پرسونال برندینگ تمرکزش رو گذاشته رو این موضوع که چطور باید خودتون رو معرفی کنین. اگه جزو اون دسته از اشخاصی هستین که میخوان به عنوان متخصص شناخته و به یه فرد تأثیرگذار توی حوزه کاری خودشون تبدیل بشن، ساخت برند شخصی همون چیزیه که توی این مسیر بهش نیاز دارین.
برای اینکه برندسازی شخصی خودتون رو انجام بدین، اول باید بدونین که اصلاً منظور از پرسونال برندینگ چیه و توی این مسیر باید چه استراتژی داشته باشین.
پرسونال برندینگ چیست؟
وقتی داریم درباره برندسازی شخصی صحبت میکنیم منظورمون ساختن یه استراتژی برند اطراف یه شخص هست و دیگه کاری با نهاد تجاری و کسبوکار نداریم! اشخاص میتونن با برندسازی شخصی چشمانداز شغلی خودشون رو تغییر بدن و فرصتهای بیشتری توی حرفه کاریشون به دست بیارن. البته باید توجه کنین که ساخت برند شخصی قرار نیست یه شبه اتفاق بیفته و به برنامهریزی دقیق و ماهها تلاش نیاز داره.
چگونه برند شخصی بسازیم؟
پرسونال برندینگ یه مسیر چندمرحلهایه که شروع این مراحل به اعتبار داشتن و خودِ واقعی بودن اختصاص پیدا کرده. برندینگ شخصی خیلی متفاوت از برندینگ b2b یا حتی b2c هست. توی این مورد باید روی جزئیات خیلی دقت کنید.
توی قدم بعدی باید شخص به سراغ وبلاگنویسی و تولید محتوا بره؛ فرقی هم نمیکنه که این تولید محتوا روی وبلاگ خود شخص باشه یا به عنوان نویسنده مهمان توی وبلاگ دیگه مطلبی رو منتشر کنه.
وقتی کار خودتون رو توی وبلاگنویسی شروع کردین، حالا نوبت به ارزشآفرینی میرسه؛ یعنی فقط روی تبلیغ صرف تمرکز نکنین، بلکه محتوای آموزشی و الهامبخش هم به تولیدات خودتون اضافه کنین. البته وقتی میتونین از این مسیر نتیجه بگیرین که ثبات داشته باشین و یه پیام برند ثابت برای خودتون انتخاب کنین؛ یادتون باشه که موفقیت توی این مسیر با دوری کردن از تغییرات ناگهانی شروع میشه.
شبکهسازی توی پرسونال برندینگ خیلی مهمه و همیشه باید با آدما تعامل داشته باشین؛ حالا چه توی رویدادهای خاص و چه توی فضای مجازی! داشتن خلاقیت و تخصص باعث میشه که بتونین خودتون رو بین رقبا برجسته کنید و توصیه میکنم همیشه با فالوورهاتون تعامل مستقیم داشته باشین؛ چون همین ارتباطه که اعتمادساز هست.
در نهایت، سالانه باید نقاط ضعف و قدرت خودتون رو با ارزیابی برند بررسی و با تنظیم پیوسته اون رو اصلاح کنین. اگه این مراحل رو به شکل صحیح و پیوسته انجام بدین، برندینگ شخصی شما خیلی زود هم دیده میشه و هم اعتماد و وفاداری بلندمدت براتون به ارمغان میاره. فقط حواستون به دامهای برندینگ باشه که اشتباهات آدمهای قبلی رو تکرار نکنید.
برای پرسونال برندینگ به چه ابزارهایی نیاز داریم؟
توی حوزه ایجاد برندینگ شخصی با 11 ابزار مؤثر مواجه هستیم که هر کدوم تأثیرات متفاوتی توی این مسیر دارن و اگه همگی همراه با هم به کار گرفته بشن، موفقیت شما توی مسیر ساخت برند شخصی تضمین میشه. این ابزارها چیه هستن؟
ابزارهای پرسونال برندینگ | میزان تأثیرگذاری ابزارها |
سخنرانی | 66.7 درصد |
نوشتن کتاب | 61.1 درصد |
توصیه و ارجاعات | 54.3 درصد |
مقاله یا نوشته پست وبلاگ | 46 درصد |
وبینار | 37.2 درصد |
پادکست | 36.5 درصد |
رسانه اجتماعی | 36.3 درصد |
استفاده از سئو (SEO) | 26.7 درصد |
نظرات اینترنتی | 21.7 درصد |
حضور در رویدادها و نمایشگاهها | 19.3 درصد |
مشارکت در انجمنهای تجاری | 16.7 درصد |
نتیجهگیری
اگه میخوایین توی صنعت و حوزه کاری خودتون پیشرو باشین، به برند شخصی نیاز دارین. توی ساخت این نوع برند ممکنه خسته بشین؛ اما میشه با تقسیمش به بخشهای قابل مدیریت این خستگی رو کمتر کرد. توی ساخت برند شخصی خودتون عجله نداشته باشین و به آرومی مراحل رو جلو ببرین تا در نهایت نتیجه تلاشهاتون رو ببنین.