کارشناس CRM چیست؟ شرح وظایف کارشناس CRM

کارشناس CRM یکی از اعضای اصلی هر شرکتی هست که قراره با مشتری ارتباط داشته باشه؛ یعنی اگه شرکت شما مشتری داره باید مدیریت ارتباط با مشتری هم داشته باشه. بیایید بیشتر راجع به این موضوع توضیح بدم.

کارشناس CRM چیست؟ شرح وظایف کارشناس CRM

کارشناس CRM یکی از اعضای اصلی هر شرکتی هست که قراره با مشتری ارتباط داشته باشه؛ یعنی اگه شرکت شما مشتری داره باید مدیریت ارتباط با مشتری هم داشته باشه. بیایید بیشتر راجع به این موضوع توضیح بدم.
کارشناس CRM

اگه تو دنیای فروش کار کرده باشین، احتمالا کلمه کارشناس CRM به گوش‌تون خورده؛ ولی کارشناس CRM کیه؟ و چه وظایفی داره؟ بیایید خیلی خلاصه از تعریف کارشناس مدیریت ارتباط مشتری شروع کنیم و بعد ببینیم در مجموع وظایف کارشناس CRM چیه.

 

کارشناس CRM کیست؟

توی یک جمله کارشناس CRM مسئول به حداکثر رسوندن کارایی داده‌ها و نرم افزار CRM برای بهبود مراقبت از مشتریه. این فرد فناوری شرکت رو واسه بهبود بازاریابی مدیریت می‌کنه. در واقع رابط بین کارمندها و فناوری مدیریت ارتباط با مشتریه.

 

شرح وظایف کارشناس CRM

به صورت کلی کارشناس CRM وظایف و مسئولیت‌های زیر رو داره:

  1. ارائه پشتیبانی سیستم CRM، مخصوصا تو اعتراضات مشتریان و گردش کار.
  2. ایجاد، مدیریت و بهینه سازی قوانین گردش کار.
  3. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و تهیه گزارش برای درک اقدامات تیم و بهره‌وری اونها.
  4. هماهنگی و پشتیبانی ادغام با اپلیکیشن‌های دیگه.

 

مهارت‌های کارشناس سی‌ار‌ام

کارشناس CRM باید مهارت‌های ارتباطی قوی برای تعامل با مشتریان، مدیریت زمان و پروژه برای انجام هم‌زمان وظایف، و آشنایی با نرم‌افزارهای CRM داشته باشه. تحلیل داده‌ها، حل مسئله و انعطاف‌پذیری هم مهمه. مشتری‌مداری، بازاریابی و مدیریت شکایات هم جزو کارهای اصلیشه.

 

چگونه کارشناس CRM بشیم؟

نکته اول اینه که از عهده 4 تا وطیفه ای که گفتم بربیاید. بجز این باید بتونید جواب سوالاتی مثل این رو بدید.

  • سیستم CRM چیه؟
  • مزایای استفاده از CRM چیه؟
  • چه چیزی شما رو به مدیریت CRM علاقه مند کرده؟
  • چطور شخصیت خریدار رو درک می‌کنین؟
  • مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک متخصص CRM می‌تونه داشته باشه چیه؟
  • با کدوم نرم افزار CRM بیشتر آشنا هستین؟
  • چطور می‌تونین با تیم بازاریابی و فروش برای تبدیل سرنخ‌های CRM به فروش همکاری کنین؟
  • تجربه‌ای دارین؟

 

ابزارهای مورد نیاز کارشناس CRM

ابزارهای زیادی هستن که به کارشناس CRM کمک می‌کنن کارش رو بهتر انجام بده. در ادامه چند تا از معروف‌ترین نرم افزارهای CRM دنیا رو معرفی کردیم:

 

1. CRM مایکروسافت؛ Dynamics 365

یکی از معروف‌ترین CRMهای جهان CRM مایکروسافت؛ Dynamics 365 هست که توسط شرکت مایکروسافت ساخته شده. این نرم افزار امکانات حرفه‌ای زیادی رو به کاربرانش می‌ده. این نرم افزار قابلیت همگام‌سازی با ابزارهایی مثل Salesforce، PandaDoc و غیره رو داره.

 

2. نرم‌افزار CRM شرکت salesforce

نرم‌افزار Salesforce هم یکی دیگه از نرم افزارهای crm معروف دنیاست و یکی از تکنولوژی‌هاییه که تغییرات بزرگی رو تو دنیای محاسبات کامپیوتری و رایانش ابری (CloudComputing) به وجود آورده. این نرم‌افزار مقرون به صرفه، خدماتش رو تو فضای ابری ارائه می‌ده. سرعت، کارایی و کاربری آسان از دیگر مزیت‌های این ابزاره.

 

3. CRM هاب اسپات

HubSpot CRM به تمام جزئیات «ورود به سیستم ایمیل، ضبط تماس‌ها و مدیریت داده‌ها» توجه می‌کنه و باعث جلوگیری از هدر رفتن زمان می‌شه. طراحی زیبا، کاربری آسان و اتوماسیون گسترده، فقط چند تا از مزیت‌های این CRM‎‏‍ه.

 

4. CRM دیدار

تو این چند سالی که تو زمینه فروش و بیزنس کار کردم با CRMهای زیادی کار انجام دادم. بعد سال‌ها به این نتیجه رسیدم که تو ایران CRM دیدار بهترین ابزار واسه مدیریت ارتباط با مشتریه که امکانات خیلی بیشتری رو هم ارائه می‌ده (برای این میگم ایران چون متاسفانه تو خارج کشور کار نکردم). این نرم‌افزار به زبان فارسی در دسترسه و رابط کاربری ساده، جذاب و فوق‌العاده با پشتیبانی 24 ساعته داره. راه اندازی این ابزار خیلی آسونه و تنها با 15 دقیقه آموزش اون رو یاد می‌گیرین.

 

ارائه فضای ابری هم یکی دیگه از مزیت‌های این ابزاره. فقط لازمه یه بار از این ابزار استفاده کنین تا متوجه شوید که چرا می‌گم این ابزار بهترینه. البته لازم نیست که واسه امتحان کردنش اون رو بخرین، فقط کافیه به وب سایت دیدار  برید و اشتراک رایگان 15 روزه اون رو فعال کنین.

 

کلام آخر

نکته مهم اینه که کارشناس CRM نقش کلیدی در مدیریت داده‌ها، نرم‌افزارهای ارتباط با مشتری و بهبود بازاریابی داره. برای اینکه توی این حوزه موفق بشین، باید علاوه بر شناخت سیستم‌های CRM، مهارت‌های تحلیلی، ارتباطی و مدیریت پروژه داشته باشین. با آشنایی با ابزارهای مختلف مربوط به مدیریت ارتباط با مشتری و تجربه عملی، می‌تونین به یه کارشناس حرفه‌ای CRM تبدیل بشید.