اگر شما قصد داشته باشید که یه آموزشگاه تاسیس کنید چه کارهایی انجام میدید؟ ابتدای راه کارهای مختلفی به ذهن هر کسی میسه. اما نکتهای که بیشتر از هر چیزی باید بهش دقت کنید، جذب مشتری برای آموزشگاهتون هست. فرقی نمیکنه چه موضوعی رو میخواید تدریس کنید، یه بخشی از فعالیتهای شما باید روی افزایش مشتری در آموزشگاه متمرکز باشه.
طبق بررسی هایی که من انجام دادم توی مقالههای مختلف راههای متفاوتی رو نوشته بودن اما به نظرم موثرترین روشهای جذب مشتری برای موسسه آموزشی این چندتایی هست که در ادامه درباره ش صحبت میکنیم.
روش های جذب مشتری در مؤسسات آموزشی
برای اینکه این روشها رو بدونین لازمه بدونین چه چیزی تو انتخاب مشتریان تاثیر داره؟ به صورت کلی بگم مهارت اساتید، کارکنان، خدمات ارائه شده، سیستمها، ابزار، موقعیت مکانی و محیط آموزشی. ولی اینها قدیمی هستن و اینقدر استفاده شدن دیگر تاثیر زیادی ندارن. امروز میخوام که بهترین استراتژی جذب مخاطب تو آموزشگاه ها رو بگم که کمتر شرکتی ازش استفاده میکنه. با این روشها آموزشگاهتون خاصتر میشه:
1. شبکههای اجتماعی
افرادی که بازار هدف شما هستن همهشون جوان و نوجوان هستن. کمتر افرادی تو این سن پیدا میشن که از اینستاگرام و تلگرام استفاده نکنن. تحقیقات نشون داده موسساتی که از تکنولوژی بهروز در بازاریابی و کارش استفاده میکنه، مشتریان بیشتری جذب میکنه. امروزه افراد زیادی به خصوص جوان و نوجوانان بلاگرها و اینفلوئنسرها رو دنبال میکنن. تبلیغ از طریق این افراد هم بازدهی خیلی خوبی داره. ولی مزایا استفاده از شبکههای اجتماعی برای افزایش مشتری در آموزشگاه ها چیه؟
- همه بهش دسترسی دارن.
- این شبکهها رایگان هستن و گزینههای پولیشون خیلی کمه.
- فرصتی عالی برای آگاهی از برند هستن.
برای استفاده از شبکههای اجتماعی به سبب جذب مشتری لازمه بیزنس اکانت بسازین. محتوای مناسب تصویری تولید کنین و لایو برگزار کنین. استفاده از هشتگ و مسابقات هم گزینهای عالی است. بهترین مثال از آموزشگاهی که این کارها رو انجام میده آموزشگاه زبان سفیره.
2. بازاریابی رویداد و وبینار
این روش یکی از قدرتمندترین ابزارها برای جذب مشتریانه. توضیح نمیدم فقط یک مثال براتون میزنم تا این موضوع رو به درستی متوجه بشین. یادمه که چند ماه قبل کنکور بود و من شیمی رو هنوز جمع نکرده بودم و تو خیلی از مسائل مشکل داشتم. یکی از اون موارد استکیومتری، مولاریته و اینجور مسائل بود. یادمه یکی بهم گفت که خوندم فلان استاد دوشنبه ساعت 7 به صورت آنلاین تو فلان جا همایش داره و این مطالب رو میگه.
اون روز رفتم همایشش رو دیدم و مسائلی که توضیح داد رو خیلی خوب یاد گرفتم. این باعث شد که پکیج آموزشی آن استاد برای شیمی را بخرم. چون با خودم گفتم استکیومتری رو اینقدر آسون یاد گرفتم و الان روش مسلطم اون هم تو یک ساعت. پس دیگر فیلمهاش رو هم نگاه میکنم تا دیگر موضوعات رو هم یاد بگیرم و شیمی کنکور رو بترکونم. همین همایش باعث شد من از اون آموزشگاه فیلمهای این استاد رو بخرم. همایشها برای دانشجویان و دانش آموزان خیلی جذابن و فقط باید خوب اطلاع رسانی بشن.
البته که برای جذب مخاطب در آموزشگاهها نمیشه به همین دو روش اکتفا کرد و روشهای زیادی هست. اما اینها مهمترین تکنیکها برای برندینگ موسسات آموزشی هستن. چندتا راهکار دیگه هم هست که من فقط اونها رو نام میبرم.
دیگر روشهای جذب مشتری در آموزشگاه ها
تعامل با والدین
مزیت رقابتی ایجاد کنین، مثلا مثل کانون هر دو هفته یک آزمون بگیرین.
تبلیغات هم روشی برای جذب مشتریه که میزان تاثیر گذاریش به تیم بازاریابیتون بستگی داره.
کلام آخر
تقریبا همهی نوجوانان ایرانی مشغول به تحصیل هستن. از این افراد خیلیهاشون هم به موفقیت بیشتر تو تحصیل علاقه دارن. این افراد بازار هدف آموزشگاه ها هستن. ولی اینکه چجوری اونها رو جذب کنیم، سوالیه که خود شما باید به جوابش برسید. مطمئنا راههای زیادی برای جذب مشتری هست اما بهترین راه رو شما بر اساس معیارهای آموزشگاهتون مشخص میکنید.