کارآفرینی دو راه بیشتر نداره: یا میرید سراغ یه بازار بزرگ و شلوغ که همهچی توش پیدا میشه؛ یا میزنید به دل یه گوشۀ کوچیکتر، یعنی همون نیچ مارکت. توی بازار بزرگ، محصول و رقیب زیاده و باید با غولهای صنعت رقابت کنید. ولی توی گوشه بازار، تمرکزتون فقط روی یه محصول خاص یا یه گروه مشتری مشخصه. همین باعث میشه راحتتر اعتماد بگیرید و برندتون تو ذهنشون بشینه.
گوشهبازار یا نیچ مارکت چیست؟
خیلی ساده بخوام بگم، نیچ مارکت همون بازاریه که یه محصول خاص برای یه گروه مشخص از آدمها یا کسبوکارها عرضه میشه. مثلاً به جای فروش همه لوازم حیوانات خانگی، فقط قلاده سگ بفروشید؛ یا مثلاً ژاکت گربه. این میشه یه گوشهبازار. این مفهوم متفاوت از اندازه بازار هست و اونجا باید اندازه همین گوشهای که انتخاب کردید رو مشخص کنید.
چرا نیچ مارکتینگ خوبه؟
به چند دلیل:
- استفاده بهینه از منابع: وقتی مخاطبتون محدوده، میدونید باید سراغ کی برید. در نتیجه پول تبلیغاتتون هدر نمیره و راحتتر مشتری وفادار پیدا میکنید.
- روابط قویتر: تو یه جامعه کوچیک، راحتتر با مشتریها دوست میشید. همین باعث میشه خودشون برندتون رو تبلیغ کنن.
- رقابت کمتر: وقتی وارد یه گوشه بازار خلوت میشید، رقیبهاتون هم کمترن. البته باید مطمئن بشید اون بازار مشتری کافی هم داره.
- وفاداری بیشتر به برند: چون با تعداد کمی مشتری کار میکنید، کیفیت رابطهها بالاتره. اونها هم حس میکنن دقیقاً نیازشون رو فهمیدید.
چطور گوشه بازار مناسب پیدا کنیم؟ (۵ گام ساده)
حالا که فهمیدیم نیچ مارکت چیست و چه مزایایی داره، بریم سراغ مسیر پیدا کردنش:
علاقه و مهارتتون رو پیدا کنید
اول باید ببینید به چی علاقه دارید یا تو چی مهارت دارید. خوب دقت کنید ببینید تو چه کاری ذاتاً خوبید؟ از چی یاد گرفتن خوشتون میاد؟ وقت آزادتون رو چطور میگذرونید؟ بقیه تو چه موضوعی ازتون مشاوره میگیرن؟ جواب اینا بهتون کمک میکنه بفهمید کجا میتونید یه نیچ مارکت پیدا کنید.
مشکل مشتری رو پیدا کنید
ببینید مشتریهاتون چه دردی دارن و شما چطوری میتونید حلش کنید. ابزارهای تحقیق بازار کمک میکنن بهتر بفهمید مخاطبتون دنبال چیه.
رقبا رو بشناسید
قبل از اینکه وارد بازار بشید، حتماً ببینید چند نفر دیگه همون کار رو میکنن. ابزارهایی مثل Google Trends و Exploding Topics میتونن کمک خوبی باشن.
جایگاه و سودآوری رو بررسی کنید
اینجا باید حسابی جدی باشید. ببینید محصولتون چه کیفیتی داره؟ میخواید محصول لوکس بفروشید یا ارزونتر؟ مشتریهاتون کجا هستن و چه سبک زندگیای دارن؟ سن، درآمد و تحصیلاتشون چطوریه؟ برای بررسی قیمتها هم میتونید سراغ دیجیکالا یا ترب برید.
محصولتون رو تست کنید
یه سایت ساده بزنید، محصول آزمایشی بدید، یا نمونه رایگان پخش کنید. حتی میتونید با تبلیغات پولی مشتری بیارید. مهم اینه قبل از سرمایهگذاری بزرگ، بازار رو خوب محک بزنید.
ارزیابی ایده نیچ مارکت
حواستون به این باشه که بازار کاملاً بدون رقیب خیلی مشکوکه! شاید اصلاً مشتری نداشته باشه. پس همیشه همهچیز رو قبل از ورود به بازار کامل بررسی کنید. اول با چند محصول کم و یه کمپین کوچیک تست کنید. فیدبک بگیرید، حتی میتونید نمونه بدید به اینفلوئنسرها (اینفلوئنسر مارکتیگ رو امتحان کنید). بعد که مطمئن شدید، عمیقتر برید تو بازار. بلاگها، شبکههای اجتماعی و ترندها رو هم همیشه دنبال کنید.
کلام آخر
اینجا فهمیدم نیچ مارکت چیست و برای ورود بهش باید چه قدم هایی رو طی کنیم. اگه میخواید کسبوکارتون تو بازار پر از رقابت امروز بدرخشه، بهتره یه گوشه بازار رو انتخاب کنید. اینطوری هزینه تبلیغاتتون کمتر میشه، مشتری وفادار پیدا میکنید و برندتون بهتر تو ذهن مخاطب حک میشه. ولی خب حواستون به چالشهای مسیر هم باشه.