بانک اطلاعات مشتریان چیست؟

بانک اطلاعات مشتریان یا دیتابیس مشتریان یه ابزار فوق العاده خوب برای مدیریت اطلاعات مشتری‌های شماست. بیایید ببینیم چطور یه بانک اطلاعاتی مشتریان ایجاد کنیم؟!

بانک اطلاعات مشتریان چیست؟

بانک اطلاعات مشتریان یا دیتابیس مشتریان یه ابزار فوق العاده خوب برای مدیریت اطلاعات مشتری‌های شماست. بیایید ببینیم چطور یه بانک اطلاعاتی مشتریان ایجاد کنیم؟!
بانک اطلاعات مشتریان

تا حالا اصطلاح بانک اطلاعات مشتریان به گوش‌تون خورده؟ تو دنیای فروش هر چه منسجم‌تر، دقیق‌تر و منظم‌تر فعالیت کنین، شانس‌تون برای فروش بیشتره. اگر بتونین مشتریان رو بر اساس اطلاعات‌شون دسته بندی کنین و یک برنامه هدفمند داشته باشین تو مدت زمان کمی به همه‌ی اهداف‌تون می‌رسین. همین بانک اطلاعات مشتریان، دقیقا همون چیزیه که کمک می‌کنه بتونید مشتری‌ها رو دسته بندی کنید. اما بانک اطلاعاتی مشتریان چیه؟

 

بانک اطلاعاتی مشتریان چیست؟

بانک اطلاعاتی یا پایگاه داده مشتری، یه ابزار مهم تیم فروش هست و در واقع، مجموعه‌ اطلاعاتیه که از هر مشتری دارین. این اطلاعات شامل مواردی مثل اینهاست:

  • اطلاعات شخصی مشتری
  • نام
  • آدرس
  • ایمیل
  • شماره تماس
  • اطلاعات دموگرافیک مشتریان
  • سن
  • جنس
  • وضعیت تاهل
  • تعداد فرزندان
  • ویژگی‌های مربوط به حرفه‌ی مشتری
  • شغل مشتری
  • تماس‌های برقرار شده

 

یا حتی اطلاعات مربوط به خریدهای گذشته مشتری از قبیل:

  • ترجیحات مشتری در خرید
  • اطلاعات خریدهای قبلی
  • قرارداد
  • فاکتورها

 

اطلاعات لازم برای ایجاد پایگاه اطلاعات مشتریان، به موارد مختلفی بستگی داره. موضوعاتی مثل موارد زیر تاثیر زیادی روی نوع داده هایی که باید جمع آوری کنید تا بانک اطلاعاتی شکل بگیره داره:

  • اهداف‌
  • نوع داده‌های جمع‌آوری شده
  • لیدها
  • نحوه استفاده بیزینس از اطلاعات

 

 چطور بانک اطلاعاتی مشتریان ایجاد کنیم؟

برای اینکه یه بانک اطلاعاتی موثر داشته باشید باید طراحی و سازماندهی این بانک رو مرحله به مرحله و با دقت پیگیری کنید. بهترین روش ساخت پایگاه داده مشتریان به این ترتیب هست که در ادامه می‌گم، اما ممکنه لازم باشه بعضی از این مراحل رو خودتون جابجا کنید.

 

1. برنامه ریزی و هدف‌گذاری

ابتدا یه برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری جامع داشته باشید. قبل از ایجاد دیتابیس مشتریان، هدف‌تون از این کار رو مشخص کنین و با توجه به اون اهداف اطلاعات جمع آوری کنید.

 

2. خودداری از جمع آوری اطلاعات غیر مربوط

حواستون باشه اطلاعات غیرمرتبط جمع نکنید. این اطلاعات فقط وقت‌تون رو می‌گیرن و هیچ کمکی بهتون نمی‌کنن. جدا از اون هزینه‌های زیادی هم روی دست شرکت می‌گذاره.

 

3. ثبت اطلاعات جمع‌آوری شده تو بانک اطلاعاتی مشتریان

وقتی تصمیم گرفتید که دقیقا چه نوع اطلاعاتی باید جمع کنید باید این اطلاعات رو توی پایگاه داده مشتریان وارد کنید و اون رو بسازید.

