مدیریت داده چیست؟ + اصول صحیح مدیریت داده

مدیریت داده برای کسب‌وکارهایی که بر پایه اطلاعات مشتری‌ها می‌چرخه لازم و فوق العاده ضروریه. فکر نمی‌کنم هیچ بیزینسی باشه که نیاز به مدیریت داده مشتری نداشته باشه...

مدیریت داده چیست؟ + اصول صحیح مدیریت داده

مدیریت داده برای کسب‌وکارهایی که بر پایه اطلاعات مشتری‌ها می‌چرخه لازم و فوق العاده ضروریه. فکر نمی‌کنم هیچ بیزینسی باشه که نیاز به مدیریت داده مشتری نداشته باشه...
مدیریت داده

اگه براتون سوال شده که داده چیه و منظور از مدیریت داده که انقدر این روزها درباره‌ش صحبت میشه یعنی چی تا انتهای این مقاله همراه من باشید.

 

واقعیت اینه که هر صاحب بیزنسی باید با مدیریت داده آشنا باشه. فرایند مدیریت داده شامل ترکیبی از عملکردهای مختلفه که هدفش اینه بهتون اطمینان بده داده‌ها و اطلاعاتی که در اختیار شماست معتبره. وقتی از داده‌های معتبر و واقعی استفاده کنین، ایجاد استراتژی فروش، بازاریابی و غیره براتون خیلی راحت‌تر می‌شه.

 

داده چیست؟

قبل از هر چیزی ببینیم داده چیه؟ داده به اجزای تشکیل دهنده اطلاعات گفته میشه. وقتی ما داده‌ها رو پردازش و اصطلاحا قابل فهم می‌کنیم، تبدیل به اطلاعات میشه. مثلا 35 یه داده س. اما دمای تهران 35 درجه است میشه اطلاعات.

 

مدیریت داده (data management) چیست؟‌

به فرایند جمع آوری، سازماندهی، حفاظت و ذخیره داده‌های یک سازمان، مدیریت داده می‌گیم. این کار با هدف تجزیه و تحلیل و بهبود تصمیمات تجاری صورت می‌گیره.

 

انواع مدیریت داده

مدیریت داده یک فرآیند چند مرحله ایه که از تکنیک‌ها و ابزارهای مختلفی از استفاده می‌کنه. تکنیک‌هایی از قبیل:

  • آماده سازی داده‌ها (Data preparation): شامل تصفیه و تبدیل داده‌های خام به شکل و قالب مناسب برای تجزیه‌و‌تحلیل میشه.
  • کانال انتقال داده (Data pipeline): انتقال خودکار داده‌ها از یه سیستم به سیستم دیگه
  • کاتالوگ داده‌ها (Data catalogs):  به مدیریت ابرداده‌ها کمک می‌کنه تا تصویری کامل از داده‌ها ایجاد کنه و به پیدا کردن داده‌ها کمک می‌کنه.
  • انبار داده (Data warehouses): شامل مکان‌هایی برای ادغام منابع مختلف دیتا هستن و یه مسیر برای تجزیه و تحلیل ارائه می‌دن.
  • اداره داده‌ها (Data governance):  یعنی مجموعه فعالیت هایی که طی اون استانداردها، فرایندها و سیاست‌هایی رو برای حفظ امنیت و یکپارچگی داده‌ها تعریف می‌کنن.
  • معماری داده‌ها (Data architecture): یک رویکرد رسمی برای ایجاد و مدیریت جریان داده‌ها فراهم می‌کنه.

 

اصول مدیریت داده چیست؟

نکته مهم‌تر اینه که هر چیزی اصولی داره، مدیریت داده هم از این قاعده‌ مستثنا نیست. اگر می‌خواید از داده‌هایی که جمع کردید بهترین استفاده رو برای تدوین استراتژی‌هایی مثل استراتژی فروش یا بازاریابی ببرید باید اصول پایه‌ای و اساسی اون رو هم رعایت کنید. اما اصول مدیریت داده چیا هستن؟

 

1. مدلسازی داده

اولین و مهم‌ترین اصل مدیریت داده، مدلسازی داده است. مدل‌سازی داده به معنای طراحی و ساختاردهی منطقی به داده‌ها، ویژگی‌ها و روابط‌شونه.

