به عنوان یک برند باید از همهی اطلاعات استفاده کنید تا درک بهتری از رفتار، نیاز و ترجیحات مشتریان پیدا کنین. با استفاده از اطلاعات درست و استراتژی مناسب میتونید به مخاطبهای بیشتری دسترسی داشته باشین. یکی از بهترین روشهای تبلیغات، کمپین 360 درجه است. در ادامه درسنامه کمپین تبلیغاتی چیست، میریم سراغ کمپین 360 درجه.
کمپین 360 درجه چیه؟
کمپین تبلیغات 360 درجه یک کمپین بازاریابی کامل و همه گیره که برای اجرای استراتژی برندینگ طراحی شده. در واقع کمپین 360 درجه یه پیام تبلیغاتی رو از طریق همه عناصر آمیخته بازاریابی منتقل میکنه.
- محصول معرفی شده توی کمپین 360 درجه یا یه محصول جدیده یا محصول قبلی تغییر داده شده.
- رویکرد بازاریابی یکپارچه است و از همه کانالهای آنلاین، آفلاین و حتی تلفن همراه استفاده میکنه.
- بسته بندی و ظاهر محصول بر اساس موقعیت تغییر داده میشه و معمولا با قیمتهای مختلفی هم توی بازار عرضه میشه.
چرا کمپین 360 درجه؟
قبل از هر چیز، اگر میخواید تبلیغات 360 درجه راه بندازین، بهتون پیشنهاد میکنم از یک متخصص کمک بگیرین یا از نرم افزار CRM استفاده کنید تا خیلی از کارها رو خودکار کنین و توی وقت و هزینههاتون صرفه جویی بشه. اما دلایل اجرای کمپین تبلیغاتی 360 درجه چیه؟
1. تغییر موقعیت برند
در نگاه اول باعث تغییر موقعیت برند میشه. موقعیت برند همون فضاییه که برند تو مغز مشتریانش اشغال میکنه. موقعیت یابی معمولا با تعاملات متعدد با مشتری ساخته میشه. برای اینکه تعاملات بالایی با مشتریانتون داشته باشین، استفاده از کمپین 360 درجه بهترین انتخابه. این کمپین کمک میکنه اسمتون تو ذهن مشتری ماندگار بشه.
2. تغییر نام تجاری
یکی از سخت ترین و بزرگترین کارهایی که یه برند میتونه انجام بده، تغییر نام برنده. شما وقتی ریبرندینگ میکنید حتی اگه استراتژی کمپین 360 درجه نچینید هم از این نوع کمپین استفاده میکنید. پس اگه میخواید ریبرندینگ کنید، حتما برای کمپین 360 درجه یه برنامه ریزی درست و جابی انجام بدید.
3. احیا محصول ضعیف
کمپین 360 درجه بهتون کمک میکنه محصولتون جلوی دید همه باشه و در نهایت فروشش رو بالا میبره. خیلی از بیزنسها از این کمپین برای احیا محصولات قدیمی و نزدیک به فاسد شدن استفاده میکنن.
چطور کمپین 360 درجه اجرا کنیم؟
برای اجرای کمپین 360 درجه لازمه چند مرحله زیر رو طی کنید:
1. شناخت مخاطبی هدف
کمپین 360 درجه هم مثل هر کمپین تبلیغاتی دیگه ای از شناخت مخاطب هدف شروع میشه. قبل از راه اندازی هر نوع کمپینی لازمه مخاطبین هدفتون رو بشناسین. برای این موضوع نیازه که وقت بذارین و درباره مشتریان تحقیق کنین.
2. تعیین هدف و برنامه
بعد از اینکه مخاطبینتون رو شناختین، نوبت مشخص کردن هدفه. چرا کمپین 360 درجه رو اجرا میکنین؟
3. مشخص کردن سفر مشتری و نقاط تماس
توی مرحله بعد باید درباره سفر مشتری و نقاط تماس با مشتری اطلاعات جمع کنید. تا یه کمپین تاثیرگذار بسازید.
4. مشخص کردن کانال ارتباطی
وقتی سفر مشتری رو بشناسید متوحه میشید که مشتری بیشتر روی کدوم کانالها فعالتره. یه فهرست از کانالهای ارتباطی تهیه کنید و مشخص کنین مخاطبینتون بیشتر تو چه کانالی فعالیت میکنن و بیشترین تمرکزتون رو اونجا بذارین.
5. افزایش فعالیت در شبکههای اجتماعی
یکی از مهمترین راههای ارتباطی با مشتریان، سوشیال مدیا است. بهتره دو سه تا پلتفرم انتخاب کنین و اونجا فعالیت داشته باشین.
6. استفاده از بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی هم به تقویت استراتژی کمپین 360 درجه کمک میکنه.
7. پرورش سرنخ با ایمیل مارکتینگ
بجز بازاریابی محتوایی، ایمیل مارکتینگ هم ابزار خوبی برای موفقیت کمپین تون هست.
8. انسجام
باید حواستون باشه انسجام بین تمام کانالها رو حفظ کنید تا بازدهی کمپینتون بالا بره.
9. نظارت برنتایج
با کنترل منظم دادهها هم میتونید عملکردتون رو ارزیابی کنید تا متوجه بشید چقدر تو کارتون موفق بودین.
کلام آخر
در نهایت اینکه اگه میخواید اسم برندتون به سرعت و توی انواع کانالهای ارتباطی شناخته بشه بهتره از کمپین 360 درجه تبلیغات استفاده کنید. کمپین 360 درجه همانطور که از اسمش پیداست، پیام تبلیغاتی شما رو از طریق رسانههای مختلف به مشتری میرسونه. اما یادتون باشه درسته این روش سریعتر از کمپین تبلیغاتی معمولی عمل میکنه اما نیاز به یکپارچگی توی کانالهای مختلف داره تا مشتری رو دچار خطا و برداشت اشتباه نسبت به برند شما نکنه. فقط حواستون باشه تو دام اثر دانینگ کروگر نیوفتید.