بیانیه مأموریت چیست؟ چرا باید بیانیه ماموریت داشته باشیم؟

بیانیه ماموریت یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر بیزینسی هست که از همون ابتدای کار باید مشخص باشه. شاید موقع شروع فعالیت شرکت شما بیانیه مکتوب نداشته باشید، اما باید بدونید دقیقا می‌خواید چی کار کنید و چطور اون کار رو انجام می‌دید.

بیانیه مأموریت چیست؟ چرا باید بیانیه ماموریت داشته باشیم؟

بیانیه ماموریت یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر بیزینسی هست که از همون ابتدای کار باید مشخص باشه. شاید موقع شروع فعالیت شرکت شما بیانیه مکتوب نداشته باشید، اما باید بدونید دقیقا می‌خواید چی کار کنید و چطور اون کار رو انجام می‌دید.
بیانیه ماموریت چیست

بیانیه ماموریت فقط یه جمله شیک برای گذاشتن تو سایت نیست؛ این جمله درواقع می‌گه کسب‌وکار شما برای چی وجود داره و دنبال چه ارزشی هست. وقتی بیانیه‌تون روشن باشه، هم تیم شما بهتر می‌دونه مسیرش چیه، هم مشتری راحت‌تر بهتون اعتماد می‌کنه.

 

بیانیه مأموریت چیست؟

بیانیه مأموریت یه جمله کوتاه و قویه که مسیر شرکت رو مشخص می‌کنه. هم می‌تونه تو وبسایت باشه، هم کاتالوگ، هم حتی روی دیوار دفتر. مثلاً یه نمونه بیانیه ماموریت اگه بخوایم بگیم، می‌تونیم استارباکس رو مثال بزنیم که می‌گه:

 

«ما می‌خوایم بهترین قهوه رو ارائه بدیم و با هر فنجون، الهام‌بخش روح آدم‌ها باشیم.»

 

آره، جملۀ قشنگیه، ولی برای استارتاپ‌های کوچیک که هنوز راهشون رو پیدا نکردن، شاید زیادی کلی باشه.

 

عناصر اصلی یه بیانیه مأموریت

برای اینکه یه بیانیه درست حسابی داشته باشید، باید سه عنصر اصلی رو توش بیارید:

  • هدف اصلی: قراره چه مشکلی رو حل کنید؟
  • رویکرد کار: چطور می‌خواید این ارزش رو ارائه بدید و فرق‌تون با بقیه چیه؟
  • تأثیر نهایی: این کار به نفع کی می‌شه و چرا براشون مهمه؟

 

مثلاً یه شرکت خدمات IT می‌گه: «کمک به رشد کسب‌وکارهای کوچیک با پشتیبانی مطمئن و راهکارهای ساده.» اینجا همه‌چیز مشخصه؛ هدف، روش و نتیجه.

 

چرا هر کسب‌وکاری باید بیانیه مأموریت داشته باشه؟

به چند دلیل باید برای کسب‌وکار خودتون بیانیه ماموریت بنویسید:

  • هم‌سو کردن تیم: مثلاً وقتی همه بدونن شرکت روی «سادگی» یا «شفافیت» تأکید داره، کارمند پشتیبانی هم می‌فهمه باید حرفای پیچیده رو ساده توضیح بده.
  • راهنمایی برای تصمیم‌گیری: کارآفرین‌ها دائم بین انتخاب‌های مختلف گیر می‌کنن. این‌جور وقت‌ها بیانیه مثل قطب‌نما عمل می‌کنه.
  • جذب مشتری درست: بیانیه‌ ماموریت مثل آهنرباست؛ آدمایی رو جذب می‌کنه که ارزش‌هاشون به شما نزدیکه.

 

نمونه بیانیه‌های برندهای بزرگ

برای ایده گرفتن، بیایم سه تا نمونه معروف ببینیم:

  • اپل: «ارائه بهترین تجربه کاربری از طریق سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات نوآورانه.» یعنی تمرکزش روی تجربه‌ی بی‌نقص مشتریه.
  • سامسونگ: «استفادۀ بهینه از منابع انسانی و فناوری برای خلق محصولات برتر و کمک به ساختن جامعه‌ای بهتر.» توی این بیانیه نوآوری و اثرگذاری اجتماعی پررنگه.
  • آمازون: «مشتری‌محورترین شرکت روی زمین.»این بیانیه روی 4 اصل استواره: قیمت پایین، تنوع بالا، راحتی خرید و رهبری بازار جهان.

 

استفاده از CRM برای سنجش تأثیر بیانیه

بیانیه ماموریت فقط یه شعار ساده نیست و تأثیرش روی رفتار مشتری غیر قابل انکاره. حالا چطور می‌تونید با نرم‌افزار CRM بفهمید بهترین بیانیه برای شما کدومه؟ با این ابزار می‌تونید ببینید مشتری‌ها به کدوم بخش مأموریت شما بیشتر واکنش نشون می‌دن. مثلاً اگه همه روی «شفافیت» تأکید می‌کنن، این می‌تونه بیانیه‌ی شما بشه. طبیعتاً تیم فروش هم باید اینو تو مذاکراتش پررنگ‌تر کنه.

 

جمع‌بندی

نوشتن بیانیه ماموریت شاید سخت باشه، ولی ارزشش رو داره. چون جهت‌گیری شرکت رو مشخص می‌کنه، تیم شما رو دور یه هدف مشترک جمع می‌کنه و مشتری‌ها رو بیشتر با شما همراه می‌کنه. با کمک ابزارهایی مثل CRM می‌تونید مطمئن بشید بیانیه‌تون فقط روی کاغذ قشنگ نیست، بلکه تو عمل هم اثر می‌ذاره.