فوربس: ۵ نکته درباره‌ی نرم‌افزار CRM

سمیرا همتی- مقاله‌ای که امروز برای‌تان ترجمه می‌کنم، از معتبرترین سایت اقتصادی دنیا است؛ سایت فوربس. نویسنده در این مقاله دلایلی آورده است که مشخص می‌کند کسب و کار‌های کوچک به CRM نیاز دارند و این تکنولوژی، تنها برای کسب و کارهای بزرگ و سازمان‌ها نیست.

می‌توان گفت که CRM یا «مدیریت ارتباط با مشتری»، یکی از باارزش‌ترین سیستم‌هایی است که کسب و کارهای کوچک می‌توانند از آن استفاده کنند. اهمیت این سیستم، به اندازه‌ی نیروهایی است که برای سازمان استخدام می‌شوند. البته CRM می‌تواند در درازمدت، بیش از هر نیروی دیگری روی کسب و کار تاثیر بگذارد.

تحقیقات اخیر (لینک به منبع انگلیسی) نشان داده‌اند که استفاده‌ی کامل از CRM، می‌تواند فروش را تا بیست و نه درص افزایش دهد. ولی هر سیستمی به اندازه‌ی اطلاعات ورودی‌اش ارزش دارد. به نظر شما، چه طور می‌توان پرسنل را مجاب کرد که اطلاعات دقیق و لحظه به لحظه را در سیستم وارد کنند؟

  • ساده باشید:

بزرگترین اشتباهی که درباره‌ی CRM انجام می‌شود، استفاده از سیستم‌های پیچیده است. بعضی از سیستم‌های CRM، اطلاعاتی را ذخیره و دنبال می‌کنند که نیازی به آن‌ها ندارید. اگر می‌خواهید سیستم سی آر ام داشته باشید، توجه کنید که نیازتان فقط همین‌هاست:

  • اطلاعات بازار هدف
  • این که چه زمانی با آن‌ها صحبت و چه حرف‌هایی رد و بدل شده است
  • پیگیری کردن زمانبندی تماس با مشتری‌ها و یادآوری آن به کارمندان
  • اطلاعات افرادی که در سیستم شما (فرم ثبت نام وب‌سایت یا هرنوع سیستم دیگری که اطلاعات افراد را جمع‌آوری می‌کند) ثبت نام کرده‌اند
  • ارزش ریالی مشتری‌های بالقوه
  • مطمئن شوید که سیستم سی آر ام شما می‌تواند با سیستم شرکت‌های دیگر یکپارچه شود.

آیا سیستم جدید شما، می‌تواند مکمل سیستم قدیمی‌تان شود؟ آیا می‌توان اطلاعات را به راحتی از CRM استخراج کرد؟ وارد کردن اطلاعات به آن چطور؟ جایی برای ورود یک‌جای اطلاعات (Import) در آن تعبیه شده است؟

سیستم CRM قرار نیست مثل جزیره‌ای وسط اقیانوس باشد. باید بتوان به آن متصل شد و اطلاعات را از آن خارج یا به آن وارد کرد؛ مثل تمام نرم‌افزارهایی که گزینه‌ی Export/Import را در منویشان دارند.

  • بارها و بارها آموزشش دهید

سیستم CRM را از میان ساده‌ترین گزینه‌ها انتخاب کنید. با این کار، کارمندان می‌توانند آن را به بهترین شکل استفاده کنند. به آن‌ها نشان دهید که چطور می‌توانند با استفاده از مرورگر کامپیوتر، موبایل یا تبلت‌شان به CRM دسترسی پیدا کنند. بعد از آن، پرسنلی که بیشترین و بهترین استفاده از CRM دارند را مشخص کنید، تشویق‌شان کنید و بهشان هدیه بدهید. با این کار، دیگران هم به استفاده از CRM ترغیب می‌شوند.

  • اگر فعالیت‌ها در CRM ثبت نشوند، هیچ تاثیری در کسب و کارتان نخواهد گذاشت.

هر شرکتی نیاز به این دارد که CRM را مثل انباری از تاریخچه‌اش بداند. بهتر است به کارکنان القا کنید که اگر چیزی را در CRM ثبت نکنند، مدیرشان از آن خبردار نمی‌شود و پاداشی هم برایش دریافت نخواهند کرد؛ چه پورسانت فروش باشد، چه پاداش سر سال.

  • گزارش‌ها را در نظر داشته باشید.

مطمئن شوید که می‌توانید هر لحظه، گزارشی از اطلاعات سیستم استخراج کنید. سیستم‌تان باید بتواند چنین سوالاتی را پاسخ دهد:

  • فلان کارمند فروش، هفته‌ی گذشته چه کاری کرد و چقدر بازدهی داشت؟
  • بهترین مشتری‌های بالقوه چه کسانی هستند؟
  • آیا می‌توانیم به هدفی که برای این فصل در نظر گرفته‌ایم، برسیم؟

می‌توانید اصل این مقاله را از اینجا، به زبان انگلیسی بخوانید.

فوربس: ۵ نکته درباره‌ی نرم‌افزار CRM

1 دیدگاه برای «فوربس: ۵ نکته درباره‌ی نرم‌افزار CRM»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *