به نظرتون چطور میشه که یه بیزینس میوفته روی غلتک رشد و هر سال اوضاع فروشش بهتر و بهتر میشه؟ مطمئنا موارد زیادی هست که روی رشد یه کسب و کار اثر میذاره؛ اما یه بخش مهم هر بیزینسی، مدیریت بازاریابی اون هست. بهترین بازاریابهای جهان کسانی هستن که بازار و مخاطب هدفشون رو میشناسن. مثلا چه کسایی رو میشه به عنوان بهترین بازاریابها معرفی کرد؟
بهترین بازاریابهای دنیا
خب بدون هیچ بحث اضافهای بریم سراغ اصل مطلب و موفقترین بازاریابهای دنیا رو معرفی کنیم:
1. استیو جابز
مورد اول استیو جابزه که مطمئنم همه شما اون رو میشناسید. استیو جابز از سال 1984 فعالیتش رو با معرفی کامپیوتر مکینتاش شروع کرد. اون با برگزاری کمپین تبلیغاتی “I Am Mac” که توش کامپیوترها رو به شخصیتهای زنده تبدیل میکرد، نشون داد که اپل همیشه در جذب توجه مصرف کنندگانش پیشروعه. استیو جدا از پیاده سازی بهترین فناوریها، نگاهی خاص به جذابیتهای ظاهری محصولاتش داشت و اونها رو طوری به بازار عرضه میکرد که برای همه جذاب باشن.
2. Mary Kay Ash
مری کی اش با برند لوازم آرایشی Mary Kay Ash همیشه به عنوان یکی از موفقترین نمونههای بازاریابی شبکهای معرفی میشه. این برند با به کارگیری زنان به عنوان فروشنده، بازاریاب و مشاور، زنان خانهدار رو تبدیل به یک غول تجاری کرد. قبل از اینکه این برند بازاریابیش رو شروع کنه، بیزنسهای دیگهای هم از بازاریابی شبکهای استفاده میکردن. ولی هیچ کدوم نتونسته بودن پتانسیل و شرایط زنان خانه دار رو تا این حد درک و باعث موفقیتشون بشن. مری کیاش با در نظر گرفتن این نکته به یکی از بهترین بازاریابهای دنیا تبدیل شد.
3. Helen Lansdowne
در سال 1991، هلن لنزدان با تولید صابون وودبری با استفاده از ابزار جذابیت جنسی، چهرهی تبلیغات رو تغییر داد. هلن کمپینی به اسم «پوستی که دوست دارید لمس کنید» رو راهاندازی کرد. این شیوه تبلیغات و بازاریابی باعث شد که کمپین هلن از همهی رقبا متمایز باشه، چون به جای فروش محصول روی لذت بردن از محصول تمرکز کرده بود. خیلی از تاریخ دانان این حرکت رو اولین کمپین بازاریابی مدرن با استفاده از جذابیت جنسی میدونن.
4. David Ogilvy
خیلی از مردم Ogilvy رو به عنوان پدر تبلیغات میشناسن و با گذشت چند سال هنوز از ایدههای اون استفاده میکنن. اوگلیوی معتقده: «مشتری احمق نیست، بلکه همسر شماست» بیانگر این ایدهست که تبلیغات نباید باعث خستگی و بی حوصلگی مشتری بشه، بلکه باید سرشار از اطلاعاتی باشه که برای مشتری مهمه. یعنی وقتی میخواید چیزی رو به مشتری توضیح بدید باید اطلاعات مفید رو بهش بگید که لازم داره؛ انگار دارید با همسرتون صحبت میکنید. اوگلیوی به عنوان یه بازاریاب حرفهای نگاه ویژهای به مصرف کننده داره، برای همین اسمش جزو بهترین بازاریابهای دنیا قرار گرفته.
5. Conrad Gessner
یکی از اهداف مشتری اکثر بازاریابها اینه که محتوایی رو تولید و منتشر کنن که ویروسی بشه و میلیون ها نفر از اون مطلع بشن. روشی که به اون بازاریابی ویروسی میگن. اما ریشه پیدایش این نوع بازاریابی برمیگرده به سالها قبل از پیدایش اینترنت. کنراد گسنر ( Conrad Gessner) گیاه شناس و باغبانی که از این ایده برای تبلیغات یک نوع لاله ناشناخته استفاده کرد. که بعدها هم تبدیل به یه نظریه در اقتصاد به نام شوق لاله شد.
6. James S Bell
یکی دیگه از افرادی که تاثیر زیادی روی دنیای تبلیغات و بازاریابی داشت جیمز بل هست. جیمز بل خالق اولین جینگل تبلیغاتیه که تو شب کریسمس 1926 رونمایی شد. صدای آهنگ کوتاه و همه گیر «آیا گندم رو امتحان کردی؟» فروش این محصول رو تو مناطقی که این جینگل پخش شده بود رو افزایش داد. بل بلافاصله با دیدن پتانسیل جینگل، تصمیم گرفت اون رو به یک برنامه ملی تبدیل کنه. در نهایت گندم به یکی از محبوبترین غلات تو دنیا تبدیل شد.
کلام آخر
این افرادی که توی این مقاله معرفی کردم هر کدوم تاثیر زیادی توی دنیای بازاریابی داشتن. هر کدوم از این ها موج تبلیغاتی رو راه انداختن که حتی بعضی هاشون رو نا آشناترین افراد به دنیای بیزینس میشناسن. مثلا استیو جابز. یا جیمز بل که ممکنه شما اسمش رو تا حالا نشنیدید اما جالبه بدنید همین آدم باعث محبوبیت گندم و محصولات تولید شده از گندم در دنیا شد.