مثلا هدف یه کمپین تبلیغاتی میتونه اطلاع رسانی درباره محصول جدید یا پرورش سرنخ باشه. بعد از این کار با توجه به هدفتون برای کمپین تبلیغاتی بودجه تعیین کنین.
2. تحلیل بازار هدف
بجز تعیین هدف کمپین برای طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی لازمه بازار هدفتون رو هم مشخص کنین تا بدونین کجا باید محصول یا خدمتتون رو تبلیغ کنین.
3. مشخص کردن مخاطب در بازار هدف
بعد از تحلیل بازار هدف، لازمه مشتریهای هدفتون رو بشناسین. یعنی باید ببینید مخاطب این کمپین چه کسانی هستن.
این سه مرحله یعنی تعیین هدف کمپین، تعیین بازار هدف و مشتری هدف معمولا همزمان با هم انجام میشه و یه جاهایی همپوشانی داره.
4. بررسی رفتار رقبا و مزیت رقابتی
توی مرحله بعد باید به کارهایی که رقیبهاتون انجام میدن، نگاه کنین. بعد مشخص کنین که آیا تغییراتی تو محیط بازاریابی وجود داره که ممکنه روی نحوه تبلیغ محصولات و خدماتتون تاثیر بذاره.
5. تهیه پیام خلاقانه
بعد از تحلیل رقبا باید برید سراغ تهیه پیام تبلیغاتی خلاقانه. تهیه و ساخت پیام خلاقانه، یکی از بخشهای جالب طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتیه. پیام تبلیغاتی یه کمیپن موثر 3 تا ویژگی باید داشته باشه:
- احساسات مشتری رو درگیر کنید
- نشون بدید چه فایدهای برای مخاطب داره
- ادعایی که توی پیام تبلیغاتیتون بیان میکنید باید معتبر باشه.
6. رسانه موثر تو کمپین تبلیغاتی
در مرحله بعد باید رسانهای که قراره تبلیغات شما رو پخش بکنه رو مشخص کنید. تحقیق کنید تا بفهمین بازار هدف و مخاطبان هدفتون چطور از محصولات و خدمات شما مطلع میشن؟ آیا باید از تلویزیون پخش بشه یا از شبکه های اجتماعی؟
7. زمان کمپین تبلیغاتی
برای گرفتن حداکثر نتیجه از کمپین تبلیغاتی لازمه زمان مناسبی برای اجرای اون انتخاب کنین.
8. آزمایش
قبل از انتشار تبلیغات حتما تست انجام بدید. مثلا قبل از راهاندازی کمپین تبلیغاتی گروهی تشکیل بدین که اعضاش متشکل از بازار هدفتون باشن. بعد کمپینی که طراحی کردین رو اونجا آزمایش کنین. شاید تست A/B هم بتونه بهتون کمک بکنه.
9. اجرای کمپین تبلیغاتی
بعد میرسیم به اجرای کمپین. اگر مراحل قبل رو خوب انجام داده باشین، اجرای کمپین تبلیغاتی خیلی آسون و راحت میشه. یه تیم خوب رو کنار هم جمع کنید و این مراحل رو به دقت و مرحله به مرحله پیش ببرید. به نتیجه خوبی میرسید.
10. ارزیابی و تجزیهوتحلیل نتایج
بعد از اجرا هم حتما باید مرحله ارزیابی داشته باشید. آخرین مرحله از طراحی کمپینهای تبلیغاتی، تجزیه و تحلیل نتایجه. کدوم هدفها پاسخ بهتری به کمپینتون دادن و چه کانالی بازدهی بیشتری داشته؟! آیا کمپین در زمان مناسبی اجرا شده؟
11. حفظ انسجام
یادتون باشه یک کمپین تبلیغاتی موفق نباید یک بار انجام بشه و تمام. تو پیام رسانی برند و در کل تلاشهای بازاریابی، انسجام رو حفظ کنید و از طریق ارائه محتوای مفید و مرتبط، ارتباط با مشتری رو حفظ کنید.
12. تحلیل کمپین تبلیغاتی
بعد از اجرای کمپین، عملکردش رو بررسی کنین. این کار رو با گوگل آنالیتیکس و جلسات بازنگری انجام بدین.
نتیجهگیری
بهترین کمپین تبلیغاتی اونیه که با توجه به مخاطبین و بازار هدف طراحی بشه. کمپینی موفقه که بین سادگی و پیچیده بودن تعادل ایجاد کرده باشه و از طریق کانال مناسب و در زمان مناسب به دست مخاطب برسه.
1. صفر تا صد راه اندازی کمپین تبلیغاتی
3. کمپینهای تبلیغاتی موفق دنیا
5. کمپین 360 درجه چیست؟ (به زودی)