وقتی میتونین تبلیغ جذابی داشته باشین که متن خوبی برای اون آماده کرده باشین! کپی رایتینگ دقیقاً روی همین موضوع متمرکزه و یه کپی رایتر به خوبی میدونه که چطور باید نظر مخاطبها رو تغییر بده. یادتون باشه با کمک کپی رایتینگ میتونین مخاطب رو به خرید محصول یا دریافت خدمت ترغیب کنین؛ اما به شرطی که محتوای تولیدی قانعکننده باشه!
کپی رایتینگ چیست؟
کپی رایتینگ بدون شک یکی از ارکان اصلی تبلیغات و بازاریابی رو شکل داده و شامل کلماتیه که بازاریابها با کمک اونها میتونن مخاطب رو به انجام کاری وادار کنن. در واقع کپی رایتینگ توی دل خودش دعوت به اقدام رو داره و مخاطبها را به واکنش نشون دادن تحریک میکنه؛ پس توی حوزه کپی رایتینگ با نوشتن یه متن تأثیرگذار مواجه هستیم فرقی نمیکنه متن موردنظر هزار کلمه یا فقط 10 کلمه باشه، مهم اینه بیشترین تأثیر رو روی مشتری به جا بذاره.
تفاوت کپی رایتینگ و نوشتن محتوا
بعضیها معتقدن که کپی رایتینگ و تولید محتوا در اصل یه چیزن و تفاوت چندانی بین این دو ماهیت نیست؛ اما لازمه بدونین که این تصور اشتباهیه. توی بحث تولید و نوشتن محتوا با آموزش، سرگرم کردن و اطلاعرسانی سروکار داریم و در اصل، تولید محتوا با یه رویکرد آهسته روی جلب اعتماد مشتری و جذب مخاطب تمرکز کرده.
درسته کپی رایتینگ میتونه جنبه آموزشی یا سرگرمکننده پیدا کنه؛ اما باید بدونیم که هدف از اون متقاعد کردن و درخواست برای اقدام هست. لحن کپی رایتینگ باید تحریککننده باشه و مخاطب رو به کلیک روی یه لینک، خرید یا دادن شماره تماس قانع کنه؛ در حالی که توی بحث تولید محتوا با همچین لحنی مواجه نیستیم.
ویژگیهای کپیرایتینگ
کپی رایتینگ حرفهای یه هنر استراتژیکه که بر پایه چندتا اصل کلیدی و مهم ساخته شده؛ تغییر زاویه دید برای انتقال غیرمنتظره پیام و جلب توجه مخاطب، و بعدش ایجاد ارتباط بین محصول و تجربه عاطفی مشتری؛ که ارزش واقعی محصول رو توی دید مشتری برجستهتر میکنه.
یادتون باشه استفاده از عناوین جذاب تأثیر بسزایی توی ترغیب مخاطب توی خوندن ادامه مطلب داره و هر خط نوشته شده باید به نحوی باشه که انگیزه بیشتری برای مخاطب توی خوندن خط بعدی ایجاد کنه. گوش دادن فعال به حرفها و نیازهای مشتری به کپی رایتر کمک میکنه تا پیام مدنظرش رو به شکل موثر و واقعیتر به مخاطب منتقل کنه. میتونید برای این کار از بخش پشتیبانی بخواید که صدای ضبط شده مشتری رو در اختیار شما قرار بده.
توی بحث کپی رایتینگ باید از به کار بردن اصطلاحات پیچیده، متنهای طولانی و اغراقآمیز پرهیز کنین؛ چون سادگی و شفافیت، بهتر میتونه اعتمادسازی کنه و اثرگذاری بیشتری داره.
کپی رایتر کیست؟
کپی رایتر یه نویسنده حرفهای و مسئول نگارش متنیه که از اون متن قراره برای بازاریابی استفاده بشه. این مهارت به تمرین و تکرار نیاز داره و هیچ شخصی توی دنیا کپی رایتر به دنیا نمیاد! هر فردی میتونه با خوندن، تمرین، صبر و نشون دادن پشتکار به یه کپی رایتر حرفهای تبدیل بشه.
انواع کپی رایتینگ
برای شناخت بهتر حوزه کپی رایتینگ لازمه که انواع اون رو هم بشناسید. من این شناخت رو به 5 دسته محدود میکنم.
کپی رایتینگ ایمیلی | ایمیل همچنان ابزاری کارآمد توی حوزه ارتباط با مشتری هست و کپی رایتینگ ایمیلی با استفاده از یه موضوع متقاعدکننده و متنی که میتونه مخاطب رو درگیر کنه، شکل میگیره. |
کپی رایتینگ فنی | این کپی رایتینگ تلاش میکنه تا یه موضوع فنی برای مخاطب قابل فهم بشه و در عین سادهسازی، مخاطب رو به اقدام و خرید هم دعوت میکنه. |
کپی رایتینگ تبلیغاتی | توی این نوع از کپی رایتینگ عمدتاً از کلمات کمی استفاده میشه؛ اما تکبهتک کلمات مهم هستن و مخاطب رو به اقدام دعوت میکنن. |
کپیرایتینگ شبکه اجتماعی | شامل تولید پست هدفمند توی شبکههای اجتماعی برای برقراری ارتباط موثر با مخاطبهاست. |
کپی رایتینگ سئو | توی این نوع از یک سری تکنیکهای خاص استفاده میشه تا مخاطب برای انجام اقدام موردنظر متقاعد بشه و همزمان رتبه سایت هم توی موتورهای جستجو بالاتر بره. |
کلام آخر
خب به طور کلی کپی رایتینگ رو باید یه متن تبلیغاتی معرفی کنیم که هدفی جز ترغیب مخاطب به انجام کار خاص مثل انجام خرید، نداره. بازاریابها با کمک کپی رایتینگ میتونن آگاهی از برند رو افزایش بدن و به رشد کسبوکارشون کمک کنن.