توسعه کسب و کار یعنی کار برای رشد و گسترش یه بیزینس. حالا این رشد میتونه فروش بیشتر باشه، ورود به بازار جدید باشه یا حتی جذب شریکهای تجاری قویتر. در واقع توسعه کسب و کار یعنی دنبال فرصتهای تازه گشتن و استفاده از اونها برای اینکه جایگاهتون توی بازار قویتر بشه.
توسعه کسب و کار چیست؟
توسعه کسبوکار (BD) فرآیندیه که هدفش شناسایی و جذب سرنخهای فروش جدید، پرورش اونها و تبدیلشون به مشتری یا فرصت تجاری جدیده. برای رسیدن به این هدف، هر شرکت باید یه استراتژی توسعه کسبوکار داشته باشه که مسیر و برنامههای رسیدن به موفقیت رو مشخص کنه.
اصول توسعه کسب و کار
استراتژی توسعه کسبوکار نقش مهمی در موفقیت یا شکست شرکتتون داره و مسیر رشد و ورود به بازارهای جدید رو مشخص میکنه، بیاید اصول توسعه کسب و کار رو باهم بررسی کنیم:
رابطه توسعه کسبوکار با فروش
اول اینکه تیم توسعه کسبوکار بازارهای جدید رو ارزیابی میکنه و بعد از تحلیل بازار، فروش رو به سمت هدفهای جدید هدایت میکنه.
ابتکارات یا مشارکتهای استراتژیک
برای ورود به بازار جدید باید تصمیم بگیرید که مستقل عمل کنید یا با شرکتهای محلی همکاری کنید. تیم توسعه کسبوکار با کمک بخش حقوقی و مالی همه گزینهها رو میسنجه تا بهترین مسیر رو انتخاب کنه.
رابطه توسعه کسبوکار با بازاریابی
بازاریابی به فروش کمک میکنه و تیم توسعه کسبوکار بودجه بازاریابی رو تعیین میکنه. بودجه بالا به معنی استراتژیهای تهاجمی (مثل تماس تلفنی و ارائه نمونه) و بودجه پایین به معنی بازاریابی غیرفعال (مثل تبلیغات آنلاین و چاپی) هست.
مدیریت پروژه و برنامهریزی برای کسبوکار
تیم توسعه کسبوکار تصمیم میگیره که آیا لازمه تسهیلات جدیدی راهاندازی بشه یا محصولات از کشور پایه صادر بشن. بعد از نهایی شدن تصمیمات، تیم اجرایی پروژه وارد عمل میشه.
رابطه توسعه کسبوکار با مدیریت تولید
مهمه که تفاوت استانداردهای بازارها بررسی بشه؛ مثلاً ممکنه محصولی توی یه کشور مجاز باشه و توی یه کشور دیگه نه. این تغییرات باعث میشه بخش تولید، نسخههای سفارشی آماده کنه و همه الزامات قانونی رعایت بشن.
مذاکره، شبکهسازی و لابیگری برای توسعه کسبوکار
توسعه کسبوکار گاهی نیاز به مهارتهای نرم مثل مذاکره، لابیگری در کشورهایی که قانونیه و شبکهسازی با تأمینکنندگان و مقامات داره تا مسیر ورود به بازار هموار بشه.
مراحل توسعه کسبوکار
بعد از همه اینها، لازمه بدونید برای توسعه دادن کسب و کار یه سری مراحل مهم هست که باید قدمبهقدم پیش برید:
- تحقیق بازار: باید بفهمید مشتری دقیقا به چی نیاز داره و بازار چه ظرفیتی داره.
- ارزیابی داخلی: منابع مالی، نیروی انسانی و ظرفیت تولید رو بررسی کنید.
- طراحی استراتژی: یه برنامه دقیق برای رسیدن به اهداف بچینید.
- برنامه رو اجرا کنید اما حواستون باشه مدام بررسی کنید طبق انتظار پیش میره یا نه.
- بازبینی و اصلاح: طبق بازخوردها تغییرات لازم رو اعمال کنید تا بهتر نتیجه بگیرید.
5 نمونه استراتژی توسعه کسب و کار
برای رسیدن به اهداف کسب و کار، باید استراتژی دقیقی بچینید تا نتیجه همون چیزی بشه که میخواید، مثلا:
شبکهسازی
شبکهسازی پرکاربردترین روش توسعه کسبوکاره چون خرید کردن رابطه مستقیمی با تعامل و ارتباط داره. یا میتونید از استراتژی ارجاع استفاده کنید.
ارجاع
ارجاع یعنی مشتریهای راضی، شما رو به دیگران معرفی میکنن. مزیتش اینه که هزینهای نداره و اعتماد راحتتر جلب میشه.
اسپانسر شدن و تبلیغات
حمایت مالی و تبلیغات میتونه کسبوکارتون رو رشد بده، وقتی تبلیغات با خلاقیت و تکنیکهای دیگه مثل سخنرانی ترکیب بشه، نتیجه خیلی بهتر میشه.
بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوایی با تولید محتوا به مشتری نشون میده شما میتونین مشکلش رو حل کنین. الان هم داشتن سایت قوی و محتوای باکیفیت خیلی مهمه و تقریبا هیچ کسبوکاری ازش غافل نیست.
استراتژیهای ترکیبی
بهترین نتیجه رو وقتی میگیرین که چند استراتژی رو با هم ترکیب کنین تا ضعفهای همدیگه رو پوشش بدن و موتور توسعه کسبوکارتون همیشه روشن بمونه.
بهترین تکنولوژی توسعه کسبوکار چیه؟
تیم توسعه کسبوکار برای موفقیت نیاز به ابزارهای قوی داره و یکی از بهترینها هم نرمافزار CRM هست. CRM همه کارها رو نظم میده و روند کار رو شفاف و سازماندهی میکنه. یکی از مهمترین کمکهاش هم اینه که قیف فروش رو کامل زیر نظر دارین و میدونین هر مشتری دقیقا تو چه مرحلهای قرار داره و باید قدم بعدی چیکار کنید. حتی بعضی CRMها بهتون یادآوری میکنن کی دوباره یه مشتری رو پیگیری کنین.
یه گزینه خیلی خوب و کاربردی برای این کار CRM دیدار هست که امکانات حرفهای و سادهای داره و کمک میکنه فروش و توسعه کسبوکارتون رو راحتتر مدیریت کنین.
کلام آخر
برای توسعه باید همیشه دنبال راههای جدید باشید و استراتژی رشد کسب و کار داشته باشید. اصول توسعه کسب و کار رو رعایت کنید، تکنولوژی رو جدی بگیرید و مدام آموزش ببینید. اگه آموزش توسعه کسب و کار براتون مهمه، یادتون باشه رشد یه مسیر بیپایانه و همیشه جا برای بهتر شدن هست.