10 تکنیک ساده برای افزایش نرخ تبدیل (ویژه کسب‌وکارهای ایرانی)

افزایش نرخ تبدیل مهم‌ترین مسئله‌ای هست که هر مدیری در مسیر فروش با اون درگیره. از جذب لید تا تبدیل اون به مشتری همگی بستگی به نحوه تبدیل مشتری داره. حالا چطور می‌تونیم این نرخ رو بیشتر کنیم؟ بیایید با هم چندتا تکنیک رو بخونیم.

10 تکنیک ساده برای افزایش نرخ تبدیل (ویژه کسب‌وکارهای ایرانی)

افزایش نرخ تبدیل مهم‌ترین مسئله‌ای هست که هر مدیری در مسیر فروش با اون درگیره. از جذب لید تا تبدیل اون به مشتری همگی بستگی به نحوه تبدیل مشتری داره. حالا چطور می‌تونیم این نرخ رو بیشتر کنیم؟ بیایید با هم چندتا تکنیک رو بخونیم.
افزایش نرخ تبدیل

اول به این سوال جواب بدیم که افزایش نرخ تبدیل یعنی چه؟ یعنی کاری کنید از کل افرادی که وارد سایت فروشگاهی شما می‌شن، افراد بیشتری واقعاً تبدیل به مشتری بشن و خرید کنن. طبیعتاً هرچی این عدد بالاتر بره، فروش بیشتر می‌شه. پس افزایش نرخ تبدیل یعنی سود بیشتر، مشتری‌های جدیدتر و ترافیک بهتر برای سایت. اما چطور می‌شه این نرخ رو بالا برد؟ ادامۀ مقاله رو بخونید تا با 10 روش مطمئن آشنا بشید.

 

۱. پاپ‌آپ بذارید

اگه پاپ‌آپ درست طراحی بشه، نرخ تبدیل نزدیک به ۳۰ درصد رشد می‌کنه. فقط باید دقت کنید که این پاپ‌آپ آزاردهنده نباشه. مثلاً بعد از ۳۰ ثانیه ظاهر بشه، بستن‌ش راحت باشه، برای هر کاربر فقط یه بار نمایش داده بشه. انواع مختلفش رو هم تست کنید؛ مثلاً فایل هدیه یا محصول خاص و…

 

۲. فرم‌ها رو کوتاه کنید

هیچ‌کس حوصله نداره یه فرم طولانی پر کنه. هرچی فرم ساده‌تر باشه، شانس پر شدنش بیشتره. فرم کوتاه یعنی اعتماد بیشتر و سرعت بالاتر برای کاربر.

 

۳. نظرات بقیۀ مشتری‌ها رو اضافه کنید

بیشتر آدم‌ها دوست ندارن اولین خریدار باشن. وقتی ببینن بقیه از محصول استفاده کردن و راضی بودن، راحت‌تر تصمیم می‌گیرن. اینجا چندتا نظر واقعی از مشتری‌های قبلی می‌تونه خیلی روی بهبود نرخ تبدیل اثر بذاره.

 

۴. رفتار کاربرها رو رصد کنید

باید بدونید کاربرها تو سایت دقیقاً کجا می‌رن، روی چی کلیک می‌کنن یا کجا سایت رو کلاً رها می‌کنن و می‌رن. اینجا ابزارهای تحلیل و نقشۀ حرارتی به شما کمک می‌کنن بفهمید کدوم بخش‌ها جذابه و کجاها باید اصلاح بشه.

 

۵. اضافات رو حذف کنید

صفحه‌ی شلوغ و پر از حاشیه کاربر رو گیج می‌کنه. صفحه فرود شما حتماً باید تمیز، ساده و هدفمند باشه. هر چیزی لازم نیست، حذفش کنید. بعداً می‌بینید همین کار ساده چقدر روی افزایش نرخ تبدیل موثر بوده.

 

۶. لایو چت بذارید

خیلی وقت‌ها کاربر فقط یه سوال کوچیک داره؛ اما چون جوابشو پیدا نمی‌کنه، سایت رو می‌ذاره و می‌ره! گذاشتن لایو چت دقیقاً این مشکل رو حل می‌کنه. سریع جواب مخاطب رو می‌دید و احتمال خرید بالا می‌ره.

 

۷. گام اول رو ساده کنید

آدم‌ها وقتی یه کاری رو شروع کنن، دوست دارن از همون شروعش حس خوبی بگیرن. اون‌وقت احتمال بیشتری داره که تا آخر برن. پس مرحله‌ی اول خرید باید آسون باشه. مثلاً اول فقط شماره تلفن بخواید، بعد بقیه اطلاعات. سایت‌تون اینطوری نباشه که همون اول یهو کلِ بخش‌های شناسنامۀ مشتری رو ازش بخواید.

 

۸. ثبت‌نام با گوگل رو فعال کنید

به جای اجبار به ساخت حساب جدید، کاری کنید کاربرها با اکانت گوگل وارد بشن. این کار هم ساده‌تره، هم سریع‌تر باعث جلب اعتماد مشتری می‌شه.

 

۹. تست A/B انجام بدید

گاهی معلوم نیست کدوم دیزاین یا کدوم متن بهتر جواب می‌ده. با تست A/B می‌شه فهمید کدوم رنگ، عنوان یا قالب بیشتر می‌فروشه. زود خسته نشید، خلاقیت به خرج بدید و نسخه‌های مختلف رو آزمایش کنید.

 

۱۰. CTA یا همون دکمه اقدام رو تقویت کنید

دکمه‌های ساده مثل «ثبت‌نام» جذاب نیستن. یه تغییر کوچیک تو همین متن دکمه می‌تونه تاثیر زیادی بذاره. از کلمات مثبت و پرانرژی استفاده کنید. مثلاً «همین حالا شروع کنید».

 

جمع‌بندی

افزایش نرخ تبدیل کار پیچیده‌ای نیست. همین‌طور که اینجا دیدیم، با تغییرات کوچیک مثل پاپ‌آپ، فرم کوتاه، لایو چت و CTA مناسب، می‌شه نتایج بهتری گرفت. این 10 تکنیک ساده و کم‌هزینه، مخصوصاً برای کسب‌وکارهای ایرانی می‌تونن تا حد زیادی باعث رشد فروش بشن.