هر بیزینسی به ذخیره سازی اطلاعات و بررسی دادههایی که از مشتریها جمع میکنه، نیاز داره تا دید کلی از میزان فروش و پیشرفتش داشته باشه. تحلیل فروش، سهم بازار و رفتار مشتری در بازار اهمیت فوق العادهای برای بیزینسها داره. از طرف دیگه تفسیر این اطلاعات سخت و زمانبره؛ پس چیکار کنیم؟ راه حل قطعا استفاده از هوش تجاریه؛ ولی هوش تجاری چیه؟ و چطور میشه اون رو اجرا کرد؟
توی این مقاله خیلی خلاصه و کوتاه مفهوم هوش تجاری رو توضیح میدم تا در نهایت بدونیم آیا کسبوکار ما به BI نیاز داره یا نه.
هوش تجاری چیست؟
هوش تجاری یا همون BI مجموعهای از فرایندها، معماریها و فناوریهاییه که دادههای خام رو به اطلاعات معنادار تبدیل میکنه. بهتر بگم این ابزار دانشیه برای تبدیل داده به دانش عملی. هوش تجاری یا همون BI تاثیر مستقیم روی تصمیمات شرکت داره و کمک میکنه بر اساس واقعیت تصمیم بگیرید.
مزایای هوش تجاری
هوش تجاری مزایا زیادی داره که در ادامه چند موردشون رو به صورت خلاصه بررسی میکنیم:
1. افزایش بهرهوری
این ابزار کمک میکنه مدیریت زمان بهینهای داشته باشید و تو زمان صرفهجویی کنین؛ و این باعث افزایش بهرهوری میشه.
2. بهبود میدان دید
با کمک این دانش میتونین حوزههایی که به توجه بیشتر نیاز دارن رو شناسایی کنین.
3. تثبیت پاسخگویی
این سیستم سطح مسئولیت تو سازمان رو مشخص میکنه.
4. نمای دید کلی
هوش تجاری از طریق ویژگیهایی مثل داشبورد کمک میکنه یک دید کلی از بیزنستون داشته باشین.
5. ساده کردن فرایندهای تجاری
هوش تجاری BI همهی پیچیدگیهای مرتبط با فرایندهای تجاری رو از بین میبره.
6. ساده کردن تحلیل
این ابزار حتی به کاربرانی که تحلیلگر نیستن یا آماتور هستن کمک میکنه دادهها رو به سرعت جمع آوری و پردازش کنن.
معایب سیستم هوش تجاری BI
اجرای هوش تجاری معایبی هم داره. از جمله:
1. هزینه
هوش تجاری میتونه برای بیزنسهای کوچک و حتی بزرگ، پرهزینه باشه.
2. پیچیدگی
استفاده از این ابزار سخت و پیچیده است و نیاز به آموزش داره.
3. استفاده محدود
از اونجایی که در ابتدا برای شرکتهای بزرگ طراحی شد، شرکتهای کوچک ممکنه با مشکلاتی در مسیر اجرا روبرو بشن.
4. اجرای زمانبر
تقریبا 18 ماه طول میکشه تا این سیستم به صورت کامل اجرا بشه.
هوشمندسازی کسبوکار در 3 گام
برای اجرای سیستم های هوش تجاری باید 3 گام اصلی رو طی کنید.
- قدم اول اینه که دادههای خام رو از پایگاه داده استخراج کنین.
- در ادامه دادهها رو تو جدولها قرار بدین.
- قدم آخر جستجو کردن بین دادههاست.
البته اگه میخواید این سیستم رو توی شرکتتون پیاده کنید حتما از مشاوره متخصصها هم کمک بگیرید.
انواع هوش تجاری
هوش تجاری هم انواع مختلفی داره که هر کدوم رو خیلی خلاصه اینجا توضیح دادم:
BI تعاملی با کمک ابزارهای تعاملی مثل سوشیال مدیا، امکان کار و اشتراک تیم ها برای تصمیمگیری تعاملی رو بیشتر میکنه.
BI تعبیهشده یا امبدد، کمک میکنه هوش تجاری یا بعضی از ویژگیهای اون رو با نرمافزارهای تجاری دیگه ادغام کنین.
تحلیل مبتنی بر فضای ابری هم همون اجرای هوش تجاری توی فضای ابری هست. و بیزینسهای زیادی رو به سمت خودش میکشه. پیشبینیها نشون داده تا چند سال آینده تجزیه و تحلیل مبتنی بر فضای ابری 4.5 برابر سریعتر رشد میکنه.
کلام آخر
نکته مهم اینه که هوش تجاری مجموعهای از فرایندها، معماری و فناوریه که دادههای خام رو به دانش عملی تبدیل میکنه. این سیستم کمک میکنه بیزنستون رو بهتر بشناسین و مشکلاتش رو شناسایی کنین. این سیستم کمک میکنه میدان دید و بهرهوریتون رو بیشتر کنین. انواع مختلف نرمافزارهای هوش تجاری داریم که میتونه توی اجرا این استراتژی به ما کمک بکنه. اما بزرگنرین مشکل هوش تجاری پیاده سازی وقت گیر و پیچیده در کنار هزینه بالاست. پس این شما هستید که باید تصمیم بگیرید آیا میخواید این سیستم رو توی شرکتتون اجرا کنید یا نه.