کمتر کسی پیدا میشه که این روزها اسم CRM رو نشنیده باشه. همه مدیران فروش موفق با این ابزار آشنایی دارن و بیشترشون ازش استفاده میکنن. کاربرد CRM در فروش و بازاریابی خیلی زیاده که تو این مقاله میخوایم راجع به کاربردش تو فروش صحبت کنیم. این نرم افزار باعث پیشبرد کار کارمندان میشه و فروش رو افزایش میده. البته کاربرد و مزایای CRM تو فروش خیلی بیشتر از بقیه بخشهای یه شرکت هست. اما واقعا تا این حد لازمه روی داشتن نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری تاکید کنیم؟
چند آمار درباره افزایش فروش با نرم افزار CRM
حتما میدونید نرم افزار CRM چیه؟! اما برای اینکه اهمیت CRM تو فروش رو متوجه بشین بهتره چند آمار پایین رو خونید. فکر میکنم اینطوری بهتر بشه راجع به کاربرد CRM توی فروش حرف بزنیم:
- 75% از مدیران فروش میگن که CRM به پیشبرد و افزایش فروش شرکتشون کمک میکنه (منبع Hubspot).
- نرم افزار CRM فروش رو حداقل تا 29% بیشتر میکنه (منبع Salesforce).
- متوسط بازگشت سرمایه با استفاده از CRM برابر با 5.6 دلار برای هر دلاریه که هزینه شده (منبع Baseline).
- برنامه CRM می تونه درآمد شرکت رو تا 41% به ازای هر فروشنده افزایش بده (منبع Trackvia).
- از هر 4 خریدار 3 تاشون به دلیل تجربه مثبتشون حاضرن پول بیشتری برای محصولات یک شرکت خرج کنن (منبع Global Customer Service Study).
- 65% از کارشناسان فروشی که از CRM موبایل استفاده می کنن روزانه به مقدار فروش دلخواهشون میرسن(منبع Innoppl Technologies ).
کاربرد CRM تو فروش
1. مدیریت سرنخ
نمایندگان فروش با دسترسی به دیتابیس CRM میتونن سرنخهاشون رو تقسیم بندی کنن. معمولا این تقسیم بندی از طریق ماژول سرنخ یا لید تو این نرم افزار انجام میشه. CRM کمک میکنه پاسخ و پروموشنهاتون رو برای هر مشتری شخصی سازی کنین تا احتمال فروشتون بیشتر بشه. این نرم افزار با داشتن حالتی به اسم Lead Management مدیریت لیدها تو قیف فروش رو خیلی آسونتر میکنه.
2. مدیریت فعالیت
ویژگی Activity Management احتمال از دست دادن فرصت یا فراموشیش رو تا حد زیادی کم میکنه. این عملکرد CRM یه نمای کلی از برنامهی هر کارشناس ارائه میده. با این قابلیت متخصصان میتونن اولویتهاشون تو فعالیت روزانه رو تعیین کنن و وقتشون رو صرف کارهای بیهود نکنن.
3. داده متمرکز
این ویژگی کمک میکنه که قبل از شروع تماس یا مذاکره تمام اطلاعات مشتری رو داشته باشین. این اطلاعات بر اساس سابقه تماسهای گذشته است. این اطلاعات میگن که مشتری کیه و به چی علاقه داره. این باعث میشه تماس کوتاهتر و موثرتر شه.
4. مدیریت قیف فروش
27% از فروشندگان معتقدن چرخه فروش طولانی یکی از بزرگترن موانع برای اثربخشی فعالیت تیم فروشه. بهترین راه برای ردیابی سرنخ و مشتریان احتمالی تو قیف فروش استفاده از CRM دیداره. این قابلیت بازدهی تیم فروشتون رو به حداکثر میرسونه. چون سرنخها رو به دستههای مختلف تقسیم میکنه. بعدش با توجه به فعالیت لازم برای هدایت مشتری به تصمیم نهایی یا خرید، آن رو به دستهای خاص اختصاص میده.
5. قابلیت پیاده سازی CRM تو موبایل
نمیشه که هر جایی میرین لپ تاپتون رو با خودتون ببرین. ولی موبایل اینجوری نیست و همیشه تو دسترسه. نسخه موبایلی CRM دیدار کمک میکنه تو هر زمانی بیزنستون رو چک کنین. با دسترسی به اطلاعات مهمی مثل تاریخچۀ خرید، لیست محصولات خریداری شده، رفتار خرید، بازخوردها و نظرات میتونین سریع تصمیم بگیرین و به لیدها پاسخ بدین. این کار باعث میشه تو زمان خیلی صرفه جویی کنین.
6. به اشتراک گذاری اسناد
سی آرم ام کمک میکنه کاغذبازی ها به حداقل برسه. ذخیره فایل ها توی فضای سیستم CRM ابری باعث میشه کارمندهای هر بخش به فایل ها دسترسی داشته باشن و راحتتر اسناد رو برای هم بفرستن. نکته مهم اینه که با دسترسی سریع و راحتتر به اطلاعات میتونین سرعت فرایند فروش رو بیشتر کنین.
کاربردهای دیگر
- پیش بینی فروش
- اتصال بخش فروش و بازاریابی
- تهیه گزارش دقیق
- راه اندازی و پیگیری کمپینهای ایمیلی
- آنالیز هوشمندانه مشتری
- یکپارچه سازی CRM با شبکههای اجتماعی
کلام آخر
در واقع نرم افزار crm در درجه اول یه ابزاره برای بخش فروش. که به شما کمک میکنه سرنخ های طلایی رو به موقع شناسایی کنید و به فرصت فروش تبدیلشون کنین. بعد هم به راحتی به مرحله بستن قرارداد برسید. البته این ابزار در کنار متخصصای فروش عملکرد بالایی داره و نمیتونید بگید چون نرم افزار دارم پس دانش و تخصص فروشنده رو باید کنار بذارم. این دوتا کنار هم خوب کار میکنن.