بازاریابی و پروموشن برای هر کسب و کاری لازمه. ولی وقتی بدون شناخت از مشتری انجام شه خیلی اعصاب خرد کنه چون بازدهیش کمه. برای همینه که بیشتر بازاریابها دوس دارن قبل از کمپین بازاریابی مشتریشون رو بشناسن. این کمک میکنه که بازدهی پروموشنها خیلی بیشتر بشه چون محصولی رو به کسی پیشنهاد میدین که به احتمال خیلی زیاد بهش نیاز داره. به نظرتون بازاریابهای موفق چجوری قبل از هر چیزی سلیقه مشتریشون رو میدونن؟
با کمک CRM. این نرم افزار نیازهای مشتری رو میشناسه و میدونه به چی علاقه دارن. با کمکش میتونین مشتریانتون رو دسته بندی کنین و پروموشنهاتون رو شخصی سازی کنین. این کمک میکنه همیشه یه قدم از رقیبانتون جلو باشین. برای همین تو این مقاله میخوایم کاربرد CRM در بازاریابی رو بگیم تا از رقیبانتون جلو بزنین.
اگه لازم دارید درباره CRM بیشتر یاد بگیرید مقاله CRM چیست رو بخونید بعد بیاید سراغ کاربردش توی بخش بازاریابی.
کاربرد CRM در بازاریابی
استراتژیهای بازاریابی CRM در مقایسه با روشهای قدیمی خیلی بهتره. چون تمرکزش رو هدف قرار دادن مشتریه. این به بهتر شدن نرخ پاسخ (Response Rate) کمک میکنه و هزینه پروموشن رو کم میکنه. نرخ پاسخ یعنی افرادی که به یه دعوت به عمل (CTA) پاسخ میدن.
1. بازاریابی وب با CRM
با پیشرفت علم، مردم به خرید اینترنتی علاقهمند شدن. چون نیازی به گشتن نداره و راحته و تنوع محصولات هم زیاده. ولی CRM چه تاثیری روی بازاریابی وب داره؟
- وردپرس رو به CRM وصل کنین تا به صورت اتوماتیک دادههای مشتریان رو تو سایت ثبت کنه.
- این نرم افزار به تعامل با مشتری بدون دسترسی فیزیکی کمک میکنه.
- تو مدتی کمتر به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کنین.
- با یه بار خرید CRM دیدار همه کمپینهای بازاریابی آنلاین رو تست، پیگیری و آنالیز کنین.
- با تجزیه و تحلیل هوشمند خیلی راحت مشتریان با پتانسیل بالا رو پیدا کنین.
2. بازاریابی ایمیلی با CRM
تحقیقات نشون داده که بازاریابی ایمیلی نسبت به روشهای تلفنی و پیامکی کارآمدتر و ارزانتره. با کمک نرم افزار CRM می تونین هدفمندتر، شخصی تر و موثرتر با مشتریان بالقوهتون ارتباط برقرار کنین.
- با مشاهدۀ رفتار هر کاربر تو تاریخچۀ ایمیلی، کمتر مزاحمشون بشین.
- برخورد سفارشی و شخصی با هر کاربر باعث افزایش شانس ایجاد یه رابطه ابدی میشه.
- با استفاده از بازاریابی ایمیلی CRM شرکتها میتونن برای هر مخاطب پروفایل خاصی ایجاد کنن و علایقش رو تو ایمیل مدنظر قرار بدن.
3. بازاریابی پیامکی با CRM
نرم افزار CRM با داشتن ویژگیهای زیر برای بازاریابی پیامکی عالیه:
- با توجه به مخاطب هدفتون پیامک رو شخصی سازی میکنه.
- نشون دادن پیامهایی که بیشتر باز میشن تا بتونین بهترین متن رو برای پیامک انتخاب کنین.
- اطلاعات مورد نیاز رو اتوماتیک وارد کنین.
- با شخصی سازی میتونین نرخ پاسخ و فروشتون رو افزایش بدین.
4. تقسیمبندی و هدفگذاری برای گروههای مشتریان
CRM مشتریها رو بر اساس ویژگیهای زیادی تقسیم بندی میکنه و برای هر کدومشون کمپین بازاریابی خاصی رو اجرا میکنه. دیتابیس CRM به موارد زیر کمک میکنه:
- تقسیم بندی مشتریان بر اساس ویژگیهای جمعیتی مثل سن و شغل
- تقسیم بندی مشتریان با توجه به فعالیتهای گذشتهشون
5. آنالیز رفتار خرید مشتری تو فضای آنلاین
سیستم CRM بستری رو برای تجزیهوتحلیل رفتار خرید مشتری میسازه. این آنالیز باعث میشه:
- بفهمین مشتری چه برند و محصولی رو دوس داره.
- بدونین که یه محصول رو کدوم گروه بیشتر میخره.
- محبوبترن محصولات و پیامهای بازاریابی کدومن.
- با توجه به نکات بالا استراتژیتون رو اصلاح کنین یا یکی جدید طراحی کنین.
6. پیشبینی استراتژیهای بازاریابی آینده
استراتژیهای بازاریابی با توجه به تغییرات عاطفی مشتریان تغییر میکنه. ولی نرم افزار CRM چطور به پیشبینی استراتژیهای بازاریابی آینده کمک میکند؟
- تحلیل و مقایسۀ تعاملات مشتری و برند تو گذر زمان
- شناخت روندها یا ترندها تو سریعترین زمان ممکن
- پیشنهاد بهترین ترکیب ممکن از استراتژیهای بازاریابی برای برآورده کردن نیازهای جدید مشتری
دیگر کاربرد مهم CRM آزمایش پیگیری و بهبود کمپین های بازاریابیه.
نرم افزار CRM چطور هزینه تبلیغات را کاهش میدهد؟
این نرمافزار با شناخت بازار هدف و مشتریان احتمالی پروموشنها رو کم میکنه و فقط به افرادی که احتمال داره بخرن پیام میده. CRM با شخص سازی بازاریابی درصد تبدیل سرنخ به مشتری رو افزایش میده.
کلام آخر
هرچقدر بیشتر در مورد مشتری هاتون بدونید، قدرت رقابت بیشتری هم توی بازار خواهید داشت. مطمئنا اگه تاریخچه خرید مشتری هاتون رو بدونید و علایق شون رو بشناسید، کمپین هاتون هم هدفمندتر میشه. این دقیقا همون کاریه که نرم افزار crm برای شما انجام میده. به شما کمک میکنه کمپین های بازاریابی تون رو روی افرادی متمرکز کنین که به پیام های شما علاقه مند باشن. حالا فرقی نمیکنه بازاریابی ایمیلی باشه یا بازاریابی تلفنی.