تفکر انتقادی چه کاربردی دارد؟

کاربرد تفکر انتقادی برای کسی که می‌تونه از تکنیک‌های اون استفاده کنه خیلی واضح و ملموسه؛ اما بیایید چند نمونه از نتایج تحقیقات دانشگاه‌های بزرگ رو با هم بخونیم و ببینیم در زندگی افراد مختلف، تفکر انتقادی چه تاثیری داشته؟!

تفکر انتقادی چه کاربردی دارد؟

کاربرد تفکر انتقادی برای کسی که می‌تونه از تکنیک‌های اون استفاده کنه خیلی واضح و ملموسه؛ اما بیایید چند نمونه از نتایج تحقیقات دانشگاه‌های بزرگ رو با هم بخونیم و ببینیم در زندگی افراد مختلف، تفکر انتقادی چه تاثیری داشته؟!
کاربردی تفکر انتقادی

اگه دنبال کاربرد تفکر انتقادی هستید احتمالا می‌دونید خود تفکر انتقای یعنی چی. اما برای شروع بحث بهتر یه بار دیگه ببینیم تفکر انتقادی چیه؟!

 

تفکر انتقادی به معنی نقد کردن یک موضوع، ارائه دیدگاه‌های مختلف درباره اون، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و در آخرم نتیجه گیری درباره استدلال‌های بیان شده در رابطه با موضوعه. ولی تفکر انتقادی چه کاربردی داره و چرا افراد موفق توضیه می‌کنن تفکر انتقادی داشته باشیم؟

 

مزایای تفکر انتقادی

تفکر انتقادی برای هر کسی در هر مرحله از زندگی اهمیت داره؛ چون ما توی هر مرحله از زندگی در حال تصمیم‌گیری هستیم. اما چه مزیتی برای ما داره؟

 

1. نتایج بهتر

با توجه به تحقیقات باتلر و همکاران در سال 2012 می‌شه گفت: مهارت تفکر انتقادی باعث نتایج بهتر بین فردی، تجاری و مالی می‌شه و از پیامدهای منفی جلوگیری می‌کنه. تفکر انتقادی منابعی رو در اختیارمون میذاره تا اطلاعاتی که دریافت کردیم رو به درستی ارزیابی کنیم و یه استدلال خوب ارائه بدیم. به عبارت دیگه یه نوش دارو در برابر سوگیری شناختی و قضاوت زود هنگامه. این نوع تفکر بهمون کمک می‌کنه به صورت موثر با مشکلات و موقعیت‌های مختلف روبه‌رو بشیم.

 

2. راه حل خلاقانه، موثر و مستقل مشکلات

بر اساس تحقیقات استنبرگ و هالپرن تو سال 2020 تفکر انتقادی از دستکاری ذهن افراد جلوگیری می‌کنه و باعث می‌شه افراد مشکلات رو خلاقانه‌، مستقل و موثرتر حل کنن.

 

3. تصمیمات بهتر

دپارتمان دانشگاه کمبریج تو سال 2020 مطالعه‌ای درباره توسعه مهارت تفکر انتقادی منتشر کرد. نویسندگان این مقاله می‌گن فردی که واسه تفکر انتقادی آموزش دیده تو زندگیش تصمیمات بهتری می‌گیره. واسه همینم هستش که 92% از رهبران بیزنس‌ها تفکر انتقادی رو مهم‌ترین مهارت واسه موفقیت تو کار و تحصیل می‌دونن.

 

4. بهبود کیفیت زندگی

بعد از اینکه افراد مهارت تفکر انتقادی رو کسب کردن، می‌تونن استدلال‌های بهتری ارائه بدن، مهارت‌های علت و معلول بیشتری شناسایی کنند و تصمیمات بهتری بگیرن. همچنین این نوع تفکر چشم افراد رو باز می‌کنه تا چیزهای اطرافش رو بهتر ببینه.

 

5. اعتماد به نفس

وجود مهارت‌های تفکر انتقادی تو یه فرد باعث افزایش اعتماد به نفس شخص می‌شه. افرادی که تفکر انتقادی دارن بیشتر مسائل رو درک می‌کنن و همیشه تصمیمات درست‌تری می‌گیرن. همین بهشون انگیزه و اعتماد به نفس می‌ده. فردی که تفکر انتقادی خوبی داره اطلاعات رو جمع آوری و پردازش می‌کنه تا بهترین تصمیم رو واسه زندگیش بگیره.

 

6. شایستگی

تفکر انتقادی به دانش آموزان کمک می‌کنه شایستگی‌شون رو تقویت کنند. هر تصمیمی که تو زندگی می‌گیریم، روی آینده‌مون تاثیر داره. با تفکر انتقادی خلاق و آگاهانه می‌تونیم مفاهیم بیشتری رو درک کنیم و آینده بهتری رو واسه خودمون تضمین کنیم. یادتون باشه که ما همیشه تصمیم می‌گیریم، حتی بدون آگاهی. تفکر انتقادی بهمون کمک می‌کنه تصمیمات رو با آگاهی بگیریم و خودمون کاپیتان کشتی‌مون باشیم. همین باعث می‌شه به فردی شایسته‌تر تو زندگی تبدیل بشیم.

 

7. تفکر انتقادی تو محیط کار

بر اساس تحقیقاتی که کسنر لوتو و جیل در سال 2006 انجام دادند، مهمترین مهارت مورد نیاز تو محل کار تفکر انتقادیه. تا چند سال پیش نوآوری بود که بیشترین اهمیت رو داشتن اما این روز‌ها به وضوح شما توی محیط کار هم می‌بینید که تفکر انتقادی ارزش بیشتری پیدا کرده.

 

کلام آخر

در نهایت حواستون باشه تفکر انتقادی یعنی نگاه کردن از همه زاویه‌های مختلف و بعد گرفتن بهترین تصمیم. این نوع تفکر کاربرد زیادی تو زندگی و کار داره و بهتون کمک می‌کنه تصمیمات بهتری بگیرین و اعتماد به نفس‌تون رو بیشتر می‌کنه. چند بار شده که نا آگاهانه به یه موقعیتی عکس العمل نشون دادین و بعد تاثیرش رو دیدین توی زندگی‌تون؟ زمانی که ذهن شما عادت کنه به تفکر انتقادی به تدریج این نوع تصمیم گیری‌ها کمتر میشه و عکس العملتون هم آگاهانه‌تره.