مدیریت زمان کاری سخت و چالشیه، به خصوص برای افرادی که زندگیشون پر از مشغله است. افرادی که دنبال تعادل بین زندگی شخص و کار هستن آموزش تکنیکهای مدیریت زمان نیاز جدی دارن. وقتی که بتونین به خوبی زمانتون رو مدیریت کنین، قطعا توی زندگی و کار موفقتر میشین. ولی چجوری مدیریت زمان رو یاد بگیریم؟ یکی از بهترین روشها خواندن کتاب برای مدیریت زمانه.
بهترین کتاب برای مدیریت زمان
البته که کتابهای زیادی تو زمینه مدیریت زمان نوشته شده، همهی این کتابها خوب هستن و نکتهای برای گفتن دارن. توی این مقاله 5 تا از کتابهایی که خودم خوندم رو بهتون معرفی میکنم.
1. کار عمیق: قوانینی برای موفقیت در دنیای پریشان اثر کال نیوپورت
تو این کتاب افراد یاد میگیرن چجوری روی کارهای مهم تمرکز کنن. بخش اول این کتاب توضیح میده که چطور چیزهای کوچک میتونن تمرکزمون رو بگیرن. تو بخش دوم استراتژیهایی معرفی میشه تا تمرکزتون روی کارها رو افزایش بدین. نیوپورت تو کتابش به جای اینکه بگه همه حواسپرتیها بد هستن، 4 تا قانون بهتون معرفی میکنه که میتونین روشون تمرکز کنین.
2. چهار هزار هفته: مدیریت زمان برای انسان فانی نوشته الیور بورکمن
این کتاب بر پایه یه فرض نوشته شده. الیور بوکمن میگه اگر 80 سال عمر کنین، حدود 4000 هفته فرصت دارین تا به هدفتون برسین. همه میدونیم که زمانمون محدوده، ممکنه 80 سال عمر نکنیم و چندین سال از عمرمون بچه هستیم و بیهدف. بهتره این 4000 هفته رو با کارهای مناسب پر کنیم، نه نوشتن ایمیلهای بیهوده. این کتاب بر رویکرد معنوی و فلسفی مدیریت زمان تمرکز داره؛ و نکاتی رو برای ساختن یک زندگی معنادار ارائه میده.
3. قورباغهات را قورت بده! 21 روش عالی برای توقف تعلل و انجام کارهای بیشتر در زمان کمتر نوشته برایان تریسی
میشه گفت بهترین کتاب درباره مدیریت زمان، همین کتابه. این کتاب روی کاهش تعلل و انجام کارهای زیاد تمرکز داره. این کتاب از جمله «اگر وظیفهتون خوردن قورباغه است، بهتره اول صبح این کار رو بکنین» الهام گرفته. اینکه خوردن قورباغه بده یا خوب رو کاری ندارم، این جمله میگه اول صبح به کارهای مهمتر بپردازین. تریسی تو این کتاب بهتون یاد میده قورباغهتون رو تیکه تیکه کنین تا راحتتر بتونین اون رو قورت بدین.
4. بهرهوری بدون استرس: ابزار شخصی سازی شده برای تبدیل شدن به کارآمدترین و خلاقترینِ خود نویسنده آلیس بویز، Ph.D.
اگر به نظرتون برنامه ثابت برای زندگیتون مناسب نیست، این کتاب همون چیزیه که نیاز دارین. آلیس بویز میگه هر فرد ویژگیهای منحصر به فرد خودش رو داره که بهش تو انجام وظایف کمک میکنه. از اونجایی که هر کسی روش خودش رو برای رسیدن به اهدافش داره، احتمالا سیستم عمومی به دردتون نمیخوره. جدا از اون زندگی افراد روزانه در حال تغییره. این کتاب بهتون کمک میکنه یه برنامه شخصی سازی شده واسه خودتون بنویسین.
5. کتاب دست از تعلل بردارید: راهنمای ساده برای هک کردن تنبلی، ایجاد نظم و انضباط شخصی و غلبه بر اهمال کاری نوشته نیلز سالزگبر
اگه توی زندگیتون زیاد تعلل میکنین، این کتاب واسهتون مناسبه و همون چیزیه که نیاز دارین. سالزگبر تو این کتاب میگه چجوری روی تعلل و احساس گناه غلبه کنین. اگر حس میکنین کارها رو با تعلیق انجام میدین، حتما این کتاب رو بخونین.
کلام آخر
یادتون باشه برای اینکه تو مدیریت زمان موفق بشید، لازمه کتابهای آموزش مدیریت زمان رو بخونین که من 5 مورد از تجربه شخصیم رو اینجا نوشتم.
1. موثرترین تکنیکهای مدیریت زمان کدامها هستند؟
3. نمونه جدول برنامه ریزی کارهای روزانه افراد موفق
4. نرم افزارهای یادآوری و پیگیری کارهای روزانه
5. تکنیکهای مدیریت زمان در فروش
6. استراتژیهای مدیریت زمان در پروژههای متفاوت
7. برنامه ریزی به روش ایلان ماسک
8. قانون پارکینسون در مدیریت زمان
9. مدیریت زمان به روش آیزنهاور
10. تکنیک مدیریت زمان به روش GTD
11. قانون پارتو (20/80) در مدیریت زمان
12. قانون پومودرو در مدیریت زمان چیست؟
13. روش برنامهریزی سریع (RPM) برای مدیریت زمان
14. نکاتی از مدیریت زمان در کسبوکار برای کارآفرینها