اگه به تازگی برندتون رو تاسیس کردین، لازمه دنبال آموزش بازاریابی و راهی برای جذب بیشترین تعداد مخاطب باشین. به دلایل مختلف، راه اندازی کمپین تبلیغاتی بهترین روش ممکن برای رسیدن به این هدفه. ولی برای داشتن کمپین تبلیغاتی موفق لازمه پیام مناسب با بودجه مناسب در زمان مناسب برای مخاطب مناسب بفرستین. اما کمپین تبلیغاتی چیه؟
کمپین تبلیغاتی چیست؟
به مجموعهای از چندین محتوای تبلیغاتی متنوع که همه در کنار یکدیگر مخاطب رو به خرید محصولی خاص تشویق میکنن، کمپین تبلیغاتی میگن. هر کمپین تبلیغاتی حول یک موضوع منحصر به فرد طراحی میشه و هدف افزایش میزان آگاهی جامعه از محصولاته. بازاریابها از کمپین تبلیغاتی برای دستیابی به مشتریان بالقوه استفاده میکنن. اما به نظرتون همین یه دلیل کافیه که بگیم چرا کمپینهای تبلیغاتی مهم هستن؟
چرا کمپینهای تبلیغاتی مهم هستن؟
راستش رو بخواین جواب این سوال خیلی طولانیه و حتی میشه دربارهش چند جلد کتاب نوشت و اونها رو شرح داد؛ ولی ما اونها رو به سه دسته کلی تقسیم کردیم:
- کمپینهای تبلیغاتی به ارتقای خدمات و محصولات، یافتن مشتریان جدید و گسترش دسترسی به جامعه هدف کمک میکنن.
- کمپینهای تبلیغاتی ایدۀ منحصربهفرد برندمون رو برای مدت طولانی تو چندین پلتفرم پیش میبرن.
- به کمک تبلیغات میتونیم شرکتمون رو بر اساس ارزشهای اصلیش به مخاطب معرفی کنیم.
مقایسه کمپین بازاریابی، کمپین فروش و کمپین تبلیغاتی
سوالی که اینجا پیش میاد اینه که کمپین بازاریابی و کمپین فروش و کمپین تبلیغاتی چه تفاوتی با هم دارن؟ بیایید بدون هیچ حرفی بریم سر اصل موضوع؛ اول از همه کمپین بازاریابی یک استراتژی کامل برای تبلیغ محصول تو کانالهای مختلفه که روی افزایش آگاهی از برند و محصولات تمرکز داره. در مقابل کمپین فروش یعنی تلاشهای هدفمند برای فروش خدمات و محصولات از طریق فعالیتی خاص. کمپین تبلیغاتی هم بخشی از کمپین بازاریابیه که از رسانههای پولی استفاده میکنه.
عوامل مؤثر بر هزینه کمپین تبلیغاتی
هزینه کمپین همون پولیه که برندها برای اجرای کمپین تبلیغاتی خرج میکنن تا محتواشون رو به دست مشتریان برسونن. این هزینه تحت تاثیر عوامل مختلفیه؛ مثلا:
فرکانس یا تعداد دفعات تبلیغ
مشخصه که هر چه بیشتر یک تبلیغ انجام بشه، هزینه بیشتری داره.
سطح رقابت در بازار
اگه شرکت رقبای زیاد و قدرتمندی داشته باشه، لازمه کمپین جذابتری بسازه که هزینهی بیشتری هم داره. تو اصطلاح تخصصی بازاریابی به میزان شلوغی بازار “کلاتر” گفته میشه که روی هزینه کمپین تبلیغاتی به صورت مستقیم تاثیر داره.
سهم بازار
سهم بازار هم روی هزینه های تبلیغاتی شما تاثیر دارن. هر چه سهم بیشتری از بازار رو مدنظر قرار بدین، هزینه کمپینتون هم بیشتر میشه.
چرخه عمر محصول
در نهایت چرخه عمر محصول هم مهمه. هر چه عمر محصول کمتر باشه، هزینه کمپین بیشتره. چون لازمه کمپینهای جذابتری بسازین که باعث بشه محصول زود فروش بره.
راه اندازی کمپین تبلیغاتی موفق
برای راه اندازی کمپین تبلیغاتی موفق لازمه 7 تا مرحله رو به شکل یه فرآیند اجرا کنید.
1. تعیین هدف کمپین
مشخص کنین با اجرای این کمپین میخواین به چی برسین.
2. مشخص کردن مخاطب هدف
جمعیت هدفتون رو بشناسین و اطلاعات مورد نیاز دربارهشون رو جمع آوری کنین.
3. بخش بندی مخاطبان
بعد مشخص کردن مخاطبان هدف، نوبت دسته بندی مخاطبینه.
4. انتخاب کانال تبلیغاتی مناسب
با توجه به مخاطبین و بدوجهنون کانالی رو برای تبلیغ انتخاب کنین که بالاترین بازدهی رو داره.
5. تولید پیام متقاعدکننده
پیام کمپین تبلیغاتی هم خیلی مهمه. این پیام باید طبیعی، مشخص، سازمانیافته و منسجم باشه.
6. طراحی کمپین
کمپین باید ساده و خلاقانه باشه و مخاطب رو جذب کنه.
7. اجرای کمپین تبلیغاتی
حالا که کمپین رو طراحی کردید باید اجراییش کنید.
8. ردیابی معیارها و KPI
بعد از اجرا باید نتایج کمپین رو ردیابی کنین تا بفهمین چه چیزی خوب جواب داده.
یک مثال از کمپین تبلیغاتی موفق
کمپین just do it شرکت نایک تو سال 1988 ایجاد شد و اولین تبلیغش مربوط به ورزشکار سابق دوومیدانی استیو پریفونتین در کنار ساحل بود که میگفت فقط انجامش بده. این جمله 3 کلمه ای چنان موثر و به جا انتخاب شده بود که هنوز هم شعار شرکت نایکه.
کلام آخر
پس چی شد؟ هر محصول یا خدماتی نیاز به تبلیغات داره که اون از طریق اجرای کمپینهای استراتژیک و برنامه ریزی شده، عملی میشه. یه کمپین استراتژیک نیاز به تعیین هدف، شناسایی مخاطب هدف، انتخاب کانال و پیام مناسب و در نهایت ارزیابی بعد از اجرا داره. اگه این ترتیب رو پیش برید قطعا نتایج بسیار جالبی هم از کمپین تبلیغاتی یا حتی کمپین بازاریابی تون خواهید داشت.
1. صفر تا صد راه اندازی کمپین تبلیغاتی
3. کمپینهای تبلیغاتی موفق دنیا
5. کمپین 360 درجه چیست؟ (به زودی)