 

4. حفاظت از داده‌ها

کار بعدی که باید انجام بدید اینه که از امنیت داده‌های پایگاه اطلاعات مشتری‌ها مطمئن بشید. جهت حفاظت از داده‌ها یک نسخه پشتیبان ازشون تهیه کنین.

 

5. آپدیت داده‌ها

بعد از ایجاد هر تغییر، داده‌ها رو آپدیت کنین. یادتون باشه بعضی از اطلاعات مشتریان مثل سن، محل زندگی، تحصیلات و وضعیت تاهل ممکنه به مرور زمان تغییر کنه.

 

6. بازنگری

واسه خودتون یه زمان تعیین کنید و تو این زمان‌های مشخص شده داده‌ها رو ارزیابی کنین.

 

روش‌های ساخت بانک اطلاعات مشتریان

سوال اینجاست که حالا این اطلاعاتی که گفتیم رو از کجا جمع کنیم؟ برای تقویت پایگاه داده مشتری‌ها، باید سرنخ فروش ایجاد کنید. برای این کار هم استراتژی های مختلفی وجود داره. مثلا:

 

1. نقطه فروش

بهترین زمان برای جمع‌آوری داده‌ها موقع فروشه، دقیقا موقع فروش محصول یا خدماتتون می‌تونین از مشتریان سوال بپرسین و ازشون اطلاعات بگیرید.

 

2. فرم‌های روی وبسایت

می‌تونید روی بسایت فرم‌هایی رو تعریف کنید که مشتری‌ها اونها رو در ازای هر خدماتی که می‌گیرن، پرکنن. این فرم‌ها می‌تونن اطلاعات مشتریان رو براتون جمع کنن.

 

3. بازاریابی محتوا

تبدیل بیننده به لید با استفاده از بازاریابی محتوایی امروزه خیلی رایج و پربازدهه. البته با تولید محتوای مفید و جذاب.

 

 بهترین بانک اطلاعات مشتریان

بهترین ابزاری که میتونه بهتون کمک بکنه که یه پایگاه اطلاعاتی جامع بسازید، چیه؟ شما می‌تونین از اکسل برای نوشتن همه‌ی اطلاعات کاربران و مشتریان استفاده کنین. ولی این کار سخت و زمان‌بره. جدا از اون کمتر کسی هم حوصله این کار رو داره. اگه می‌خواین این کار به صورت اتوماتیک انجام بشه و خودکار اطلاعات واسه‌تون دسته بندی شه، لازمه از یک ابزار مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM استفاده کنین. این ابزار ویژگی‌های یک پایگاه داده مشتری رو در اختیارتون میذاره و همه‌ی کارها رو به صورت اتوماتیک انجام می‌ده. البته انتخاب بین اکسل و نرم افزار CRM بستگی به حجم داده‌های شما داره. اگه تعداد مشتری‌هاتون کمه قطع اکسل براتون کافیه. اما هر چقدر تعداد مشتری‌ها بیشتر میشه، باید برید سراغ یه نرم افزار مثل نرم افزار CRM دیدار.

 

اگه براتون سوال شده نرم افزار CRM چیست، این ابزار به دلیل سرعت بالا، کارایی و بهره وری زیاد، رابط کاربری ساده قابل یادگیری و مدیریت یکپارچه داده مشتریان از دید من بهترین ابزار برای این کاره. این ابزار هر اطلاعاتی که بخواین رو واسه‌تون جمع آوری و دسته بندی می‌کنه. مزایایی که نرم افزار CRM برای شما داره مواردی مثل:

  • دسترسی به وظایف روزانه
  • دسترسی به پیگیری‌ها
  • دسترسی به لیست تماس‌ها
  • قابلیت آپدیت اتوماتیک پایگاه داده ها
  • دسترسی به اطلاعات و قابلیت ذخیره‌سازی‌شون
  • امنیت بالا و تهیه نسخه پشتیبان اتوماتیک
  • ادغام با نرم‌افزارهای دیگه و وارد کردن اتوماتیک دیتاهای مشتریان هست.

 

کلام آخر

نکته اصلی این وسط برای داشتن یه دیتابیس مشتریان حرفه‌ای اینه که بدونید هدفتون چیه؟ چرا دارید بانک اطلاعات مشتریان می‌سازید؟ بعد می‌تونید به خوبی یه پایگاه داده بسازید که دقیقا مثل یه راهنما برای ارتباط با مشتری‌ها کمکتون می‌کنه.