چابکی چیست؟ چابک سازی سازمان در 7 قدم ساده

چابکی سازمان نیاز ذهنیت چابک مدیرها داره. برای ایجاد ذهنیت هم کافیه 3 تا شاخص رودر نظر بگیرید؛ 7 مرحله رو هم پیش برید. اما چطور؟! ببینیم.

چابکی چیست؟ چابک سازی سازمان در 7 قدم ساده

چابکی سازمان نیاز ذهنیت چابک مدیرها داره. برای ایجاد ذهنیت هم کافیه 3 تا شاخص رودر نظر بگیرید؛ 7 مرحله رو هم پیش برید. اما چطور؟! ببینیم.
چابکی سازمانی

نوکیا رو یادتونه؟! یه زمانی توی بازار موبایل حرف اول رو می‌زد؛ اما خب چون چابکی سازمانی نداشت، متاسفانه از قافله جا موند. بله، بازار همین‌قدر بی‌رحمه. اگه شرکت شما نتونه سریع به تغییرات جامعۀ هدف پاسخ بده، خیلی راحت از رقابت حذف می‌شه…

 

چابکی چیست؟

چابکی سازمانی یعنی سرعت واکنش شما به تغییرات داخلی و بیرونیِ شرکت. این مفهوم دو تا معیار مهم داره:

  • شما چقدر سریع تغییر می‌کنی؟
  • نسبت به رقبات، سرعتت چقدره؟

 

پس سازمان‌ چابک اونیه که تغییرات رو “پیوسته” و “به‌موقع” انجام می‌ده. چابکی سازمانی نیاز به مدیریت پروژه اجایل داره. این رو همیشه یادتون باشه.

 

چابک سازی سازمان چطور انجام می‌شود؟

چابکی یعنی شما هم باید پویایی داشته باشید، هم ثبات! یعنی نه اون‌قدر خشک باشید که از تغییر بترسید، نه اونقدر بی‌ثبات که همۀ کارها یهویی و بی‌برنامه پیش بره. این تعادل باید توی سه بخش از سازمان دیده بشه: ساختار، پرسنل و فرایند.

 

ساختار سازمان چابک

ستون فقرات یک سازمان با چابکی بالا انعطاف‌پذیریه. پس شما باید فرهنگ نوآوری داشته باشید، آماده باشید که هر لحظه از کارهاتون تمرکززدایی کنید، با بقیه شرکت‌ها همکاری داشته باشید و توی فرهنگ سازمانی‌تون تغییر رو به‌عنوان یه ارزش جا بندازید.

 

ویژگی‌های پرسنل چابک

کارمندهای شما باید دائم در حال یادگیری باشن. مدیرها هم بهتره دست از دخالت بی‌جا بردارن و به کارمندها اختیارهای لازم رو بدن. یادتون باشه کار گروهی توی سازمان‌های چابک حرف اول رو می‌زنه. یه نکته مهم اینکه موقع استخدام دنبال آدم‌های منعطف باشید.

 

فرایند در سازمان‌های چابک

فرایندهای چابک همیشه هماهنگ و هدفمند هستن. معمولاً توی سازمان‌های کوچک این هماهنگی راحت‌تر ایجاد می‌شه؛ اما توی شرکت‌های بزرگ شما به کار و فرهنگ‌سازی بیشتری نیاز دارید.

 

ذهنیت چابکی در سازمان

چابکی فقط یه ساختار نیست؛ یه طرز فکر یا مایندسته. چابکی یعنی همۀ افراد شرکت باید درگیر تغییر و حرکت باشن، مخصوصاً مدیرها. فرهنگ سازمانی هم باید این روحیۀ داینامیک رو نشون بده.

 

معمولاً می‌بینیم که تیم‌های چابک جلسات روزانۀ کوتاه دارن، مدام همدیگه رو در جریان کارها می‌ذارن و خیلی حمایتی کار می‌کنن. وقتی شما ذهنیت چابکی سازمانی رو توی شرکتت جا می‌ندازی، بعد از مدتی می‌بینی کارها سریع‌تر و روان‌تر انجام می‌شه. چرا؟ چون فرایندها کوتاه‌تر و کارمندها منعطف‌تر شدن. از اون طرف مشتری هم همیشه راضی‌تره، چون نیازهاش سریع شناسایی و رفع می‌شن.

 

شاخص‌های چابکی در سازمان

چابکی سه شاخص اصلی داره:

  • جریان: سرعت خلق و تحویل ارزش باید بالا باشه.
  • نتایج: مطمئن بودن از اینکه خروجی به نفع مشتری و کسب‌وکاره.
  • شایستگی: بالا بردن توانمندی‌های سازمان و تیم‌هاش.

 

۷ قدم برای چابک‌ کردن سازمان

  1. از خودتون بپرسید چرا باید چابک‌تر بشیم؟ تغییر باید دلیل محکمی داشته باشه، وگرنه بی‌معناست.
  2. از همه واحدهای شرکت برای اعمال تغییر نماینده داشته باشید و بهشون اختیار کافی بدین.
  3. یه چشم‌انداز مشترک تعیین کنید. یادتون باشه هدف شما باید الهام‌بخش و قابل لمس باشه. هدفگذاری اسمارت اینجا می‌تونه خیلی کمک کننده باشه.
  4. برنامه‌ها رو علنی کنید. چرا؟ چون چابک سازی سازمان پشت درهای بسته جواب نمی‌ده. همه کارمندها باید با این استراتژی درگیر بشن.
  5. دستاوردهای کوتاه‌مدت رو بولد کنید تا تیم شما امیدوارتر بشه.
  6. روحیه یادگیری و انتقاد رو در شرکت حفظ کنید.
  7. هیچ فرایندی کامل نیست؛ پس اصلاح و بازنگری دائمی رو فراموش نکنید.

 

کلام آخر

همون‌طور که دیدیم، چابکی سازمانی یعنی وقتی تغییرات داخلی و بیرونی قراره رخ بده، سرعت و انعطاف شرکت شما بالا باشه. چابک سازی یه پروژه موقت نیست؛ یه سفر بی‌پایانه. باید دائم مسیرتون رو بسنجید، اصلاح کنید و حتی موفقیت‌های کوچیک رو جشن بگیرید تا انرژی ادامه مسیر رو داشته باشید.