شب عید همیشه یه فرصت طلایی برای فروش بیشتر هست، اما ایده برای فروش شب عید میتونه کمک کنه تا در شب عید، فروش خوبی رو رقم بزنید. شب عید مردم کلی خرید دارن و دنبال بهترینها میگردن. اگه خلاق باشید، میتونید حسابی فروشتون رو بترکونید. بیایید ببینیم تکنیکهای موثر افزایش فروش شب عید چه چیزهایی هستن؟!
1- از قبل هر کاری، برنامهریزی کنید.
برای هر کمپین فروش، باید از قبل بدونید چه پیشنهادی میخواید به مشتری بدید؟ هدفتون از کمپین چیه و چقدر بودجه میخواید به این کار اختصاص بدین. پس بهتره تقویم بازاریابی داشته باشید تا بتونید بر اساس اون برای مناسبتهای مهم سال آماده بشید.
2- شبکههای اجتماعی رو دست کم نگیرید!
حتما شما هم قبل از اینکه محصولی رو بخرید، اون رو در اینستاگرام سرچ کردید تا قیمتها یا انواع مدلهاش رو ببینید. این روزها اینستاگرام و شبکههای اجتماعی بخشی از برنامه روزانه مردم هستن که به طور مرتب بهشون سر میزنن و ازشون خرید هم میکنن.
عید نوروز بهترین فرصته که تو شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام بدرخشید. میتونید مسابقه بذارید، جایزه بدید یا از فالووراتون بخواید عکس محصولاتتون رو با یه هشتگ خاص به اشتراک بذارن مثلاً یه استوری بذارید و بگید: «یه عکس از محصولی که از ما خریدید همراه با هشتگ …. استوری کنید و توی قرعه کشی چهارشنبه سوری شرکت کنید!» اینجوری هم تعامل بالا میره، هم کلی جذب مشتری بهتری هم خواهید داشت.
3- بازاریابیتون رو شخصیسازی کنید.
شما که کسبوکارتون کوچیکتره، این شانس رو دارید که مستقیمتر و صمیمیتر با مشتری ارتباط بگیرید. مثلاً لیست ایمیلتون رو دستهبندی کنید و به هر گروه یه پیام خاص بدید. به مشتریهای وفادارتون یه کد تخفیف ویژه بفرستید یا بستهبندی محصولاتتون رو با روبانهای خوشگل و تم عید تزئین کنید. حتی لوگوتون رو یه کم عیدانه کنید که حس تازگی بده.
4- محتوای مخصوص عید بسازید
مردم قبل عید دنبال ایده و آموزشهای جدید هستن! میتونید یه پست درباره خرید عیدی بزنید یا یه ویدئوی آموزشی درست کنید، مثلاً ۵ مدل شیرینی آسون خونگی برای عید یا نحوه تزیین سفره هفت سین یا حتی لباسهایی که امسال عید مد هستن. اینجوری سایت و پیجتون یه مرجع مفید میشه و کلی بازدید میگیرید.
5- وبسایت و فروشگاهتون رو بهینه کنید
اکثر مشتریان با گوشی خرید میکنن، پس باید حتماً سایتتون برای موبایل آماده باشه. مطمئن بشید سایت راحت باز میشه و خرید کردن توش سریع و بدون دردسره. گزینه پرداخت آسان بذارید و تو فروشگاه فیزیکیتون هم یه چیدمان قشنگ عیدانه بچینید یا تم وبسایتتون رو با المانهای نوروزی به روزرسانی کنید تا به مخاطب حس خوبی منتقل بشه.
6- تخفیف و پیشنهاد ویژه بدید
یه تخفیف خوب در جای درست همیشه جواب میده! مثلاً بگید «تا شب عید ۲۰ درصد تخفیف داریم» یا بستههای ویژه درست کنید. حتی ارسال رایگان هم خیلی وسوسهکننده است. اینجوری مشتری حس میکنه فرصت خاصی گیرش اومده و سریعتر خرید میکنه. اما حواستون باشه همراه تخفیف حس فوریت ایجاد کنید و مدت زمان محدودی تخفیف بذارید.
7- با سایر کسبکارها همکاری کنید
یه ایده عالی دیگه اینه که با بقیه برندها همکاری کنید. مثلاً یه بازارچه عیدانه راه بندازید یا با هم یه قرعهکشی مشترک برگزار کنید. این کار باعث میشه مشتریهای همدیگه رو جذب کنید و فروشتون بیشتر بشه.
بخوام مثال دقیقتری بزنم فرض کنید شما خدمات فیشیال انجام میدید، با فروشگاه محصولات مراقبت پوستی همکاری میکنید و به مشتریانتون میگید: هر کس از خدمات فیشیال ما استفاده میکنه، ۱۰ درصد تخفیف برای محصولات مراقبت از پوست بهش تعلق میگیره.
8- عملکرد خود را بررسی و ارزیابی کنید
بعد از هر کمپین حتماً بررسی کنید ببینید چقدر نتیجه گرفتید. مثلاً چند تا فروش داشتید؟ تعاملاتتون در پیج چطور بوده و کدوم قسمتها میتونستید بهتر عمل کنید.
9- قدردانی از مشتریان وفادار
یه تشکر ساده واقعاً تاثیر زیادی داره. مثلاً به مشتریهای قدیمی یه پیام بدید: «مرسی که این مدت کنارمون بودید، یه کد تخفیف ویژه براتون داریم!» این کار حس خوب میده و باعث میشه دوباره ازتون خرید کنن. اینجا هم نمونههای تشکر از مشتری رو بخونید.
10- در نمایشگاههای آخر سال شرکت کنید
اگر میتونید، حتماً تو نمایشگاههای شب عید حاضر بشید. این یه فرصت عالیه که محصولاتتون رو مستقیم به مردم نشون بدید و حتی قراردادهای جدید ببندید. حضور شما برندتون رو حسابی معروف میکنهو قطعا باعث افزایش فروش شب عید میشه. میتونید تکنیکهای فروش در نمایشگاهها رو هم بخونید.
کلام آخر
نتیجه اینکه شب عید بهترین فرصت برای فروش خلاقه. مهم نیست چیکار میکنید، مهم اینه که مشتری حس کنه برندهست و خریدش ارزش داره. با یه کم خلاقیت میتونید فروشتون رو چند برابر کنید.