 

2. طراحی سیستم داده

این کمک می‌کنه بفهمین داده‌ها کجا و چجوری جمع آوری، ادغام و نگهداری میشن.

 

3. حاکمیت داده

عبارت حاکمیت داده به مجموعه‌ای از نقش‌ها، سیاست‌ها، گردش‌های کاری، استانداردها و معیارها اشاره داره که از کاربرد موثر اطلاعات و امنیت‌شون اطمینان می‌ده و به شرکت کمک می‌کنه به اهدافش برسه.

 

بهترین روش مدیریت داده

برای اینکه مدیریت داده خوبی داشته باشید باید یه فرایند ثابت رو پیگیری کنید. اجزای اصلی این فرآیند یکسان هستن اما در جزئیات، شما تصمیم می‌گیرید چطور اصول مدیریت داده رو اجرا کنید. بهترین روش مدیریت داده شامل مراحل زیر هست:

 

1. مشخص کردن اهداف

تعیین اهداف به روند جمع آوری، ذخیره، مدیریت، دسته بندی و تجزیه و تحلیل داده‌ها کمک می‌کنه.

 

2. تمرکز روی کیفیت داده

بعد بهتره روی کیفیت داده‌ها تمرکز کنین تا بهترین تصمیم‌ها رو بر اساس داده بگیرین. یادتون باشه کیفیت رو فدای کمیت نکنین، یه داده باکیفیت خیلی بهتر و موثرتر از ده داده معمولیه.

 

3. در اولویت قرار دادن امنیت داده

از داده‌هاتون در مقابل افراد خارجی محافظت کنین و خودتون رو برای بدترین سناریو ممکن آماده کنین.

 

اما برای حفاظت از داده ها قطعا نیاز به نرم افزارها و سیستم‌های مشخصی دارید.

 

انواع سیستم مدیریت داده

این سیستم‌ها مواردی مثل نرم افزار CRM، سیستم‌های انبار داده و ابزارهای تحلیل داده هستن.

 

1. سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یا نرم افزار CRM

آمارها حاکی از اینه که سازمان داده محور مجهز به سیستم CRM درصد موفقیت بالاتری نسبت به رقبا داره. هر چند که موفقیت به عوامل زیادی بستگی داره، ولی تاثیر این سیستم تو مدیریت داده انکار نکردنیه. اگه دوست داشتید مقاله «CRM چیست» رو هم بخونید.

 

2. سیستم های انبار داده

بجز CRM نیاز به یه سیستم انبار داده هم دارید تا داده‌های مشتری‌ها رو در اون ذخیره کنید. البته اکثر نرم افزارهای CRM این سیستم رو در دل خودشون دارن اما باید حواستون باشه که داده‌های مشتری به سیستم انبار داده که به عنوان مخزن اولیه داده‌های مشتری عمل می‌کنه، ارسال و توی اون نگهداری می‌شه. این داده‌ها کمک می‌کنن نقاط قوت و ضعف‌تون رو خیلی ساده پیدا کنین

 

3. ابزار تحلیلی

جدا از این دو سیستم می‌تونید از ابزارهایی مثل اکسل یا در موارد پیشرفته‌تر نرم افزارهای هوش تجاری برای مصورسازی داده‌ها و گزارش‌دهی استفاده کنین.

 

کلام آخر

حواستون باشه فرقی نمی‌کنه تازه وارد دنیای بیزینس شدید یا یه مدیر حرفه‌ای هستید؛ آشنایی با داده‌ها و روش‌های مدیریت داده یکی از اون دسته کارهایی هست که باید در اولویت بذارید. مدیریت داده یعنی استفاده درست از داده‌ها برای تصمیم‌های بهتر. این یعنی هم ابزار لازم دارید، هم تیم متخصص، هم استراتژی مشخص. اگه یه شرکت بتونه اینا رو درست کنار هم بچینه، بازی رو از بقیه می‌بره.