اگه دستتون تو کار باشه و عضو یه کسبوکار باشین، حتما به اهمیت پیدا کردن سرنخ کاملا واقف هستید. اما سرنخ چیه؟ سرنخ همون مشتری بالقوهای هست که تیم بازاریابی اطلاعاتاش رو پیدا کرده و در اختیار تیم فروش قرار داده. حالا باید تیم فروش یه خودی نشون بده، تا بتونه اون مشتری بالقوه رو به مشتری بالفعل تبدیل کنه. در اصل میشه گفت سرنخ ماده خام فروش هست. پس پیدا کردن سرنخهای خوب و مناسب، توی پیشرفت یه کسبوکار خیلی مهم میشه. برای همین هم توی این مقاله قصد داریم راجع اینکه سرنخ چیه؟ تولید سرنخ چیه؟ و اینکه اصلا چطوری باید سرنخ تولید کرد، باهاتون صحبت کنیم.
تولید سرنخ چیه؟
سرنخ در اصل به اون دسته از مشتریهایی گفته میشه که محصولتون رو میشناسن و برای کسب اطلاعات بیشتر از محصول اطلاعات تماسشون رو به شما دادن. اما خوب همیشه هم اینطوری نیست. میشه گفت تو بعضی موارد سرنخها به اختیار خودشون اطلاعات رو بهتون میدن و تو یه سری موارد هم، شما با بعضی روشها راههای برقراری ارتباط با سرنخها رو پیدا میکنید.
حالا تولید سرنخ یعنی اینکه تیم بازاریابی و فروش بتونه اطلاعات تماس مشتریهای بالقوه رو تو بازار هدف شما، به دست بیاره. حالا باید ببینیم که انواع سرنخ کدومها هستن و اصلا چطوری میشه سرنخ تولید کرد؟
انواع سرنخ
در کل توی فرآیند بازاریابی و فروش 5 نوع سرنخ تعریف شده، که با کمک اونها میتونید فرآیند تولید سرنخ بهتری داشته باشید.
سرنخ جدید
هر مشتری بالقوه رو که اطلاعات کمی راجعبهش دارید، تو دسته سرنخهای جدید قرار بدید. این سرنخها میتونن مشتریهایی باشن که از وبسایتتون بازدید کردن و ایمیل خودشون رو براتون وارد کردن. یا ممکن هست حضوری به فروشگاه شما اومده باشن و توی لیست ایمیلتون ثبتنام کرده باشن.
سرنخ فعال
سرنخ فعال در اصل همون کسی هست که باهاش مکالمه فعال دارید. این آدم همون مشتریای هست که تو لیستهای ایمیلتون ثبتنام کرده، یا اینکه شما رو تو شبکههای اجتماعی دنبال میکنه و یا حتی از طریق تماس تلفنی باهاتون در ارتباطه.
سرنخ آماده
به سرنخی میگن که الان علاقهای به خرید ازتون نداره، اما امکان خریدش در آینده وجود داره. برای اینکه مشتری شما رو یادش نره، باید یه سری کارها انجام بدید. مثلا ارسال اطلاعات جانبی از خبرنامهها، اطلاعیههای محصول یا وبینارهای آینده میتونه کارهای مفیدی در مورد این نوع از مشتریها باشه.
سرنخ فاقد صلاحیت
این نوع سرنخ اصلا علاقهای به خرید از شما نداره. برای همین به این نوع سرنخ، سرنخ مرده هم میگن.
سرنخ واجد شرایط
این همون سرنخ آمادهای هست، که قصد معامله با شما رو داره. این سرنخ رو به عنوان سرنخ فروش هم میشناسن.
در اصل شما باید طوری برنامهریزی کنید، که بتونید سرنخهای جدید رو به سرنخهای واجد شرایط تبدیل کنید. اما این کار به عوامل متعددی بستگی داره، مثلا اینکه محصولتون چیه، چقدر آنلاین کار میکنید و … حالا یه سوال مهم پیش میاد و اون هم این که: اصلا چطوری سرنخ تولید کنیم؟
چگونه سرنخ تولید کنید؟
یکی از اولین مراحل تو فرآیند بازاریابی و فروش، تولید سرنخ هست. اما این کار نیازمند مراحلی هست، که باید اصولی و به ترتیب طی بشن تا نتیجه قابل قبول حاصل بشه. در ادامه این مراحل رو آوردم:
1. بازار هدف محصولتون رو پیدا کنید
بدون پیدا کردن بازار هدف، فرآیند بازاریابی شما بیهدف و بیبرنامه هست. پس شما باید بدونید که دقیقا مخاطب هدف محصولتون، چه کسانی هستن و محصول شما چه نیازهایی رو ازشون برطرف میکنه. کسانی که نیازی به استفاده از محصولتون ندارن، مخاطب هدف شما محسوب نمیشن. برای همین هم باید دقیق محصولتون رو بررسی کنید و ببینید که نیاز چه قشری رو برطرف میکنه.
2. بازار هدفتون رو بخشبندی کنید
مخاطب هدفتون چه جنسیتی داره؟ زن هست یا مرد؟ سطح درآمدش چقدره؟ تو چه بازه سنیای هست؟ در کدوم محله یا شهر زندگی میکنه؟ باید بتونید به این سوالها، جوابهای دقیق و کاملی بدید. هر جوابی، نقش مهمی تو شیوه بازاریابی و تبلیغاتتون داره. پس حتما به این نکته توجه کنید.
3. هر بخشی رو کجا میشه پیدا کرد؟
باید با توجه به ویژگیهای پرسونای هدفتون، نوع دسترسی به اونها رو مشخص کنید. مثلا زنهای خونهدار رو میشه تو اینستاگرام پیدا کرد یا مثلا رنج سنی 20 تا 30 سال رو هم تو تلگرام و هم توی اینستاگرام میشه بهشون دسترسی داشت. تا نتونید به پرسونای هدفتون دسترسی پیدا کنید، عملا هیچ کاری تو تولید سرنخ و بخش بازاریابی نکردید.
4. محتوای مناسب برای هر بخش ارائه بدید
بعد از اینکه فهمیدید چطور میشه به پرسونای هدفتون دسترسی پیدا کنید، باید یه محتوای مناسب برای اونها ارائه بدید. مثلا محتوایی که تو ایمیل مارکتینگ نوشته میشه، باید رسمیتر و محتوایی که تو اینستاگرامتون میذارید، باید یه خورده خودمونیتر و دوستانهتر باشه. خوب حالا باید تو این محتوا چه چیزایی بگید؟
توی محتوا باید سعی کنید اطلاعات مفید و جامعی در اختیار مخاطب بذارید و نیازهای مخاطب رو به نوعی تو محتواتون بگنجونید. تو آخر محتوا هم راههای ارتباطی مخاطب با خودتون رو بذارید و ازشون بخواید اطلاعات تماس خودشون رو بهتون بدن.