تو زمینه بیزنسها، فروش مهمترین چیزه. هر چقدر که برندتون خوب، منظم و حرفهای باشه؛ ولی اگه استراتژی افزایش فروش نداشته باشید، ورشکست میشین. نتیجه اینکه قدم به قدم برای نوشتن استراتژی افزایش فروشتون با من پیش بیایید.
استراتژی افزایش فروش
افزایش مشتری از این راهها امکان داره: افزایش تعداد سرنخها، ارائه ارزش، بهبود ارتباط با مشتریان، تعریف درست محصول و … . حالا برنامه برای اینکه موارد اینچنینی رو اجرایی کنیم چیه؟
1. تعریف مشتری
واسه فروش لازمه بدونین که هدفتون کیه و چه کسی ازتون میخره. حتما سعی کنین که یک پرسونا از مشتری ایجاد کنین. شما باید بدونین مشتری کیه، چند سالشه، جنسیتش چیه، چی میکنه، به چی علاقه داره و غیره.
2. شناسایی مشکل
وقتی که به خوبی بدونین نیاز مشتری چیه، میتونین بهشون کمک کنین. مثلا باید از خودتون بپرسین که خدمات یا محصولمون چه دردی رو از مشتری دوا میکنه؟
3. روش 100 تماس
خیلی از فروشندگان میترسن از اینکه با مشتریان تماس بگیرن. برای اینکه اعتماد به نفس بگیرین و سرنخهای بیشتری ایجاد کنین لازمه که با 100تا لید ارتباط برقرار کنین (تلفنی یا به صورت ایمیل). هدف از این کار تمرین کردنه و در اوایل نتیجهش عالی نیست؛ ولی به مرور بهتر میشه چون شما بهتر باهاشون ارتباط برقرار میکنین. این کار بهتون نشون میده مشتری چی میخواد و باید چه جوری بهشون پیشنهاد بدین.
4. استفاده از تبلیغات
بعضی از اوقات لازمه به جای پیدا کردن پول، پول صرف کنین. با یک تبلیغ مناسب (حتی با بودجه کم) میتونین سرنخهای زیادی ایجاد کنین و بهشون بفروشین. انواع مختلف تبلیغات وجود داره که باید یک روش رو متناسب با بیزینستون انتخاب کنید.
5. استفاده از شبکه اجتماعی
سوشیال مدیا کانالی رایگان برای ارتباط 24 ساعته با مشتریانه. اگر مشتریتون از این شبکهها استفاده میکنه، شما هم حتما باید اون رو داشته باشین. البته فقط نباید عکس، ویدیو و لایو بذارین، باید اطلاعات ارزشمندی رو هم تو کانالها ارائه بدین تا مشتریانتون عضو بمونن.
6. حفظ روابط
یادتون باشه هیچ وقت این بازی تموم نمیشه، حتی با خرید مشتری ازتون. این فقط اول بازیه، شما لازمه روابطتون رو با مشتری حفظ کنین و بهشون حس ارزشمندی بدین تا اون رو به مشتری دائمی تبدیل کنین.
7. استفاده از برنامه Referral
به نظرتون چرا همستر این همه تو بازار پیشرفت داشته؟ این بازی به ازای هر نفری که از طریق لینکتون به بازی میاد، بهتون کلی سکه میده. همین باعث شده افراد اون رو واسه همه دوستانشون بفرستن. این یه استراتژی خوب واسه جذب مشتری و افزایش فروشه.
8. بهبود تجربه مشتری
اصلا عجیب نیست که تجربه مشتری روی میزان فروش تاثیر داشته باشه. وقتی مشتری ارتباط و تجربه خوبی از کسب و کارتون نداشته باشه، مطمئنا تمایلی به استفاده از خدمات و محصولتون نخواهد داشت.
9. پیشنهاد رایگان
یکی از بهترین راهها واسه کمک به مشتری برای کشف ارزش محصولتون، ارائه پیشنهادهای رایگان به مشتریه. این کار مشتری رو هیجان زده میکنه، بیشتر خریدها هم تو هیجانات خریده میشه.
10. مزیت بفروشین نه محصول
هیچ کس محصولتون رو نمیخره، بلکه مزایا رو میخره تا مشکلش رو حل کنه یا نیازش رو از بین ببره. همیشه ذهنیت خدمت به جای فروش داشته باشین، این کار کمکتون میکنه روی مزایا محصول تمرکز کنین. این کار باعث میشه مشتری بهتون مثل دوست خودش نگاه کنه.
کلام آخر
یه قائده نانوشته وجود داره که اگه میخواین تو بیزنستون پیشرفت کنین، لازمه که فروش زیادی داشته باشین. پس همین شروغ کنید به اجرای این استراتژی افزایش فروش که توی این مقاله یاد گرفتید.