فکر کنم اگه به سایتهای کاریابی سر برنین، میبینین که افراد زیادی تقاضای جذب ویزیتور دارن. اگه وارد این آگهیها بشین، همه نوشتن یک بازاریاب حرفهای میخوان. ولی به نظرتون فردی که برای این کار درخواست میده، چه ویژگیهایی داره؟ اصلا ویزیتور حرفهای چیه و به کی میگن؟ باهام باشین تا بهتون بگم.
بازاریابی حضوری چیه؟
بازاریابی حضوری یا چهره تو چهره (F2F) همون بازاریابی مستقیمه که از طریق ارتباط حضوری انجام میشه. هر چند که الان فروش مجازی خیلی پیشرفت کرده؛ ولی هیچ پیام و آگهیای به اندازهی ارتباط حضوری تاثیر نداره. تو این نوع بازاریابی همه چیز به دیده شدن و اعتماد بین طرفین بستگی داره.
ویزیتور حرفهای کیه؟
منظور از ویزیتور حرفهای کسیه که برای این 3 هدف از بازاریابی حضوری استفاده میکنه:
- برای فروش محصولات و خدمات با ارزش و پیچیده
- برقراری تماس اولیه با مشتری
- تقویت روابط
ویژگیهای ویزیتور حرفهای
برای اینکه بتونین به یه ویزیتور حرفهای تبدیل بشین، لازمه ویژگیهای یک ویزیتور حرفهای رو بدونین. به جز قدرت مذاکره و فن بیان، ویزیتور باید بتونه اعتماد مشتری رو جذب کنه و روابط دوستانهای باهاشون بسازه. در ادامه مهمترین این ویژگیها رو آوردم:
1. شناخت احساسات
احساسات رو دست کم نگیرین. درسته همه دوس داریم که تصمیماتی که وابسته به پول هستن رو منطقی بگیریم. ولی بیشتر وقتها درگیر احساسات میشیم. احساسی که مشتری خیلی باهاش روبهرو میشه، تایید شدنه. یک تحقیق نشون داده تو 20% افراد «نیاز به تایید» رایجترین حالت احساسیه. این افراد برای تایید نهایی بهتون نیاز دارن تا شک و تردیدشون رفع بشه. فقط یک کار هم برای تقویت شناخت احساسات وجود داره، اونم تمرینه.
2. شناسایی زمان عقبنشینی
برای فروش اصرار و پافشاری نکنین. درسته شما به فروش نیاز دارین؛ ولی هیچ وقت نذارین مشتری این رو بفهمه. وقتی که فهمیدین مشتری نمیخواد، معامله رو ترک کنین تا ارزشتون رو از دست ندین. جدا از اون هر تلاشی وقت تلف کردنه. تو این جور مواقع لازمه از تکنیک فروش نرم استفاده کنین.
3. استفاده بهینه از بازاریابی دیجیتال
یک ویزیتور حرفهای از سوشیال مدیا غافل نمیشه. فروش تو فضای مجازی میتونه به اندازهی فروش حضوری موفق باشه.
4. استفاده از ابزارهای مناسب
نمیشه که اطلاعات رو تو کاغذ ثبت کرد یا همیشه با خودتون لپ تاپ داشته باشین. بهتره از ابزاری برای ذخیره اطلاعات استفاده کنین که نسخه موبایلش موجود باشه. بهترین ابزار برای این کار، CRM هست.
5. نحوه پرسیدن سوال توسط ویزیتور حرفهای
بهتره موقع صحبت با مشتری سوالات باز بپرسین تا به اطلاعات بیشتری برسین. افراد با پرسیدن سوال بسته عصبی میشن، چون نمیتونن اون چی که مد نظرشونه رو بگن. سوالات بسته اونهایی که هستن که فقط جواب بله یا خیر دارن و خیلی مناسب فروش نیستن.
6. توانایی شنیدن
بهتره بعد از شنیدن سوال باز به خوبی به مشتریان گوش بدین و علامتهایی بدین که نشون بده دارین گوش میدین. این کار باعث میشه مشتری بهتون اعتماد کنه و بهتر اون رو بشناسین. مثلا بعد از اینکه حرفشون تموم شد، اون رو خلاصه کنین و بگین درست شنیدم که گفتین…
7. روحیه کار تیمی و همکاری
ویزیتور حرفهای باید بتونه به صورت تیمی کار کنه، چون هیچ ویزیتوری به تنهایی نمیتونه موفق بشه.
8. خلاقیت و نوآوری
یه ویزیتور حرفهای باید همیشه ایده نو و جالبی برای کمپینها، محتوا، محصول و تجربهها داشته باشه.
کلام آخر
در نهایت اینکه بعضی از محصولات نیاز به فروش حضوری دارن و از اونجایی که هزینه تبلیغات مجازی خیلی گرونه و افراد روزانه با پیامهای تبلیغاتی غیرحضوری زیادی روبهرو میشن. تبلیغات حضوری میتونه فروشتون رو به شکل چشمگیری افزایش بده. برای همین هنوز هم تقاضا برای استخدام ویزیتورحضوری وجود داره. فقط کافیه کار رو شروع کنید و نکاتی که توی این مقاله گفتم رو در برای کار در نظر داشته باشید. قطعا راهکارهای خلاقانهتری به ذهن خودتون میرسه.