برندسازی یعنی برای کسبوکارتون یه هویت واقعی بسازین؛ یه هویت که مشتری وقتی اسم برندتون رو میشنوه، اولین چیزی که یادش میاد احساس، داستان یا تصویری باشه که در اون برند ساختین. این هویت شامل لوگو، رنگها، لحن صحبتکردن و حتی حسِ استفاده از محصول میشه. کاری که در نهایت باعث میشه برندتون تو ذهن مشتری جا خوش کنه. برندسازی یه مسیر ادامهدار و مداومه، نه یه کار کوتاهمدت و یکشبه. باید همیشه با تحقیق، خلاقیت و مدیریت درست، تصویر مثبت و ماندگار بسازین و اون رو حفظش کنین و در کنار تمامی این موارد، لازمه به دام های برندسازی هم بهخوبی دقت کنین.
دامهای برندسازی
در واقع برندینگ میتونه پرتله هم باشه! مثلا از دامهای برندینگ میشه به موارد زیر اشاره کرد:
نداشتن یه استراتژی مشخص
بعضی کارآفرین ها فکر میکنن برندینگ یعنی داشتن یه لوگو و بسایت و بقیه عناصر برند مثل هویت بصری و پیغام برند یا حتی شناخت مخاطب رو نادیده میگیرن.
نادیده گرفتن مخاطب
در واقع دقتنکردن به آدمهایی که قراره محصولتون رو بهشون بگیرید تبدیل به یه چالش بزرگ توی بیزینستون میشه: وقتی مخاطبتون رو نشناسین، پیامتون بهدرستی بهشون منتقل نمیشه.
نداشتن صدای برند مشخص
همون پیامی که ارسال میکنید هم باید یکدست باشه. یکی دیگه از دام های برندینگ پیام نامنسجم در کانالهای مختلفه. وقتی لحن و تصویر برندتون در سایت، شبکههای اجتماعی و تبلیغات یکی نباشه، اعتماد مشتری کم میشه.
پیروی کورکورانه از ترندها
گاهی بعضی برندها دنبال مد و ترند روز حرکت میکنن. یعنی ممکنه شما هم بدون اینکه بررسی کنین آیا این ترند با هویت و ارزشهای برندتون همخوانی داره یا نه، فقط چون همه دارن انجامش میدن، شما هم دنبالش برین. این کار ممکنه در کوتاهمدت توجه جلب کنه، اما وقتی تب ترند میخوابه، برندتون بیهویت و کماهمیت جلوه میکنه.
کپیبرداری از رقبا
یعنی استراتژیها، پیامها یا طراحی برندهای دیگه رو همونطور که هستن تقلید کنین. این کار باعث میشه همیشه برندتون در سایه رقبا اصلی دیده بشه و هیچ هویت یا تمایز خاصی برای خودش پیدا نکنه. مشتریها معمولاً نقش اول رو یادشون میمونه، نه نسخه کپی رو.
حالا سوالی که پیش میاد چی کار کنیم از این تله ها بیرون بیایم؟ یا اصلا توی این دام ها نیوفتیم؟
ترفندهای خروج از دامهای برندسازی
برای اینکه تو تله نیفتین:
- مشتری ایدهآلتون رو بشناسین: نیازهای واقعی اونها رو بفهمین و پیامتون رو دقیق براشون تنظیم کنین.
- اصالت بسازین: یه چیزی بسازین که واقعا مال خودتون باشه و تفاوتش قابل لمسه باشه.
- ثبات رو حفظ کنین: ظاهر، لحن و احساس برند در هر شرایط و زمانی باید ثبات داشته باشه و همهجا باید یه داستان از برندتون رو برای مشتری تعریف کنین.
- انعطافپذیر باشین: با تغییر زمان و ترندها همسو بمونین؛ ولی بر اساس هویتتون.
کلام آخر
در نهایت اینکه برندسازی یعنی ساختن اسم، احساس و تصویری که همیشه یادآور شما باشه. برای موفقیت در این حوزه، اول باید مخاطبتون رو بشناسین، بعد یه چیز منحصربهفرد بسازین و محکم به هویتتون بچسبین؛ حتی وقتی شرایط تغییر میکنه و در دام های برندسازی نیفتین.