بازاریابی امنی چنل (Omnichannel Marketing) چیست؟

استراتژی بازاریابی امنی چنل روشی هست که باعث میشه شما بتونید هر جایی که مشتری حضور داره شما هم باشید، اما به صورت یکپارچه و به موقع. بیایید ببینیم امنی چنل مارکتینگ چیه و چطور اجرا میشه؟!

بازاریابی امنی چنل (Omnichannel Marketing) چیست؟

استراتژی بازاریابی امنی چنل روشی هست که باعث میشه شما بتونید هر جایی که مشتری حضور داره شما هم باشید، اما به صورت یکپارچه و به موقع. بیایید ببینیم امنی چنل مارکتینگ چیه و چطور اجرا میشه؟!
بازاریابی امنی چنل

حدود دو هفته پیش بود که دوستم بهم زنگ زد و گفت که رشد بیزنسش متوقف شده و دیگه مشتری جدیدی سمتش نمیاد. ازم خواست که کمکش کنم تا دوباره رشد پیجش رو بالا ببره، بعد از کمی نگاه کردن به آمار و ارقام متوجه شدم که بازاریابی بیزینس دوستم یه سری مشکل داره. برای همین ازش خواستم که از استراتژی بازاریابی امنی چنل استفاده کنه. ولی در کمال تعجب نه اون می‌دونست چیه نه تیم بازاریابیش. اگه سوال شما هم اینه که بازاریابی امنی چنل چیه و چطور اجراش کنیم، این مقاله رو تا انتها بخونید. خلاصه‌ای از آموزش بازاریابی در مفهوم امنی چنل مارکتینگ و تدوین استراتژی بازاریابی به روش امنی چنل رو با هم می‌خونیم.

 

بازاریابی امنی چنل چیست؟

بازاریابی امنی چنل یک استراتژی بازاریابی برای افزایش تعامل بین فروشنده و مشتریه که تو اون یه شرکت امکان دسترسی به خدمات، محصولات و پشتیبانی رو به صورت یکپارچه توی چندتا کانال ارائه می‌ده. مثلا من برای دوستم که فقط تو اینستاگرام فعالیت داشت، سایت، کانال تلگرام، پیج فیسبوک و لینکدین زدم تا به مشتریان بیشتری خدمات داده بشه.

 

مزایای بازاریابی اومنی چنل

هر برندی که از این بازاریابی استفاده کرده باشه، می‌دونه نسبت به دیگر روش‌های بازاریابی نتایج بهتری به همراه داره. پیاده سازی این استراتژی کار آسانی نیست؛ ولی اگه درست انجام بشه؛ مزایا زیر رو داره:

 

1- تجربه‌ی کاربری بهتر با ایجاد دسترسی بیشتر

با در نظر گرفتن خرده فروشی امنی چنل یا خدمات همه جانبه، به مشتریان‌تون تو هر جایی که هستن دسترسی خواهید داشت. مشتریان هم آسون‌تر پیداتون می‌کنن.

 

2- افزایش درآمد

استراتژی همه جانبه، مشتریان رو تشویق می‌کنه تا از طریق چند نقطه تماس با یک برند در ارتباط باشند. تحقیقات نشون داده با کمک این روش طول عمر مشتری برای بیزینس 30% بالاتره. جدا از اون باعث ایجاد وفاداری در مشتری ها میشه. با وجود اینکه 40% درآمد شما از طریق مشتریان وفاداره. این استراتژی میتونه برای بیزینس شما معجزه کنه.

 

3- افزایش رضایت مشتری

اگه مشتریان از چند جا به خدمات و پشتیبانی‌تون دسترسی داشته باشند، رضایت‌شون در طول زمان ازتون بیشتر می‌شه. که باز می‌رسه به وفاداری بیشتر مشتری‌ها.

 

4- جمع‌آوری داده‌های بیشتر

استفاده از امنی از طریق جمع آوری داده‌های بیشتر به تجزیه و تحلیل بهتر داده‌هاتون کمک می‌کنه. با بررسی تعامل کاربران تو کانال‌های مختلف، درک بهتری از مشتریان پیدا می‌کنین. این داده‌ها بهتون کمک می‌کنه کمپین‌های هدفمندتر و کم‌هزینه‌تر داشته باشین.

 

تفاوت بازاریابی امنی چنل و مولتی چنل

خیلی از بازاریاب ها دو تا اصطلاح امنی چنل و مولتی چنل رو با هم اشتباه می‌گیرن. مولتی چنل هم به معنای استفاده از کانال‌های مختلف برای بازاریابی هست اما یه تفاوت اساسی این دوتا مورد با هم دارن.

 

تو استراتژی مولتی چنل، کاربر به همه‌ی کانال‌ها دسترسی داره؛ ولی این شبکه‌ها یکپارچه نیستن. تو امنی چنل کاربر به همه‌ی کانال‌ها به صورت یکپارچه دسترسی داره. یعنی هر استراتژی مولتی چنل، یک استراتژی امنی چنل نیست. چون ممکنه از چند کانال استفاده کنه؛ ولی یکپارچگی بین کانال ها وجود نداره. از طرف دیگه امنی چنل کانال‌های بیشتری رو پشتیبانی می‌کنه.

 

استراتژی بازاریابی اومنی چنل را چطور تدوین کنیم؟

برای ایجاد تجربه یکپارچه چند کاناله باید به نحوه‌ی تعامل فرد با برند توجه کنین. این استراتژی تمرکزش روی تجربه‌ی کاربریه نه کانال و پلتفرم. با توجه به این موضوع چندتا نکته برای ساخت این استراتژی مهمه. یعنی پروسه تدوین استراتژی بازاریابی امنی چنل باید به این ترتیب باشه:

  1. جمع‌آوری داده‌ها
  2. تجزیه و تحلیل داده‌ها
  3. نقشه برداری از سفر مشتری
  4. تعیین المان‌های برند
  5. تست و بهینه‌سازی

 

بازاریابی اومنی چنل مناسب چه بیزنس‌هاییه؟

رویکردهای اومنی چنل تو همه‌ی بیزنس‌ها استفاده میشه، چون امروزه قدرت تو دست خریداره و باید جایی که مشتری حضور داره شما هم باید باشید. ولی از بین تمامی صنایع، می‌تونیم بگیم صنایع زیر بیشترین بهره رو از این روش میبرن:

  • خرده‌فروشی‌ها
  • مراجع ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی
  • خودروسازی
  • امور مالی

 

کلام آخر

بازاریابی امنی چنل یا همه جانبه روی تجربه کاربری مشتری‌ها تمرکز می‌کنه و از طریق استفاده از همه‌ی کانال‌های ارتباطی به صورت یکپارچه و افزایش مشتریان وفادار، امکان خرید مجدد یا تمدید اشتراک‌شون رو آسون و افزایش درآمد رو تضمین می‌کنه. فقط باید بتونید استراتژی مناسب هر کانال رو با دقت بچینید و اجرا کنید.