اگر صاحب کسبوکار هستین حتماً همیشه دوست دارین از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای افزایش بهرهوری و فروشتون استفاده کنید. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ باعث میشن کارها سریعتر و دقیقتر پیش بره و در عین حال خروجی نهایی مؤثرتر باشه؛ از تحلیل داده گرفته تا مدیریت تیم و ارسال ایمیل، این ابزارها هر کدوم به اصطلاح یه گوشه کار رو میگیرن تا بهرهورتر عمل کنید. حالا این ابزارها چیا هستن؟ کدوم یکی از اینها به بیشتر به کار ما میاد؟
معرفی بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
نکته مهم در انتخاب بهترین نرم افزار دیجیتال مارکتینگ اینه که بدونید برای چه کاری از این ابزارها استفاده میکنید. بیایید ابزارها رو بررسی کنیم.
گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس برای تحلیل داده استفاده میشه و بیشترین کارایی رو داره. وقتی صحبت از تحلیل رفتار کاربر در وبسایت یا اپلیکیشن میشه Google Analytics اولین ابزاریه که به ذهنمون میرسه. گوگل آنالیتیکس کمک میکنه بفهمید بازدیدکنندهها چطور با محتوای شما تعامل میکنن. با این ابزار میتونید استراتژی دیجیتال مارکتینگ و سئو رو بهینه کنید و بفهمید کدوم بخشها بهتر جواب داده، کاربر کجاها وقت بیشتری رو سپری کرده و کدوم قسمتهای وبسایت رو باید بهبود بدید.
استفاده از گوگل آنالیتیکس آسونه و برای هر کسبوکاری میتونه مفید باشه. البته چون رایگانه یه سری محدودیت داره؛ مثلاً همه ترافیک یا کلیدواژهها رو کامل نشون نمیده. اما در کل یه ابزار کاربردی و کار راه بنداز برای شروع آنالیز دیجیتال هست.
Hotjar
برای تحلیل رفتار کاربر یه ابزار دیگه هم هست به نام هات جر. این ابزار نشون میده کاربرها از لحظه ورود به وبسایتتون تا لحظه خروج چه چیزهایی رو میبینن و چه عکسل العملی به طرح کلی سایت شما دارن.
با Hotjar میشه UX سایت رو بهتر و خطاها رو به راحتی پیدا کرد و تعامل کاربرها رو در قالب ویدیو یا Heatmap دید. هاتجر هم نسخه رایگان داره و هم نسخه پرو. نسخه رایگان این ابزار امکانات زیادی مثل پشتیبانی، فرمساز و آموزش آنلاین داره. البته توی بعضی بخشها محدودیتهایی هم داره، مثل فرایند نظرسنجی یا قیمت بالای نسخه حرفهای. اما در کل ابزار خوبی برای بهینهسازی نرخ تبدیل و تجربه کاربر هست.
میزینو
ابزار دیگه ای که خیلی کاربردیه و حتما باید یک بار اون رو امتحان کنید، میزیتو هست که برای مدیریت پروژه و کمپین استفاده میشه. میزیتو یه برنامه ایرانی برای مدیریت کمپینهای دیجیتال مارکتینگ و کار تیمیه که میتونید با استفاده از اون برای اعضای تیم تسکهای مشخصی تعریف کنید.
با میزیتو میتونید با همکاراتون توی چت اختصاصی صحبت کنید، پرونده مشتریان رو انتقال بدید و درگیر تبدیل تاریخ میلادی و شمسی نباشید چون از تقویم شمسی پشتیبانی میکنه. البته این نرمافزار آنلاین هست و بدون اینترنت نمیتونید باهاش کار بکنید.
نرم افزار CRM
اگه دنبال یه ابزار حرفه ای برای مدیریت اطلاعات مشتری ها هستید، حتما سراغ سی آر ام برید. اما نرم افزار CRM چیه؟
CRM از اون ابزارهای خیلی مهمه که باعث میشه رابطهتون با مشتریها قویتر بشه. میتونید همه اطلاعات مشتری مثل تاریخچه خریدشون، تماسها، پیامها و حتی بازخوردهایی که دادن رو یکجا رو ثبت کنید. اینطوری میفهمید هر مشتری دنبال چیه و میتونید براش یه تجربه شخصیسازی شده ارائه بدید.
مثلاً میتونید کمپینهای هدفمند اجرا کنید یا حتی پیشنهادهای ویژه برای هر گروه مشتری بفرستید. با CRM میتونید تحلیل بهتری از اطلاعات مشتری داشته باشید و در نتیجه احتمال تبدیل مشتریهای جدید به مشتری وفادار خیلی بیشتر میشه.
چگونه بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ را پیدا کنیم؟
همونطور که نمیشه برای همه یک نسخه یکسان پیچید، نمیتونیم یک ابزار رو هم به عنوان بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ معرفی کنیم. اول باید بدونید دقیقاً دنبال چی هستید؟ تولید محتوا؟ بهبود سئو؟ طراحی یا ایمیل مارکتینگ؟
اینکه چی براتون بهتر کار میکنه، بستگی به بودجه، تیم و استراتژی بازاریابی شما داره. بهتره به جای دنبال بهترین گشتن، ببینید کدوم ابزار واقعاً نیاز شما رو رفع میکنه. یه ابزار گرون همیشه بهترین گزینه نیست؛ باید ببینید با نیاز و بودجه شما هماهنگه یا نه.
کلام آخر
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مثل بازوهای کمکیان که باعث میشن کارها دقیقتر و راحتتر پیش برن. هر ابزار یه بخشی از بازاریابی دیجیتال رو پوشش میده. مهم اینه که بدونید کسبوکارتون به چی نیاز داره و بر اساس اون ابزار مناسب رو انتخاب کنید. استفاده درست از این ابزارها میتونه یه تفاوت بزرگ در نتیجه کار ایجاد کنه مهم اینه که یاد بگیرید چطور ازشون استفاده کنید.