وقتی داریم درباره شروع یه برنامه ریزی یا تغییر صحبت میکنیم اولین نکته ای که بهش برمیخورید، تعیین هدف یا هدفگذاری صحیح هست. راههای زیادی برای افزایش شانس موفقیت وجود داره که یکی از مهمترینهاشون هدف گذاری اسمارته.
تو این مقاله هدف گذاری به روش اسمارت با مثال اومده و توضیحش دادم. پس همراهم باشین که شما رو با این مفهوم آشنا کنم.
هدف گذاری smart چیه؟
واژهی smart از حروف اول کلمههای زیر ایجاد شده است:
S مشخص (specific)
لازمه مشخص کنین که هدفتون چیه. به این موضوع به عنوان یک بیانیه ماموریت برای هدفتون نگاه کنین. تو این بیانیه باید به سوالات زیر جواب بدین:
- لازمه چه کسی تو این هدف مشارکت داشته باشه؟
- هدفتون چیه؟ دقیقا به همون چیزی که میخواین انجام بدین فکر کنین و از چیزی نترسین.
- چه زمانی؟ در ادامه بیشتر دربارهش حرف میزنم.
- کدام؟ موانع یا الزامات مربوطه رو تعیین کنین.
- چرا؟ دلیل این که هدف الانتون رو انتخاب کردین چیه؟
M قابل اندازه گیری (Measurable)
از چه معیارهایی برای رسیدن به هدفتون استفاده میکنین؟ اگر پروژهتون ممکنه چند ماه طول بکشه چند نقطه عطف واسهش بگذارین.
A دست یافتنی (Achievable)
این کار به میزان اهمیت یک هدف برای کارهایی که میتونین برای دستیابی به آن انجام بدین بستگی داره. همچنین به توسعه مهارتهای جدید و تغییر نگرشها نیاز داره. هدف از این کار اینه که انگیزه بگیرین.
R مرتبط (Relevant)
روی آن چیزی که به اهداف کلی تجارتتون مرتبطه، تمرکز کنین. محصولی رو به بازار معرفی کنید که به حوزه فعالیتتون مربوط میشه.
T محدوده زمانی (time- bound)
بیشتر رقیباتون میتونن به هدف شما برسن؛ ولی این مهمه که تو چه زمانی. مثلا ممکنه شما تو 10 روز 100 محصول بفروشین و یکی از رقیبهاتون تو 20 روز. هر دو به این هدف رسیدین؛ ولی چون شما تو زمانی کمتر این کا رو انجام دادین موفقتر هستین.
سادهترین روش هدف گذاری اسمارت
برای نوشتن لازمه سوالات زیادی از خودتون و همینطور تیمتون بپرسین. پاسخ به این سوالات به تنظیم دقیق این استراتژی خیلی کمک میکنه. نوشتن اهداف اسمارت باید روشن کننده باشه.
مثلا من میخوام یه پروژه رو تکمیل کنم.
هدف گذاری به روش اسمارت با مثال
هدف: تکمیل پروژه
ویژگی مشخص: افراد زیادی از طریق موبایل میان به سایتمون؛ ولی سایتمون ریسپانسیو نیست. یعنی کیفیت سایت برای کسانی که با گوشی از سایتمون دیدن میکنن خیلی کمه. برای همین میخوام تا آخر این ماه برای موبایل یک اپلیکیشن درست کنم. برای این کار لازمه تیم طراحی، نرم افزار و بازاریابی باهام همکاری کنن.
قابل اندازه گیری: این کار برای شرکتمون هزینه برداره و به منابع زیادی نیاز داره. لازمه این برنامه تو دو ماه آینده به 1000 نصب فعال برسه.
قابل دستیابی: برای اینکه بتونیم این اپلیکیشن رو بسازیم لازمه تیمهای زیادی با هم مشارکت کنن. لازمه من این پروژه رو مدیریت کنم و به این تیمها انگیزه بدم.
مرتبط: بهبود تجربه مشتری از طریق موبایل ابتکاری حیاتی برای شرکته.
محدوده زمانی: برای اینکه سایتمون به 1000 نصب فعال برسه به یک ماه زمان بعد از تمام شدنش نیاز داریم.
کلام آخر
موفقیت توی هر کاری نیازمند تعیین هدف درسته. همونطور که گفتم هدفگذاری اسمارت یعنی اهدافی که مشخص هستن، قابل اندازه گیری و قابل دستیابی اند، مربوط به حوزه فعالیت شما هستن و زمان مشخصی هم دارند. این چهارتا ویژگی همون چیزی هست که لازم دارید تا پیشرفت کنید.